HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Trafo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/06/07 :  09:56:50  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Äntligen har jag hittat rätt forum för tekniska frågor.
Jag vill ha tips om vilken trafo man ska ha till ett slutsteg?
Matningsspänningen ska vara 30 Volt och trafon ska klara av att leverera 4 Ampere.
Och en passande kondensator.

Fixaren

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/06/07 :  10:51:28  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Hvad menar du?

Hur stor er forstärkeren? Hvilken forstärker er det?
Er det 2 x 30 V DC du skal bruke eller talar vi om 30 V AC?

Med 2 x 30Volt DC er den närmeste standard typen 2 x 24V AC som efter likretning giver (24 x 1,42) - ca. 1 Volt = 33 Volt DC.

Dina kondensatorer kan väre från 10.000 uF/40V (eller 50 v) eller större. Bätre med en bra kvalitet enn stor värdi.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

natten
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/07 :  15:06:05  Show Profile Send natten a Private Message
Kan man inte göra att man kopplar ihop ena sladden från T1 och ena från T2 så man från 18+18vac. Fast då kanske man inte får någon 0 punkt. utan bara +/-36v
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/06/07 :  16:36:07  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Hvilken T1 och hvilken T2??
Om ni inte fortäller mera konkret vilken konstruktion ni pratar om er det helt umuligen at hjälpa!

Men selvklart er det muligen at bruka 2 stk. 24Volt trafoer med enkelt sekundär vikling. Eller 2 stk. med 2x12Volt.

Jan Nielsen
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/06/07 :  17:39:21  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Detta är trafon jag har hittat.
Det står 2x15 Volt, kan man koppla ihop sladdarna så att man får 30 Volt?
Och hur blir det med VoltAmpere talet?

Fixaren
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/06/07 :  17:58:04  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Visst kan du koppla ihop sladdarna om det är 30 volt AC du behöver. Du får 42 volt DC om du likriktar det. Men till ett slutsteg har du som regel symmetrisk matingsspänning. Om du ska klara dig på en trafo så bör du nog välja en på 2x24 volt minst om du vill ha ut lite effekt. Om du ska ta ut 4 A från en 2x24 volt så måste den vara på minst 200VA.

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/06/07 :  20:03:39  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Men vilka sladdar är det jag kopplar ihop på trafon på bilden?
Jag är nybörjare när det gäller sånt här =)

Och en fråga till den stora kondensatorn som också brukar sitta efter likriktaren, har det något förhållande till själva Voltamperen på trafon?

Fixaren
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/06/07 :  21:37:14  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Först - om du starter et bygge SKAL du have et mätinstrument - et såkallt mulitmeter.

Du mäter på trafoen med 230 Volt på primär och sen på dom 2 sekundär. Kobla 2 tilsammens och mät på dom 2 andre. Om du nu har den doppelt AC spændingen er det korrekt - om inte så bytt om på den ena viklingen. Du har herefter 48 Volt AC.

Trafon forbinnes sån:

o----. ,------------.
)||( |~
)||( -/ \+
)|| >---. ,-< >----+-----o +15V
)||( _|_ | \ / +|
)||( | |~ === 4700µF
o----' `------------' | | .----o GND
| +| _|_ _|_
| === 4700µF
| |
`----------+------o -15V
I princippen anvenner du större kondensatoer - med 24 Volt AC minnst 40 Volt typer.

Jeg vill anbefale at du finer böker på biblon och läser litt teori innen du starter

Som tildigere nämnt vil din DC spänning bli ca. 1.42 gongar din AC - altså ved 24 Volt AC får du omkring 33 Volt x 2.

Jan Nielsen

Edited by - jan on 2003/06/07 21:38:02
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/06/07 :  21:46:58  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Jag har en förstärkare som jag har mätt på och där kommer det från trafon 30V AC, och efter likriktaren kommer det 40V DC.
Jag tänkte göra en liknande lösning, fast med nya komponenter.
Det är en 70-tals förstärkare jag har mätt på.
Det är en gammal trafo och det är omöjligt att kontrollera vilket VoltAmpere den är på?
Förstärkaren har 2st 1,6 Ampere säkringar (1 till varje kanal)

Fixaren
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/06/07 :  23:41:33  Show Profile Send Hepcat a Private Message
På den trafon så är det röd och brun som skall kopplas ihop för att få 30Vac men som sagt det är ett måste att ha ett mätinstrument för att kolla att det är riktigt. och det låter mysko att det det skulle vara osymetrisk matning på 70-tals förstärkare. skulle nog tro att jorden ligger imellan + och - matningen.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/06/08 :  11:08:20  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Vad menas med osymetrisk?
Jag har en multimeter

Fixaren
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/06/08 :  12:21:12  Show Profile Send cittroman a Private Message
Kan mkt väl tänkas att en förstärkare från 70 har enkel matning.
Ofta använde dom sig av endast tex PNP transistorer i Push Pull koppling, men eftersom endast enkelspänning används ligger halva matningsspänningen på högtalar utgången och det är ett måste med en stor lyt i signalvägen på en ca 4700 uF.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/06/08 :  12:45:00  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Japp det stämmer, det är en 4700 uF kondesator.
men hur stor trafo måste jag ha för att få 4 ampere vid 30 Volt?
Räcker en 120 VA trafo?

Fixaren
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/06/08 :  12:50:53  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Så här ser 70-tals förstärkaren ut.
man ser den blåa 4700 uF kondensatorn och trafon.

Fixaren
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/06/08 :  23:43:07  Show Profile Send cittroman a Private Message
120 VA bör räcka men snäppet större trafo gör ingen skada.
Kondingen på utgången skall vara av bra kvalitet med lågt ESR och tåla ganska hög rippelspänning, kolla och jämför i tex elfa.

Till nätdelen räcker det med en 10000 uF 50v men 63v rekomenderas.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000