HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Örats tålighet mot låga frekvenser
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/05 :  00:23:18  Show Profile Send luminous a Private Message
Örat är ju som känsligast vid 1KHz ungefär. Vid lägre frekvenser som 30Hz så är känsligheten åtminstonde 15dB lägre vid 110dB lyssningsnivå, kan man då säga att örat tål 15dB mer vid 30Hz än 1KHz utan att åstakomma mer skada? Rent subjektivt så tycker jag att man kan spela betydligt högre på låga frekvenser utan att det blir obehagligt!

120dB vid 1Khz skulle jag inte vilja utsätta mig för, det skulle nog inte örat hålla länge för, men skulle man ta någon större skada av 135dB vid 30Hz? 140dB bas har jag hört och det var inte såå farligt!

MVH | Life's too short for bad sound

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/05 :  00:54:34  Show Profile Send flintan a Private Message
Det är ju säkerligen inte nyttigt. Men 120dB vi 1kHz...ajajaj
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/06/05 :  09:06:22  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Går inte smärtgränsen någonstans vid dryga 140dB?
Vet dock inte vilken frekvens som menas.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/06/05 :  14:50:07  Show Profile Send knutte a Private Message
ojoj, jag som trodde man typ var tvärdöv vid 135-140dB... där ser man, eller nej rätta mig själv: där hör man!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/06/05 :  15:53:35  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
hmm en annan sak är ju hur rseten av kroppen reagerar på höga nivåer vid låga frekvenser.
det var någon här förut som skrev om att han hade testat en hornbashögtalare och genast börjat må illa, han förstod dock att nåt var tokigt och drog ur sladden. jag vill helst inte tänka mig vad som hänt annars.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/06/05 :  16:37:08  Show Profile Send audiogear a Private Message
Vi bedömningar av hörselskaderisk så använder man ofta en s.k. A-vägd mätning vilket innebär att de olika frekvenserna viktas i förhållande till örats känslighet. Detta borde innebära att om örats känslighet vid 30Hz är 3dB lägre än vid 1kHz för den aktuella lyssningsnivån så kan man lyssna dubbelt så länge på 30Hz signalen utan att få hörselskador. Detta förutsätter givetvis att ljudnivån ligger så pass högt att det överhuvudtaget finns risk för hörselskador (man brukar räkna med 85dBA som gräns).
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/06/05 :  17:56:09  Show Profile
Det där illamåendet utsatte jag mig ofta för när jag bodde hemma. Det var en egenhändigt konstruerad basreflexlåda med 2st 80literskabinett med varsin Cerwin-vega Stealth 12" i varje. Detta drevs med ett jättelikt PA-steg av okänt märke. Mådde riktigt illa emellanåt när det "crankades" Infinitemass o dyl. MVH Magnus

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/05 :  18:53:12  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
föresten, någon som vet hur man kan mäta upp på vilken decibel man spelar på hemma?
hade varit kul att veta!
Man spelar säkert för högt generellt, men man vill ju känna trycket, eller hur!
Bara man inte får tinitus, då kan man lika gärna dö också.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/05 :  19:55:40  Show Profile Send brumel a Private Message
Det finns väl digitala dB mätare men dom kostar en del. Borde också kunna mäta frekvens.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/06/05 :  19:56:41  Show Profile Send audiogear a Private Message
En sådan mätning gjorde jag en gång med en ljudmätare (Bruel & Kjaer) lånad på akustikavdelningen på universitetet där jag jobbar. Det visade sig då att jag spelade förvånansvärt lågt. För det mesta låg jag på strax under 70dB(A) ekvivalent ljudnivå (medelvärdet under en viss tid). Topparna kunde däremot komma upp en bra bit över 90dB(A) ibland med mätinstrumentet inställt på kort tidskonstant, dvs kort reaktionsförmåga.

När jag gjorde samma mätning på min köksradio (på det avstånd jag normalt brukar lyssna på den) så visade det sig att jag ofta kom upp i samma nivå med den som då jag lirar på min seriösa HiFi-anläggning . Förmodligen beroende på att köksradion saknar dynamik och att den medelvärdesbildade ljudnivån därför gärna bli högre än man tror.


Man ligger alltså långt ifrån den "äkta" nivå som vissa artister lirar på vid konserter. Den högsta uppmätta ljudnivån som uppmätts vid en konsert var 134dB(A). Det var Dire Straits som lirade vid denna groteska ljudnivå. Får man inte tinnitus då så lär man aldrig få det.

