HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elallergi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/06/07 :  09:20:06  Show Profile Send JM a Private Message
dali ! Visst är många tweaks ljudförbättrand egenskaper inbillning ! Självklart ! Visst går bilen bättre när den är nytvättad ? Men om jag byter kablar på min anläggning och upplever en stor förbättring av ljudet så har det ju inte så stor betydelse om förbättringen är delvis psykologisk. Placeboeffekt är oxo ngt som är vetenskapligt bevisat ! Det finns vinkännare som inte har kunnat skilja på rött och vitt vin i ett blindtest !

Jag ber om ursäkt om jag trampat ngn på tårna...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !

Edited by - JM on 2003/06/07 09:21:34
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/07 :  09:42:09  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag är också elallergiker men jag har en annan typ av allergi än den vanliga, jag är allergisk mot energibolagens höga elpriser jag betalar nästan en spänn per kW och allergiproblemen bara ökar nu har en energifirma skickat ut brev om att man måste välja fast eller rörligt innan juni månads utgång, men... det är ju först i juli som man kan veta vad elpriset blir då är ju elpriset normalt lägst.

Det varit en hel del nederbörd den sista tiden med översvämmingstillbud här och var så nog börjar dammarna vara fyllda.

Till saken hör att dom erbjuder ett pris som förmodligen är baserat på vinterns höga pris med en liten liten justering nedåt.

Jag har blivit informerad om att elpriser binder man efter man presenterats det lägsta möjliga pris som dom kan tänka sig och att man skall vänta till juli innan man bestämmer sig.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/07 :  09:55:55  Show Profile Send matså a Private Message
Men tänk om det kommer ett bevis på att det inte är inbillning.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/07 :  10:01:39  Show Profile Send Xover a Private Message
För mina elallergiproblem finns redan vetenskapligt säkrade bevis, ett kontoutdrag från min bank.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/06/07 :  10:41:34  Show Profile Send bliss a Private Message
elallergi är en vetenskaplig kontrovers. det finns professorer som säger att det finns och professorer som säger att det inte finns. för den som är vetenskapsteoretiskt intresserad har sociologen och professorn thomas brante skrivit en artikel/rapport kring denna kontrovers.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/06/07 :  10:43:18  Show Profile Send JM a Private Message
matså ! Om det kommer vetenskapliga bevis på att det inte är inbillning så är det ju inte inbillning längre... Då är det ju bevisat ! Då viker jag mig direkt i mina resonemang.

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/07 :  10:48:49  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
JAG MÅSTE HA EL FÖR ATT ÖVERLEVA!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:08:26  Show Profile Send Roq a Private Message
"...elallergi är inbillning ... man är på oerhört tunn is när man gör sådana uttalanden."

dali: Du menar att du inte tycker att det finns avgörande fakta för att avgöra orsaken till el-allergi? Det tycker jag är helt OK i så fall men varför skulle man vara på "tunn is" varje gång man gör "sådana uttalanden"?
Det finns mycket här i världen som vi inte vet hur det fungerar - huvudsaken är att man är öppen för alla möjligheter!?

En kroppslig sjukdom kan ju helt klart påverka humöret. Att det omvända inte skulle kunna förekomma verkar för mig underligt.
Jag kan ibland när jag är nervös, är stressad eller mår dåligt i allmänhet få ont i magen och huvudet. Jag tror inte att jag är ensam om det?

"Det finns många påstått psykosomatiska sjukdomar som senare har visat sig vara "riktiga" åkommor..."

Bara nyfiken - vilka tänker du på?


