HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Konstigt resultat vid mätning!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/06/05 :  22:10:29  Show Profile Send dax a Private Message
Fick möjligheten att mäta upp mina hemsnickrade högtalare. Dessa består av två stycken Scan-speak 15w8530k00 i D'Appolito-konfiguration samt en en Scan-speak revelatordiskant. Filtret är ett serifilter enligt bifogad bild. Seriemotståndet för diskanten är 4.7 ohm istället för 2.2 ohm.



Jag har en bild på mätresultatet som jag lägger upp i morgon!

Det konstiga:
Ungefär vid delningsfrekvensen (någonstans kring 2-3 kHz, jag har inte bilden framför mig nu) blir det en enorm dipp på ca 10 dB. Min första tanke var naturligtvis att jag har kastat om polariteten på diskanten när jag har meckat med filtret. Dessvärre plockade jag ur diskanten för att endast finna att stod rätt till. Diskanten var alltså rättvänd! Så jag meckade fram delningsfiltret för att se om något har blivit omkastat där, men så icke! Jag har inte kollat basarnas terminaler, men jag tror inte jag har lyckats koppla fel på alla fyra, ty i delningsfiltret stämmer det. Funderade även om dippen kan bero på att jag inte har försänkt elementen. Diskanten hamnar1-2 cm framför basarna relativt sett. Det är 15 cm mellan diskant och bas (c-c) samt mätningen gjordes på 1 meters håll.

Så vad kan vara fel?
Möjliga orsaker:
1. Det är fel i filterschemat
2. Diskanten är felmärkt
3. Basarna är felmärkta
4. Det blir en utsläckning pga att det är olika avstånd mellan diskant och mikrofon jämfört med basar och mikrofon.
5. Jag har klåpat mig.

5 är naturligtvis inte möjlig! Inte heller 4 då då dippen borde hamna mycket högre i frekvens.

Naturligtvis kan man göra en ny mätning med omkastad polaritet på diskanten, men det är inte säkert jag har möjlighet att göra ytterligare en mätning.

Do not stagedive at home alone!

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/05 :  22:22:07  Show Profile Send Simba a Private Message
Tipper det er feil på kretsskjema. Prøv uansett å snu polariteten på diskanten.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/05 :  22:51:49  Show Profile Send celef a Private Message
mät högtalaren ifrån ett stort antal punkter framför högtalaren, bedöm sedan om du behöver pilla med filter eller polariteter, men framför allt - hur låter det?

sound pollution
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/06/05 :  23:26:25  Show Profile Send dax a Private Message
Mätningen är gjord onaxis med en meter mellan mikrofon och diskant. Det ska inte vara någon dipp vid den frekvensen på det avståndet om det inte är något fel!

Högtalarna låter bra mycket bättre än vad de mäter! Det är lite bekymmer med viss sorts musik, men det är främst när det är ont om bas då högtalarna har -3dB kring 80-90 Hz. Med en extra-sub blir det helt ok! Då jag har gjort frekvenssvep hör jag tydliga "svajningar" i frekvensgången, men inte så här illa/stora som den ovan nämnda dippen. De svajningar som har varit har jag antagit beror på rummets geometri tillsammans med placeringen av högtalarna!

Jag slänger upp en bild på mätningen i mrogon. Jag ska även lyssna med inverterad diskantpolaritet någon gång nästa vecka.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/06/06 :  09:36:34  Show Profile Send dax a Private Message
Här är en mätning!
Observera att det vågiga beteendet under 400 Hz ej beror på högtalaren utan på mätrummet! Jag har mätt på olika högtalare med samma resultat för dessa frekvenser. Att diskanten ligger ca 2 dB lägre än basarna är medvetet i detta fall!



Resultatet är ju ludermässigt! De låter inte så här jävla illa (hoppas jag)!

Den stora dippen är precis vid delningsfrekvensen! Basen skulle behövas tryckas upp lite (baffelkorr). Diskanten har en svacka kring 11 kHz som skulle kunna bero på dålig djupanpassning av diskant och basar.

Jämför frekvensgången för elementen separat.
Bas:

Diskant:


Jag tycker att man kan se elementens ursprungliga frekvensgång i min mätning, avrullningen och den lilla puckeln för diskanten!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/06 :  12:49:50  Show Profile Send Larsen a Private Message
Håller med Simba...
Är filtret ett modifierat "standard" filter eller är det ett filter designat just för dina element och din låda?
Även om filterdesignen säger att diskanten inte skall vara fasvänd, så fasvänd den ändå, lyssna och mät igen.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/06 :  14:05:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Prova att fasvända diskanten.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/06/06 :  15:22:45  Show Profile Send dax a Private Message
Filtret är designat för dessa element! Jag ska fasvända diskanten för att se om det blir skillnad (jag kan inte tänka mig någon annan förklaring till dippen). Jag hinner dessvärre inte testa detta förrän nästa vecka. Jag har även laddat hem speakerworkshop och tänkte således test lite simuleringar.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/19 :  23:58:41  Show Profile Send hifiman a Private Message
om nu högtalarna låter bättre än vad de mäter........ varför då bry sig om att ändra??? är det inte öronen som ska avgöra det hela??

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/21 :  12:31:20  Show Profile Send celef a Private Message
"om nu högtalarna låter bättre än vad de mäter........ varför då bry sig om att ändra??? är det inte öronen som ska avgöra det hela??"

håller helt med, troligen mäter man "fel" om mätresusltatet är dåligt men låter bra, mät igen.

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000