HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Baffeldiffraktion ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/04 :  12:25:25  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag börjar på en ny tråd med detta, för efter en del extra mätande så blir nog inte resultatet bättre än så här, bara varianter på samma tema. Förutom höjningen vid 5000 Hz så är ju kurvorna ungefär enligt förväntan.

Det jag funderar över är om de svängningar som syns på bilden nedan "Farfield H702" helt enkelt är baffeldiffraktionseffekter (fint lång ord va?) Baffeln är 20 cm bred och avfasad i sidorna 1 cm, men är egentligen mer avancerad än så, vet ej om den kan beräknas/simuleras.

http://hem.passagen.se/magils/m0531.htm

Man kan ju jämföra med H393( liknande frekvensgång som H702) som också har en dipp vid 1500 Hz.(Första uppbrytningen enligt Nagref)Det kan ju vara så illa att det är förstärkningar/svängningar av denna dipp man ser.

http://www.seas.no/seas_line/woofers/H393.PDF

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/04 :  17:23:53  Show Profile Send celef a Private Message
haru provat än att mäta impedans med enbart ljudkortet??

sound pollution
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/04 :  22:10:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag har gjort mer än så...nämligen inse att man måste slå på line input i rec-control för att det skall fungera, så nu fungerar det även med prober och förstärkeri

Resultatet finns här, tycker själv att den med förstärkare ser bäst ut. konstiga nivåer på den andra.

http://hem.passagen.se/magils/m0604.htm

Jag har även gjort zma-filer, så du får väl PM om du vill ha dem mailade nån stans.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2003/06/04 22:40:40
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/04 :  22:31:19  Show Profile Send celef a Private Message
hmm, länken funkar inget vidare?

sound pollution
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/04 :  22:40:06  Show Profile Send Simba a Private Message
Det kan se ut som målingene dine kan stemme. Iallefall 0.5meters målingen. Har du prøvd å måle på 1 meter??!! Ujavnhetene rundt 1khz skylles forresten kantoppbrytningen. Elementet har også blitt OEM produsert i en variant med kantcoating. Dette har betydelig mindre rippel i dette området.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/04 :  22:41:57  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
visst ser mätresultaten bättre ut nu, men det ser ändå lite oroligt ut. har du slagit av line i uppspelningskontrollen oxå? eller har du fel tidsfönster vid mätningen?
Har du gjort närfältsmätningar (bara max 5mm i från), ser resultaten mindre oroliga ut då?
Porten verkar släppa ut ovanligt mycke mellanregister eller så har du ngn lådresonans 900 Hz
Dippen på basen vid 900 Hz har troligen samband med portens peak vid ds frekvens.

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/06/04 22:46:56
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/04 :  22:42:39  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nu då?? Fattades en /



/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/04 :  22:53:02  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Simba: Testade just på ca. 1 m och det ser ungefär likadant ut. Lite jämnare dvs. ingen direkt höjning vi 5 Khz, kan jag bygga egen "kantcoating" ??

Skutten: Line är avslagen endast Wave och Master är på., närfältsmätningarna är längre ned på sidan. Porten är en slitz placerad i botten area ca. 11 cm2 Längd 14 cm... Kan man kolla detta på nåt sätt?

Testade för skojs skull att koppla båda elementen samtidigt och det såg inte kul ut, rejäla dippar etc. Fasvände diskaten och vips blev kurvan nästan linjär (nåja), viss höjning i diskantområdet, detta kanske kan lösas med några sug-kretsar och första ordningen filter...

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/04 :  22:56:45  Show Profile Send Simba a Private Message
Coating fåes kjøpt hos www.dynabel.no

Coatingen skal da legges oppå den delen av opphenget som er festet til membranet. Coatingen skal da legges til litt innpå membranet (ca2-3mm.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/05 :  09:33:48  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag hittar den inte! Men detta kan ju inte lösa alla problem.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/05 :  16:05:35  Show Profile Send Simba a Private Message
Om det ikke løser problemet helt, så hjelper det iallefall.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/05 :  17:49:40  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vet du ngt best.nr hos dynabel eller ???

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/05 :  17:52:55  Show Profile Send Simba a Private Message
Nei dessverre. Tror du er nødt til å ringe å bestille, for det er mulig det ikke ligger ut på nettbutikken.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/05 :  17:58:06  Show Profile Send celef a Private Message
ja nu ser jag! hur har du elementet monterad näru mäter imp i frifält?? tycker att impmätning direkt i ljudkortet ser brusig ut, haru korrekt mätnivå? jag är mkt intresserad av impmätning mätt i frifält, gärna som txt-fil.