Jodå jag tror att psykologin inte är helt oskyldig vad gäller kablar, tweaks etc.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:31:02  Show Profile Send matså a Private Message
Har för mig att förr när folk fick elepesianfall(felstavat jag vet) så trodde man att personen fick Satan i sig. OUT SATAN!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:42:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag drabbades av el-allergi -94.
Det finns mycket jag kan berätta om detta.
Idag är jag helt frisk.
Kontentan är att det inte är elektromagnetiska växelfält som är den egentliga orsaken till besvären, utan att man genom betingning kopplat sina besvär till något, exempelvis dator-skärmar.
Det som orsakar besvären varierar från person till person, i mitt fall var det spänningar i axlarna när jag satt vid datorskärmen. Genom betingningsfenomenet så ledde det till att jag fick besvären så fort jag kom in i ett rum med elektricitet.
Att jag är säker på att man inte kan bli allergisk mot elektromagnetiska växelfält beror dels på mina egna erfarenheter, dels att det är busenkelt att genom blindtester testa om någon reagerar på elektromagnetiska växelfält. Hittintills har man inte hittat någon som gjort det i upprepade tester.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:45:42  Show Profile Send dali a Private Message
Roq: Att man är på tunn is när man inte har fog för sina uttalanden behöver jag väl knappast motivera? Förstår du inte det så har vi inte så mycket att diskutera ...

Jag har hört folk påstå att ryggbesvär bara är inbillade, att man bara "känner efter för mycket". Sådana uttalanden uppskattas av mig, som har haft problem med ryggen av och till ... Träning har gjort att mina besvär har upphört, men jag kommer fortfarande ihåg den gången jag körde hem (ca 45 minuter) med en ryggvärk som kändes som om ryggraden hade vridits 180 grader. Det var INTE kul. Och definitivt inte inbillat.

Bara för att man själv inte har upplevt det så betyder det inte att det inte existerar. De påstått psykosomatiska sjukdomar som jag refererar till är t ex kvinnor som haft värk i armar efter ett liv av hushållsarbete, de ansågs tidigare (av läkare) inbilla sig att de hade ont. Nu vet man att förslitningsskador finns och att de är "riktiga".

Samma gäller för vibrationsskador på nerver som man kan få om man jobbar för mycket med vibrerande maskiner, t ex slagborrar. De skador som uppstår är inte synliga och då ansåg man tidigare (inte länge sedan, 15-20 år sedan) att de var inbillade.

I princip kan man säga att så länge en åkomma inte syns på utsidan så finns det en kategori människor (bedöm begåvning själva) som tror en av två saker:

1. Det är inbillning, det är något fel i huvudet.
2. Det är simulerat, det är bara slöhet.

Tyvärr finns det ett fåtal än mer lågbegåvade människor som drar nytta av att det finns sjukdomar som inte syns och faktiskt simulerar. De förstör för alla som verkligen är sjuka och skapar misstro mot oskyldiga. Hade jag varit elallergiker och någon påstod att jag simulerade så hade jag sannolikt suttit i häkte för misshandel ca 20 minuter senare ...

EDIT: Stavfel.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2003/06/07 12:52:09
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:51:20  Show Profile Send dali a Private Message
Björn-Ola: Trevligt att du blev frisk. Frågor:

1. Var det verkligen rätt diagnos med elallergi? Finns det bara en sorts elallergi?

2. Var har det utförts blindtester? Det borde väl avgöra frågan, så länge det inte handlar om hifiprylar ... (sorry, kunde inte låta bli). Referenser?

EDIT: Mer stavfel.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2003/06/07 12:53:34
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/07 :  13:12:20  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
Kommentar angående matsås inläggande inlägg. Om en person får problem med elallergi kan jag intyga att problemet att man inte kan lyssna på sin dyra anläggning kommer jävligt långt ner på listan Ställ dig snarare frågan:

om du inte kan vistas i elektriska/elektromagnetiska fält genererade av elektriskt utrustning, vad har du för alternativ till försörjning och boende då det inte är en erkänd sjukdom.

Arbetslöshet/sjukskrivning finns inte som alternativ. Efter ett tag är pengarna slut och du får sälja huset (om du överhuvud taget kan bo kvar)

Idag är det inte bevisat i kliniska tester att elallergi förekommer. Men det finns indikationer både för och emot elallergi.

för övrigt kan jag tillägga att jag har en nära släkting som lider av svår elallergi. Och eftersom jag var synnerligen tveksam i början, körde jag ett blindtest med mobiltelefonen påslagen , gömd innanför kläderna. Därefter satt vi och spelade kort=> döm om min förvåning när personen ifråga började få symptom . Jag sade ingenting, avlägsnade mig med en ursäkt , stängde av telefonen och återkom. Då var det inga problem. Upprepade testet och personen ifråga frågade ifall jag hade något på mig. Jag fick erkänna , och bad om ursäkt, vilken accepterades då jag sett med egna ögon att problemet finns.

