HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Storlek på kondensatorn till Spänningsregulator?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/06/05 :  00:26:16  Show Profile Send Lash a Private Message
Spelar det någon roll om man använder 6.8uF tantaler istället för (0,33uF & 0,1uF för 7815) och (2,2uF & 1uF för 7915)? Finns det några nackdelar, eller det kanske bara är bättre med större? Jag har inga andra tantaler än 6.8uF hemma.

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/05 :  08:57:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Svaret är nej. 78xx/79xx är inte så värst känliga när det gäller avkoppling. Du kan däremot få ett inte helt otpimalt stegsvar vid impulsbelastningar men har du relativt konstant last så är det inte så kritiskt.

Det gäller dock att läsa databladen noga för vissa regulatorer kan självsvänga vid vissa kondingvärden. Kolla in speciellt LM431 där det ska vara lite eller mycket inte mellan 10nF-1 uF.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/05 16:20:06
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/08 :  20:49:02  Show Profile Send Pabo a Private Message
Peranders

Det där är inte helt sant. Jag har lyckats få en 7812 att lämna en triangelvåg på utgången med amplitud hela vägen ner till jord. Då hade jag förvisso 1000uF som kapacitans men värdet påverkar helt klart, vilket ju också uppfattas som helt rimligt.

Det kan dock vara så att vissa tillverkare är olika känsliga.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/06/09 :  02:06:54  Show Profile Send Lash a Private Message
Vart satte du den 1000uF? Jag har nämligen en 1000uF elyt efter likriktaren och sedan en 6,8uF tantal så nära 78xx ben som möjligt. 78xx är tillverkade av Texas, de ska användas till en pic processor, display och några reläer.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/09 :  08:51:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Värdena är inom rimlighetens gräns speciellt med tanke på vad du ska ha det till.

Pabo, intressant. Du är säker på att det var regualtorn och inte något annat? Har aldrig hört talas om en 78xx som självsvänger (även om det säkert är möjligt).

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/06/09 :  11:03:16  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Tjena!
När det gäller 78XX (+79XX) från Motorola finns det kända problem med självsvängning, själv har jag haft problem med dom, men problemet upphörde när jag bytte till ett annat fabrikat, vad jag vill minnas hänger motorolas knas mest ihop med kapacitanserna på utgången.
..så undvik Motorolas regulatorer, men dom kanske har fixat till problemet på senare exemplar..?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/09 :  11:35:21  Show Profile Send Pabo a Private Message
Lash

Vad gäller kapacitans på ingången så finns det ingen övre gräns. Det är ju på utgången den reglerar och följdaktligen är det där den kan vara känslig för stora kapacitanser.

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/06/09 :  13:13:26  Show Profile Send Lash a Private Message
Det sitter en likadan 6,8uF tantal på utgången plus en 470uF elyt. Är det för mycket? Ska jag sätta dit en elyt på 150uF istället? Hur viktigt är det att ha en elyt av bra kvalite här?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/06/09 :  20:37:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kolla in LT1763 för lågt brus...ref på www.diyaudio.com, kostar ung 20 kr

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/09 :  20:44:29  Show Profile Send Pabo a Private Message
470uF kan vara mycket direkt på utgången. Genom att ösa på med en massa kapacitans så sätter man regleringen ur spel. Vill man uppnå riktigt lågt brus är det i sådana fall bättre att sätta dit ett LC-filter efter regulatorn med tex 20uH och 3300uF kapacitans. Induktansen kommer se till att regulatorn ¨får en ordentlig fasmarginal och samtidigt reducerar den bruset till riktigt låga nivåer. Tänk i sådana fall på att hålla resistansen nere i induktorn eftersom den påverkar noggrannheten vid lastförändringar.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000