Edited by - audiogear on 2003/06/05 19:57:57
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:00:16  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Är det inte Manowar som innehar ljudtrycksrekordet?
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:06:35  Show Profile Send audiogear a Private Message
Det kanske det är, det var några år sedan jag hörde talas om Dire Straitsrekordet (konserten var 1992) så rekordet kan ha slagits sedan dess. Högt var det hur som helst.
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:23:05  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Vet bara att Slayer spelade snuskigt högt på Stockholms stadion i ungdomens dagar. Så högt att det var smärtsamt när trummisen värmde.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:53:04  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Mötor Head spelar också extremt högt har jag för mig.
Brukar dra upp riggarna på max volym före konserten för att "testa anläggningen".
Undrar om den anläggningen låter bra efter en konsert med dem?
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/06/05 :  21:12:45  Show Profile Send audiogear a Private Message
hifirocker:

Ingen anläggning låter förmodligen bra för de som har "avnjutit" en konsert med dem, såvida man inte var klok nog att ta på sig öronproppar under konserten. Det finns ju fina proppar numera som dämpar frekvenslinjärt.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/06/05 :  21:19:32  Show Profile Send n0p a Private Message
angående de här med höga tryck vid låga frekvenser så tar väl ögonen oxå temporärt stryk. Har för mig att de har ngt med trycket att göra. Fenomenet upptäcktes av de som pysslade med billjud.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/05 :  21:38:31  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Audiogear:

Jag har inte själv lyssnat på Möter Head live,men en polare till mig har en kompis som sett dem och ljudnivån var inte njutbar, inte ens med öronproppar.
Tacka vet jag Tom Mcrae på Stockholm Calling.
Riktigt bra, bland de bästa jag hört, resten av endagsfestivalen var skit, Nina i Cardigans var så falsk så man knappt orkade lyssna färdigt på hela konserten.
Ljudet var ok, men ibland ganska kass.
Och för att inte tala om Zwan, varför finns dom?
Billy Corgan borde slutat spela efter Smashing, då hade han lämnat musiken med värdighet.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/06/05 :  22:10:49  Show Profile Send audiogear a Private Message
Cardigans verkar låta illa både live och, enligt vissa här på forumet, på platta. Det enda jag kan bekräfta är att ljudet på "Gran Turismo" inte är nåt vidare.

Fast nu var det ju örats känslighet vid låga frekvenser det skulle handla om och Ninas röst hamnar definitivt inte i den regionen av frekvensspektrat, även om så kanske vore önskvärt

Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/05 :  23:16:55  Show Profile Send luminous a Private Message
Här hade det kommit inlägg! De 140dB:en bas som jag hörde var när jag stack in huvudet i en bil proppad med basar, det blåste gott i håret! Höll dock inte kvar huvudet där inne :D
Smärtgränsen för ljud anges ju olika överallt! Allt från 120-140dB kan man hitta, och det är ju enorm skillnad. Det är nog olika frekvenser som avses.

Själv så lyssnar jag enligt min egna kassa budget dB-mätare strax över 80dB i vanliga fall, det är ganska högt! Toppar uppåt 90dB på vissa frekvenser kan vara riktigt otrevliga!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/06 :  02:19:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har kollat ett flertal ggr med mätare hemma. Över 100db så pratar vi HÖGVOLYM !

Runt 90-95 är Högt , 70-80 mer normal lyssnings nivå.

Ta nu o räkna hur många watt ni nyttjar



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/06/06 :  08:57:27  Show Profile Send audiogear a Private Message
Johan;

Ja, över 100dB är högt och definitivt inte en nivå man bör lägga sig på vid boende i lägenhet.

På ett diskotek här i Luleå visade det sig att dom brukar ligga på medelnivån 104dB(A). Jag har besökt stället ett par gånger och det var inte roligt, tinnitus i flera dagar. Det var till råga på allt inte bara högt utan det lät dessutom otroligt dåligt. Stället har dock gått i konkurs nu så risken är inte stor att man hamnar där igen.

Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/06/06 :  11:02:16  Show Profile Send KingX a Private Message
idag verkar det vara någon slags kamp mellan olika discotek, pubar på hur högt man kan spela..
har besökt flertalet pubar där nivån för musiken e otroligt hög mot vad den borde vara..
är man på en PUB så skall man givetvis kunna tala med sin bordsgranne utan att behöva ha en megafon för o kommunisera..

höga ljudnivår som dagens discon många ggr spelar ur e på tok för höga o direkt onödiga..
gör inte något om dom sänker nivån några decibel..

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/06 :  11:12:09  Show Profile Send n00b a Private Message
Lite över 100db är inte ovanligt när man lirar aukustisk musik. Om jag inet mins fel så kan tillslaget i en flygel vara över 110db. Det betyder ju inte att all musik runt om är lika hög men tillslag är det.

Sen om du inte har tillräckligt med watt så kommer det ju låta illa och dista satan när du är lite över 100db sköna klippningar =)

Om du därimot lirar en popplatta 110db med lite distade gitarrer då är det nog inte skönt för öronen =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/06 :  12:36:05  Show Profile Send luminous a Private Message
Lite grovt räknat så använder jag ungefär 2W i genomnitt när jag spelar. Det blir strax över 6mW akustisk effekt med mina högtalare!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000