Tilläggas bör att personen ifråga bor i en elfri miljö i skog, då elallergin är mycket svår. I en vanlig lägenhet har jag inte sett detta, förmodligen på grund av att personen är så stressad (både psyokosymatiskt och fysiologiskt) att det inte gjorde någon skillnad.
Detta kan vara en möjlig förklaring till att personer inte reagerar i blindtest, bakgrundsbruset + stressnivån gör att det inte går att få resultat.


Ps . För 15 år sedan blev man idiotförklarad av socialstyrelsen då man motsatte sig amalgam som tandlagningsmaterial. Det var inte giftigt i munnen på människor, men en utdragen tand med en amalgamfyllning räknas som kvicksilveravfall. Läste i nyheterna att Socialstyrelsen kommer sluta rekommendera användandet av amalgam. Synd att det kommer 25 år för sent p g a byrokraternas tjocka pannor.

Ds kommentarer typ kärringsjuka, innbillning mm är trams. Tänk om jag kom hem och krossade knäskålarna och bara sade att det är inbillning på dig? Sjukdomen upplevs som verklig av personerna och det är det viktiga. Inte dåligt insatta personers uppfattning.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/07 :  13:41:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dali:
Nej det var naturligtvis inte el-allergi i den mening att elektromagnetiska växelfält orsakade mina besvär.
Men jag reagerade precis som om det var elallergi.
Någon diagnos från någon läkare fick jag inte. Ingen läkare på den tiden ställde diagnosen el-allergi eftersom det inte var bevisat att elallergi existerade.
Hur man ser på saken nu vet jag inte.
I mitten av 90-talet nådde det här med elallergi sin kulmen.
Nu hör man inte så mycket om det. Nu är det utbrändhet som kommit på modet istället.
Jag tror att orsaken på den tiden var teknikstress. Alla kontor datoriserades ju då i hög hastighet och många människor kände sig pressade av allt det nya.
Allergitester har gjorts lite varstans, och i samtliga fall har man kunnat utesluta att det är elektromagnetiska växelfält som orsakat besvären. Det som orsakar symptomen varierar från person till person.
Dessutom varierar symtomen kraftigt. Dom vanligaste orsakerna är stress som ger symptom som yrsel, onormal trötthet, huvudverk samt kan utlösa hudsjukdomar typ psoriasis och rosasea.
En kvinna jag kom i kontakt med som påstod sig lida av el-allergi fick astmaanfall av el.
Framför allt hade hon problem med spisen. Jag var hemma hos henne och visade med en elfix att spisen är den mest avskärmade elektriska anordning som finns.
Astma-anfall av el, tillåt mig att tvivla.
Att symptomen varierar så kraftigt från person till person talar starkt för att det är andra orsaker som ligger bakom problemen.
Att man genom dubbla blindtester inte heller lyckats påvisa att någon reagerar på elektromagnetiska växelfält är ytterligare ett starkt agument för att elallergi inte existerar.
Så varför finns det fortfarande elallergiker när man som jag bevisligen kan bli frisk från elallergi?
Jo, genom bristande kunskap och resurser inom sjukvården så får elallergiker inte rätt behandling.
Det räcker inte med att en läkare talar om att elallergi inte existerar (om nu läkaren överhuvudtaget känner till något om elallergi) utan det krävs att elallergikern blir överbevisad om detta. För tro mig, om man drabbas så känns det mycket övertygande. Själv blev jag förbannad när jag läste om blindtesterna och att man inte lyckats hitta någon som reagerade på el. ”Det är ju inkompetent, testa mig och jag kan bevisa på nolltid att jag är elallergiker.”
Så tänkte jag.
Det var först när jag köpte hem en elfix för att indikera elektriska växelfält som jag själv började inse att det kanske fanns ett halmstrå jag kunde gripa.
Det jag inte insett var att trots all belysning var släckt, så är ledningarna spänningssatta fram till strömbrytaren.
Min läslampa av golvmodell är ett bra exempel. Den kunde jag inte ha på, då fick jag besvär.
Men den enpoliga strömbrytaren satt på sladden vid golvet. Sladden gick sedan upp till lampan, och vände man kontakten fel i väggen så var lampan spänningssatt oavsett om strömmen var på eller av. Så var också fallet, när jag mätte med elfixen var det ingen skillnad om lampan var på eller av. Men jag reagerade ju bara om lampan var på
Då återstod det ett det bara var magnetfält jag reagerade på, eftersom dom bara uppstår när det flyter en ström.
Men när man elsanerar, så är det bara dom elektriska fälten man kan få bort. Magnetfält kräver tjock kopparplåt. Men elallergiker som bor i elsanerade hu är ju nöjda. Det går helt enkelt inte att få att gå ihop.
Jag drog slutsatsen att jag bara reagerade på el som jag visste om.

