HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra skiva med Bach
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

andreasb
Member

67 Posts

Posted - 2003/06/08 :  17:34:34  Show Profile Send andreasb a Private Message
Bra skiva med J.S. Bach dessutom snygg. Otroligt snygg faktiskt, utgiven av Winter & Winter som är kända för sina mycket genomarbetande omslag. Det är några av Bach´s Koraler som det är frågan om , som här framförs på viola da gamba som jag har förstår är en tidigare version av nutidens cello (rätta mig om jag har fel), det förekommer även sång på några av spåren. Och att det låter bra också är ju inte fel .

Kolla in det snygga omslaget:
http://www.winterandwinter.com/index.php?id=184

Förövrigt intressant att höra ”Ich ruf´zu dir, Herr Jesu Christ” (BWV 639) på viola da gamba, då jag personligen förknippar den så starkt med ledmotivet från filmen Solaris av Tarkovsky där den framförs på orgel.

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/06/08 :  22:11:14  Show Profile Send tompa a Private Message
Kul med lite annorlunda tips! Jag såg att Winter & Winter har producerat en del jazz, vet du något om inspelningskvalitén på någon av dessa?

tompa
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/09 :  00:32:19  Show Profile Send Aton a Private Message
Snyggt omslag, det medges. Här är ett till från samma bolag. Rena konstverken. Jag blir också nyfiken på ev jazz-släpp. Snygga omslag och bra musikkvalitet är en bra kombination


Go to Top of Page

andreasb
Member

67 Posts

Posted - 2003/06/09 :  13:58:46  Show Profile Send andreasb a Private Message
Vet tyvärr inte något om ljudkvalitén på jazz skivorna, dock så har Cassandra Wilson släppt fyra skivor på bolaget, och hon är ju bra. En intressant grej är deras album serie sk. Audio Films något som dom beskriver som ” AudioFilms are musical essays about a whore house in Paris, the sidewalks of New York, the journey with the Orient Express, the travelogue about a trip to LaHabana, and..” man har alltså en ambition att skapa en form av "film" utan bid, tex så finns det en cd med Bar Musik (dvs. musik för piano som spelas i en bar). Då är upplägget så att man har spelat in det i en riktig bar, där man som lyssnare sitter i baren och hör musiken, detta medför ju att man också hör sållet från baren och konversationer som pågår runt om. På en annan cd så är det kubansk musik som spelas in, då på en lokal med folk. Och det ljudet man hör är ljudet från gruppens PA system. Detta medför en intressant närvaro känsla. Som sagt, intressant upplägg på inspelningen.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/06/10 :  13:08:28  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej andreasb!

Bifogar en länk för oss alla som inte vet vad benämningen viola da gamba betyder:

http://www.fiolbygg.se/html/vla1.htm

Sen finns det säkert olika typer av viola de gamba också.
Alla fall förut fanns det sopran-, alt-, tenor-, bas- och kontrabas.

På Forumet borde rimligen vara någon eller några som besitter större kunskaper i ämnet än vad jag förmår …
Men om jag hittar bättre länkar så ska jag posta dessa senare.

Suveränt att klassisk musik kommer ockå på tal, inte bara moderna toner.

Termerna kring klassisk musik är så oerhört många och skillnaden mellan instrument ibland nästan hårfina. Var tvungen att kolla upp själv vad det är för något. Men den måste låta väldigt vackert.

JJ

Edited by - pick-me-up on 2003/06/10 15:06:34
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/10 :  18:05:08  Show Profile Send gromit a Private Message
Fantastisk skiva med Bachs orgelmusik fast med ett bedrövligt omslag:

BIS-utgåvan av Die Kunst der Fuge

För den filosofiskt intresserade: Läs gärna Hofstadters bok "Gödel, Escher, Bach" som tillför ytterligare en dimension till lyssnandet av Bach.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/11 :  18:07:17  Show Profile Send brumel a Private Message
Bach orgelkoral på gamba. Kul. Orginalet kommer upplysningvis från samlingen Orgel büchlein, alltså en samling av kyrkoårets koraler. Texten och musiken är ursprungligen Luthers om jag inte minns fel.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000