HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 RCA kontakter från Biltema mycket lika Supra..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

margell
Member

97 Posts

Posted - 2003/06/06 :  18:39:14  Show Profile Send margell a Private Message
Tjenare

OT: Nu är det sommarlov, skrev sista tentan idag. Ni skulle bara vet hur skönt det vara att gå där ifrån, efter en månads tentaplugg...

Åter till ämnet, är det någon som har jämfört Supra PPSL för 170:-/par och Biltemas för 39:- paret?
Färgen på Biltema kontakterna är mer likt Supra i verkligheten än på fotot.

http://www.hifikit.se/prod_bilder/supr_psl.jpg

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/31/Large/31-415_l.jpg

Mvh
Joakim

natten
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/06 :  21:18:09  Show Profile Send natten a Private Message
Har 2par biltemakontakter hemma just nu. Det finns inget ställe att löda fast jorden på men annars så känns det kontakterna helt ok.

Jag försökte löda dit skärmen på kontakterna idag men det gick inte. Blev bara kalllödningar hela tiden. fattar inte varför. Ska testa med en kraftfullare lödkolv nån dag
Skulle nog varit bra enklare i fall det fann en lödöra för skärmen. ;en det ska i alla fall gå att löda dit den för det har andra lyckats med
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/06 :  21:56:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Joo, det är ganska kraftigt gods i skärmhylsan men prova att fila ned tjockleken vid en kant så går det nog bättre att löda. Vill minnas att det var någon som hade borrat ett litet hål i den för att underlätta lödningen och det kan nog också vara en lösning.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/06 :  22:02:48  Show Profile Send marens a Private Message
De är plåtiga.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/06 :  22:09:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
Använd ett bra fluss (OBS! bra, inte COs smörja) så brukar det mesta gå att löda på.
Go to Top of Page

natten
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/06 :  22:29:57  Show Profile Send natten a Private Message
Min pappa har extremt bra tenn och fluss på hans jobb. tenn som smälter vid extremt låga temperaturer kan också hjälpa
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/06/07 :  15:06:25  Show Profile Send wallraff a Private Message
Biltemakontakterna är lite luriga att löda, får pressa länge med 60w :) När man sedan eldat på ett tag, så lossnade "pipen" då den skulast en rä fixerad med smälte... Dessutom är hela kontakten för stor, behöver inte skruvas på mina grejer, kan kasas fullt åtskruvad...

//Rookie?

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/07 :  15:20:13  Show Profile Send celef a Private Message
är biltemas chassikontakter nåt att ha?? tål de dagligen många i och urkopplingar??

sound pollution
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/06/07 :  17:49:40  Show Profile Send Grillen a Private Message
jag upptäckte oxå detta med kallödningar när jag skulle löda feltemas kontakter... ska testa detta med att borra hål...
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/07 :  18:00:53  Show Profile Send Nagref a Private Message
Chassie-honorna ser inte ut så nu om jag minns rätt men i vilket fall så var de inte så bra. Sladd-hanarna är bättre!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/07 :  18:24:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Prova att borra ett litet hål först och ta sedan en större borr från utsidan men borra inte helt igenom med den. Då har man fått ett bra lödställe med lite tunnare material närmast lödningen som blir enklare att få upp temperaturen på.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/07 :  19:32:07  Show Profile Send celef a Private Message
"Chassie-honorna ser inte ut så nu om jag minns rätt men i vilket fall så var de inte så bra. Sladd-hanarna är bättre!"

jag anade att så var fallet. va finns det för alternativ som oxå tar minimalt me utrymme?

sound pollution
Go to Top of Page

natten
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/07 :  19:39:01  Show Profile Send natten a Private Message
biltemas honor ser visst ut så men med vita plastbrickor på båda och rött/svart rand på metalle3n
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/07 :  19:41:29  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det är inga problem att löda dessa kontakter med passande utrustning. Min 25W lödkolv med liten rund spets resulterade i kalllödningar men med 3mm mejselspets fungerar det alldeles utmärkt och tenner flyter ut jättefint utan problem.

/Erik
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/06/09 :  10:38:53  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Jag lyckades också att löda fast dessa kontakter med en vanlig 25W lödkolv. Tog en stund att värma upp och jag fick slipa av lite av tennet för att kunna skruva ihop kontakten igen eftersom det blev lite mycket tenn.

//Magnus
Go to Top of Page

natten
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/09 :  14:28:06  Show Profile Send natten a Private Message
Men jag har en 15W kolv med liten spets, ska i alla fall låna en bättre av en kompis så det löser sig nog
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/09 :  23:05:31  Show Profile Send divander a Private Message
Många verkar ha erfarenheter av att läda dessa kontakter. Men är det någon som har lyssnat på dom? Har någon jämfört Supra mot Biltema?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

natten
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/10 :  17:19:26  Show Profile Send natten a Private Message
För mig så räcker det att kolla på prislappen :)

Jag ska ha mina till kompositvideo kablar då min tv inte klarar s-video. Blir väl mera rg59/biltemakontakter då jag skaffar revicer och måste ha digitalkabel mellan dator och reciver
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/06/10 :  18:44:08  Show Profile Send tengil a Private Message
Jag kör biltema, 30W-kolv, ordentligt med flussmedel(biltema) och silverlod. Funkar, men varannan kabel behöver två försök till lödning för att fastna ordentligt..

Biltema har tre par RCA-hanar. Ett par helt i guld, ett par som ser ut som supras, och ett mindra par i silver. De mindre i silver, för 29:-, sitter perfekt på alla apparater jag provat, och är dessutom kompakta och stabila och snygga.. Prova dom!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/06/10 :  20:11:54  Show Profile Send dax a Private Message
Jag har lyckat löda dessa med gott resultat! Jag fick hålla en fet lödpenna mot godset ganska länge innan tennet började smälta! Värmer för länge smälter plasten runt centrumstiftet!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000