I mitt fall lyckades jag bli frisk eftersom jag hittade en alternativ förklaring till mina problem.
Att mina spända axlar orsakade problemen och att jag genom betingning kopplat smärtorna till el.
Det är dock tragiskt att många elallergiker som idag kunnat vara helt friska inte får rätt behandling. Att elsanera ett hus är ingen behandling. Man dömer ju bara personen till livstids fängelse eftersom hon bara kommer att kunna vistas i elsanerade miljöer.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/07 :  13:46:47  Show Profile Send matså a Private Message
Björn-Ola om elallergi finns eller ej så är det mycket viktigt att man gör något åt det hela. För det som är sant är att folk lider.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/07 :  13:55:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Min uppfattning om elallergi är ju som du ser klar.
Men det går ju inte att bevisa att elallergi inte existerar.
Har man testat hundra och inte hittat någon så kan ju den hundraförste som man inte testade faktiskt vara elallergiker.
Det man kan säga är väl iallafall att sannolikheten att någon som drabbats av elallergi verkligen är elallergiker är väldigt liten.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/06/07 :  14:05:42  Show Profile Send CC a Private Message
Senaste inlägget från rikkitti (någonting) var intressant.
Jag har en undran, om allt elmatrial vore skärmat i ett hem, skulle inte det räckt för en elallergiker? Skärmade elledningar, jordade vägutag osv? Jag vet med mig hur jag upplevde att sitta framför en datorskärm som inte vart jordad under en längre tid. Det började klia i ögon och man så ut som efter en helkväll i ögonen... Efter att fixat med jordat så försvann problemet...

Min stereo mår helt klart bäst av skärmat, kanske den är lite överkänslig för el

Förövrigt blir jag förbannad när jag hör folk yttra sig om att allergi skulle vara någon sorts dj** inbillning Fick själv åka in akut med min dotter till sjukhuset när hon var några veckor gammal för att få hjälp med en allergichock (hon slutade andas!). Vi upptäckte senare att hennes säng stod mot en mögelskadad vägg (badrum på andra sidan) men hyresvärden sade att betongväggar inte kunde mögla och ville inte sanera! Vi flyttade såklart! Hon är idag åtta år och katt o hundallergiker. Så den som påstår att ett allergi är en sorts dj** simulering....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/06/07 :  14:23:18  Show Profile Send dali a Private Message
CC: Ordet "elallergi" är onekligen olyckligt, eftersom kopplingen till andra (enkelt påvisbara) allergier gör att folk kanske tror att alla allergier är inbillade. Jag tror att man nu oftast använder termen "elöverkänslig", men vet inte säkert.


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/06/07 :  15:07:07  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Jag träffade en kvinna på ett tåg en gång, som inte tålde att lysrören i taket på kupén var tända. Glödlampor var ok, men lysrören tålde hon inte. Rätt förvånande kan man tycka, då man i dagens sammhälle knappast kan bli mer utsatt än på ett tåg,som elallergiker. Man har ju hyffsat hög spänning rakt ovanför huvudet.

Jag pratade ,för 1 år sen ungefär, med en forskare från umeå som heter Kjell Hansson Mild. Han sa sig inte ha funnit några samband med el och elallergi. Däremot hade han funnit ett samband när det gällde flimmer och personer som var elöverkänsliga. Dessa personer var alltså mer känsliga för flimmer från bildskärmar och lysrör. Det medförde att dessa personer fick en högre stressnivå-->sjukdomsbesvär. Kanske det sen, som i Björn-Olas fall, genom betingelser alltid leder till besvär när man utsätts för detta.
-detta är vad jag tror om elallergi, men jag kan ju ha fel

lazyboy
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/06/07 :  15:11:39  Show Profile Send lazyboy a Private Message
utdrag från http://www.cs.umu.se/~dva98hag/mdi/rapport.html

"Vi har här tagit del av en artikel i VK, 991011. Det är umeforskaren Kjell Hansson Mild, docent vid Arbetslivsinstitutet i Umeå.