"Elementet har også blitt OEM produsert i en variant med kantcoating. Dette har betydelig mindre rippel i dette området."

hur påverkar coatingen detta??

edit: oops, glömde e-mailadressen : celef2000@hotmail.com

sound pollution

Edited by - celef on 2003/06/05 18:01:54
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/05 :  18:01:38  Show Profile Send Simba a Private Message
Celef: Coatingen gir en mer kontrollert oppbytning. H702 har problemer i området 1khz uansett montering (mer eller mindre).
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/05 :  18:05:05  Show Profile Send celef a Private Message
är detta fixat (annan upphängning) i det "nya" tpx-elementet, som är utan fasplugg? skulle vilja prova klona pro-ac 1s, vet du om proac's element var coatade?

sound pollution
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/05 :  18:11:25  Show Profile Send Simba a Private Message
Celef: Jepp, Proac har coating. Versjonen måler bedre i dette området. Støvhetten har tydeligvis noe av den samme effekten som coatingen. AP bruker en lignene måte å dempe resonanser på, i sine siste Virgo og Avanti modeller. Her er aluminiumsmembranene dempet med en ring på undersiden av opphenget (på kanten på membranet). Noen element produsenter demper slike problemer ved hjelp av en "myk" svingspoleform (noe jeg nekter å tro, er en god løsning lydmessig).

Edited by - Simba on 2003/06/05 18:15:17
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:04:31  Show Profile Send celef a Private Message
intressant, men är coatingen så stark att "konflexet" minskar? är det visatons coating eller c37, hittar nämligen inget på länken du gav?

sound pollution
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:35:06  Show Profile Send Simba a Private Message
Celef: Coatinger er lagt i en ganske tykt lag oppå opphenget (der det er festet til menbranet). Mulig coatingen ikke er med i nettbutikken til Eltek, men prøv å ringe dem. Jeg vet at de har coating. Coatingen er forøvrig levert av SEAS.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/05 :  21:29:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
celef: Du har mail!

edit: elementet är helt omonterat stående på rygg.

Vad är det för klon du själv kikar på? Själv funderar jag på en inspiration av Tablette50, men 1s kanske är bättre som sådan?

Simba: Verkar som alla Seas P/T 14yzx har problem i det området.

Är denna "H702" coatad oxå?

http://audioclone.free.fr/tablette50.html

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2003/06/05 21:36:56
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/05 :  21:32:35  Show Profile Send celef a Private Message
coating by seas! du menar att man ska applicera coating som skiss nedan?



vad mer kan man använda den till? vilken färg har den? är den tjock/lös i konsistensen?

...och här är en bild som visar hur justmls mäter på min dator med endast ljudkortet (ingen amp i kopplingen!).


biltema 12" bas

sound pollution
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/05 :  21:38:16  Show Profile Send celef a Private Message
tack lucifer, jag skall genast kolla mailen! proac response 1s skulle jag vilja klona, alltså föregångaren till dagens response 1sc.

sound pollution
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/05 :  21:39:49  Show Profile Send Simba a Private Message
Celef: Det stemmer!! Nøyaktig som jeg prøvde å beskrive.


Lucifer: Det stemmer nok som du sier, de forskjellige modellene har problemer i dette området. Problemene er bare litt mindre med coating. Clonen du viste har nok ikke coating. Problemene er langt større i elementene med TPX membran. Det er to ganske forskjellige plast typer.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/05 :  21:48:20  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag som trodde tpx var bättre än pp, ser ju tuffare ut, vilket passar bra på en ljudförmedlare.

Ang. bilden, finns det svart TPX, ser ju onekligen ut som PP, men det står ju T14 = TPX eller ???

Det är bara att bryta ihop och gå vidare...

Men i min mätning så har jag en dipp på 10 dB, enligt datablad borde det röra sig om 4, skall jag ge mig på och kompensera för detta eller?

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/05 :  21:57:08  Show Profile Send Simba a Private Message
Lucifer: Elementet på bildet er et P14 element. Proac Tablette 50 hadde en polypropylen bass, mens Respons 1S hadde en Excel bass med TPX membran (eller en H702 med Excel magnetsystem og kantcoating). Uroen skylles at TPX har et mye stivere membran.

Personlig synes jeg TPX låter betraktelig bedre enn PP. TPX er nok et hakk bedre enn aluminium også. TPX låter hakket renere og friskere enn PP.



Edited by - Simba on 2003/06/05 21:58:52
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/05 :  22:19:58  Show Profile Send celef a Private Message
"mens Respons 1S hadde en Excel bass med TPX membran (eller en H702 med Excel magnetsystem og kantcoating). Uroen skylles at TPX har et mye stivere membran."

är det inte nuvarande response 1sc som har excel-element med tpx-kona (som f.ö. josef szall, atd, tillverkar ihop med eller till seas???), gamla 1s hade en variant av h702 men med mindre kraftig magnet??

sound pollution
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000