Author |
Topic |
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 09:40:12
|
Igår skulle jag göra lite tester med mina högtalare med aktivt filter. Anledningen var att jag hade tänkt fixa till den akustiska offseten. Jag hade på förhand med måttband och trigonometri räknat ut att avståndet till diskanten var 2.6 cm kortare jämfört med basen/mallanregistret. Nu skulle jag se ifall mätningarna och mina tankegångar stämde överens. Glad i hågen hade jag skapat en ton I Cool Edit vid delningsfrekvensen, 1680Hz och sedan fasförskjutit den ena kanalen så att den på tio sekunder gått "ett varv" från 0-360 grader och således befunnit sig i total fas och ur fas en gång på vägen. Med hjälp av detta skulle jag då kunna kompensera för delayen av basarna i filtret (eller rättar sagt, lägga till delay för diskanterna).
Det var här problemen infann sig. Beroende av var jag befann mig i rummet i XYZ-led så var elementen i och ur fas vid olika fasskillnader mellan signalerna. Detta pga att väggarna som är i betong och ganska odämpade låter ljudet studsa värre än en studsboll.
Jag kom dock fram till (vid närfältslyssningar) att offseten verkade stämma då jag fick avståndet till ca 2.6 cm även vid mätningarna.
Detta verkar dock inte spela så stor roll i lyssningspositionen då rummet påverkar så mycket.
Är det meningslöst för mig att korrigera för delay i filtret då rummet jag befinner mig verkar värdelöst och istället fokusera på att dämpa rummet?
mvh mangs |
Edited by - mangs on 2003/06/04 11:08:27 |
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 10:05:38
|
Jag hade korrigerat filtret så att närfälltet funkar. Då har du ju i alla fall en bra högtalare. Tänk om du flyttar?
Men varför inte göra bägge? |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 10:31:35
|
Korregera! och dämpa rummet. Skillnaden mellen den fasskillnad som du får mellen bas och diskant och den fasskillnad du får mellan direktstrålat och reflekterat ljud är att det senare är fördröjt med väldigt många våglängder, vid hyfast höga frekvenser. Örat och hjärnan kan då oftast utskilja detta som ett eko.
/Jesper |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 16:43:28
|
Ok, då börjar jag med att kompensera i filtret och sedan får vi se om man kan göra något med rummet. Några tips på något diskret dämpmateriel för väggar och tak? |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 16:57:59
|
quote: Några tips på något diskret dämpmateriel för väggar och tak?
mangs,
Dämpning av rummet kan faktiskt göra underverk ... Behöver inte bli speciellt dyrt heller. Jag kan varmt rekommendera den metod som jag använt mig av i mitt lyssningsrum. Kolla här för mer information ...
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 17:02:09
|
mangs,
Kom på en sak efter det att jag skrivit de förra inlägget ... Eftersom du frågade efter "diskreta tips" så kanske inte den metod jag har använt mig av i mitt lyssnignsrum är att föredra. Väggarna blir inte direkt diskreta
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 17:21:17
|
"Det var här problemen infann sig. Beroende av var jag befann mig i rummet i XYZ-led så var elementen i och ur fas vid olika fasskillnader mellan signalerna. Detta pga att väggarna som är i betong och ganska odämpade låter ljudet studsa värre än en studsboll."
ööh, beror inte detta på att elementen utstrålar från olika ställen?? och detta oberoende av rummet??
"Är det meningslöst för mig att korrigera för delay i filtret då rummet jag befinner mig verkar värdelöst och istället fokusera på att dämpa rummet?"
långt viktigare är att få ett totalt utstrålningsmönter som är jämnt (eller ser ut på ett speciellt sätt), för att uppnå detta kan du tvingas byta delningsfrekvens, ordning, avstånd mellan elementen, element... |
sound pollution |
|
|
|
Topic |
|