I en försöksgrupp av 20 elöverkänsliga och 20 icke överkänsliga personer. Man har gjort försök där reaktionerna i hjärnan har mätts med EEG-utrustning. Försöken gick ut på att utsätta personerna för dels kraftiga magnetfält, dels genom att ändra hastigheten på hur ofta en bildskärms bildlinjer blinkar och dels på ljudpulser.

I fallet med kraftiga magnetfält så fick man inga fysiologiska skillnader på reaktioner hos de båda försöksgrupperna.

I fallet med bildskärmens uppdateringsfrekvens mättes vissa skillnader. Inga som dock pekade på typiska elallergiska symptom. Däremot kunde mätas att den elövekänsliga gruppen lättare kände av höga frekvenser. De överkänsliga kunde alltså känna bildskärmens flimmer i högre grad än de övriga i kontrollgruppen.



I fallet med ljudpulser fick forskarna samma resultat som vid bildskärmstestet. Försöket gjordes också om och försökspersonerna utsattes då samtidigt för magnetiska fält men ingen skillnad i resultat uppmättes.

En tydlig skillnad som sågs mellan de båda grupperna var att de elöverkänsliga hade vilopuls på 78 medan de övriga hade vilopuls på 68. Resultaten i försöken visade också att de elöverkänsligas nervsystem hela tiden reagerade snabbare än i kontrollgruppen.

Hansson tror sig i och med de här försöken vara orsaken till elöverkänslighet på spåren. "Det behöver inte vara magnetfälten som skapar symptomen. Istället kan det vara de känsliga människornas egen förhöjda förmåga att uppfatta de blinkningar som uppstår i lysrör, gatubelysningar och andra ljuskällor som framkallar en stressituation"."



lazyboy
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/07 :  15:36:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
En sak som skiljer elallergi från andra symptom är att man ibland med 100% säkerhet säga att det inte "fungerar". Exempelvis personer som reagerar på "fält" från batterier, eller människor som hävdar att de kan reagera på fält som är så svaga att de inte går att mäta i rumstemperatur (observera att jag inte menar "går som i "det går inte tekniskt" utan "går" som i "det går inte att bygga en evighetsmaskin", det är fysiskt omöjligt). Det är är också underligt att personer reagerar på föremål de "tror" skapar fält även fast de inte gör det medan de inte reagerar på föremål som strålar rätt friskt.

Exemplet på mobiltelefoner ovan "stämmer" inte heller , en elallergiker ska ju reagerara på lågfrekventa fält men en mobiltelefon skickar ut strålning i GHz-bandet, det är strålning med helt olika energinivåer så det kan inte vara samma orsak till symptomen i de två fallen.

Däremot vill jag inte utesluta eleallekrgi helt, det är i alla fall inte fysiskt omöjligt att det finns mekanismer i kroppen som reagerar på lågfrekventa elfält, men det gäller i så fall ett ganska begränsat frekvensområde med rätt höga intensiteter. En "allt eller inget"-debatten leder knappast någonstans.

Appropå psykosomatiska sjukdomar. Under den period telegrafen började bli vanlig även i mindre samhällen i Sverige fanns en allvarlig sjukdom som kallades "telegraftumme" som drabbade telegrafister, tvärt emot vad man skulle tro så var inte symptomen ont i tummen,handen,arm, axlar,rygg osv utan bestod av sömnproblem,huvudvärk, utslag osv. Dvs samma symptom som elallergi (och mobiltelefoner) ger upphov till idag. Ju längre tiden gick desto färre fall av sjukdomen rapporterades tills den helt försvann, och detta under en period telegrafen blev allt vanligare. Om man kollar på det i efterhand ser man att sjukdomen försvann när människorna vande sig vid tekniken. Detta är ett bra exempel på vad som nu kallas "teknikstress".


Och vad gäller "jordens fältlinjer" så är det ett missförstånd, de finns helt enkelt inte. "Fältlinjer" är ett sätt att rita så att visar fältets intensitet, ju fler fältlinjer/area desto högre fält. De är ungefär lika verkliga som det "rutnät" som finns över en jordglob som visar latitud/longitud. Det är alltså ett helt "fenomen" som grundas i ett missförstånd, ett bra exempel på psykosomatiska problem med andra ord.
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/07 :  16:44:08  Show Profile Send Nemo a Private Message
Psykiskt orsakat lidande är naturligtvis lika verkligt som somatiskt (kroppsligt) orsakat lidande; allt lidande upplevs av psyket (ett lidande som inte upplevdes av psyket vore ett lidande som inte upplevdes, d.v.s. inget lidande alls). Psykiska sjukdomstillstånd kännetecknas bl.a. av att det är helt omöjligt att "rycka upp sig" eller skärpa sig; psykiskt orsakakat lidande är ofta mycket plågsamt och de som lider av detta gör naturligtvis, i de flesta fall, allt de kan för att rycka upp sig och skärpa sig &c. Det är alltså grovt felaktigt att betrakta psykiskt betingat lidande som "ren inbillning" som man inte behöver respektera i lika hög grad som somatiskt betingat lidande.





"'Det är synd om människorna', sa Indras dotter."

A. Strindberg


Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/07 :  20:01:14  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
f95tloi, vad har du för belägg för att en "elalergiker" endast reagerar på 50 Hz och det är orimligt att en 900 Mhz mobiltelefon inte påverkar?

Att du lägger fram hypoteser är dock helt ok, jag ville bara påskina att jag empiriskt har sett tecken på elallergi.

Jag står för vad jag skrev, och kunde inte se någon rimlig chans till att personen ifråga kunde veta att jag hade en påslagen telefon på mig. Helt 100 % säker är jag dock inte, och jag kan heller inte säga att alla som säger sig vara elalergiker verkligen är det, eller huruvida det finns överhuvud taget. Mitt exempel med amalgam ville dock visa att vi idag kan för lite om detta, och mer forskning behövs, eftersom många människor kan ha besvär, verkliga eller ej.
Jag tycker mig ha sett att det verkar vara ett verkligt problem dock.

Men jag är endast civilingenjör och inte läkare/psykolog/sociolog/medicinskt utbildad så jag är inte det som kallas "sakkunnig".

Givetvis får var och en ha sin egen uppfattning, men när personer yttrar denna uppfattning på ett kränkande sätt blir jag irriterad (dagens understatement). Dock inte i denna tråd, det är mycket städat :)

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/06/07 :  20:08:31  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Borde inte detta diskuteras i övrigt-mappen, som inte finns längre, för att vi skall slippa sådana här diskussioner?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/07 :  20:22:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är en väldig skillnad på 50 Hz och och 900 MHz. För det första så skiljer sig energin i strålningen. 900 MHz är tillräckligt högt upp i energi för att i princip kunna påverka exempelvis molekulärara processer vilket 50 Hz inte kan. Däremot skulle 50 Hz kanske kunna interagera med ev. dipoler i kroppen (vet iofs inte om det finns några sådana, polära celler?) men det beror på resonansfrekvenser och annat. Vidare skiljer sig Skin djupet väldigt mycket, kroppen kan antagligen inte ta upp någon större energi från 50 Hz (om man inte hamnar på någon resonansfrekvens).

Detta är bara hypoteser, kan inte speciellt mycket medicin/biologi men jag kan en hel del fysik och jobbar rätt mycket med mikrovågor. Min poäng är att oavsett orsaken till elallergi så kan jag inte tänka mig några som helst fysikaliska mekanismer som reagerar både på 50 Hz och 900 MHz. Jag vet exempelvis att det finns en del forskning som hävdar att mikrovågstrålning orsakar läckage i cellmembranen, samma sak skulle inte kunna hända vid 50 Hz pga den lägre energin.

Om elallergiker reagerar både på lågfrekvent strålning och mikrovågor så måste det finnas två helt olika mekanismer, detta låter inte särskilt troligt i min mening.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000