HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstegslöst
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2003/06/03 :  17:43:03  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Vet inte om detta diskuterats förut i någon tråd, har i alla fall sökt en del, och kunde inte hitta något.

Har länge funderat på att köpa en ny integrerad förstärkare, men nu är jag mer inne på att göra en helomvändning; sälja min nuvarande elektronik och köpa en ny CD och ett slutsteg, utan att använda något försteg.

Finns det någon som har en åsikt om detta? Vilka för-nackdelar finns?
Undrar även om det finns några CD-spelare som är särskilt lämpade att köra direkt till ett slutsteg. Prisklassen är något svävande, men helt klart är att jag vill ha något som kan göra mina B&W N803 rättvisa (Vilket min nuvarande S500 inte kan).


It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/06/03 :  18:17:45  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag har samma "problem" själv faktiskt. Vet du hur högt du kommer att lyssna så är det väl bara att köpa en cd och trixa lite med utgångsimpedansen tills du når önskad volym. Vill du däremot även kunna ändra volymen blir det genast lite knivigare...

En av fördelarna är väl att du slipper en extra dammsamlare med tillhörande kablage, och kan lägga de slantarna på en bättre cd. Håller du på joxa med kolfiberpuckar, nätsladdar, superdeluxehyllor och andra kostsamma tweaks blir det en skaplig summa som sparas in. Sen borde det ju teoretiskt kunna låta bättre i och med att du kortar ner signalvägen betydligt.

Den inbyggda volympotten i cdspelaren måste ju så klart vara av bra fabrikat för att inte bli en strypning, äldre digitalpottar är enligt folk som testat obra. Wadias nya sägs vara ett undantag av någon anledning...

Det finns ju en hel del att välja bland på marknaden, en begagnad S1 borde gå hitta för runt 35kkr eller varför inte en ny Quad CDP för dryga 10? Wadia 301 går loss för 50 tror jag. Lycka till, och hittar du något som låter bra så får du gärna PM:a mig och tipsa!

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/06/03 :  18:33:10  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Sitter själv med en S1 och är toknöjd, enda som lockar just nu är en S1 multiformat. Ska man gå på en bättre spelare blir det kort och gott för dyrt. Om jag mot förmodan skulle byta så är en bra inbyggd volymkontroll ett krav. Det ger en enorm flexibilitet. Man kan labba runt med försteg, slutsteg, integrerat etc precis hur man vill. Blir aldrig inlåst, desutom sparar man in ett dyrt signalkabelpar och en nätkabel.

Say's who!?
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/06/03 :  19:42:54  Show Profile Send Atlas a Private Message
Nautilus
Jag ska köpa en Cairn Fog 2,0 Cd med soft uppsamplingskort och tänker köra den direkt till ett riktigt bra slutsteg eller ett par monoblock.
Den enda nackdelen jag kan se med att köra direkt från Cd till slutsteg är att man inte har möjlighet att köra tex Radio,Minidisk, vinylsvarv eller andra komponenter som man annars kan koppla in med ett försteg.
Men det är väl Cd´n som kommer att snurra mest så det kanske inte gör någonting
Sedan kan man ju alltid köpa till ett försteg senare om man vill det eller när ekonomin tillåter.

*Edit*
Lite stavfel

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..

Edited by - Atlas on 2003/06/04 00:23:19
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/06/03 :  19:49:24  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Atlas:
Tja, har man S1 så är det inga problem att köra dessa. Finns tre st digitalutgångar och tre digitalingångar, räcker inte det så finns ett trevligt förstegskort med analoga ingångar man kan komplettera med.
Som sagt, inget fastlåst här inte.

Say's who!?
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/06/03 :  20:23:44  Show Profile Send Atlas a Private Message
Hmmmm S1 sa du...Det låter toppen.
Jag är ändå inne på Foggen så det får gå ändå
Som sagt...man kan ju alltid köpa försteg lite senare och det är ju sååå roligt att leta nya prylar

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..

Edited by - Atlas on 2003/06/04 00:25:18
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/03 :  21:01:33  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sen finns det ju Sony störe modeller i ES-serien som alla har variabel utgång..det fungerar riktigt bra..sen kan man tycka vad man vill om Sonys cd-spelare, men det är en smart lösning. Sen finns det alltid Wadia...

/Martin
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/04 :  06:45:04  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Finns inte en gnutta negativt med det inbyggda försteg som min thalia har. Läs om mitt system under medlemmarnas system. Där presterar det inbyggda försteget "bättre" än det separata för över 30lök. Försteget är analogt med digital styrning. Kort och gott det är tokbra.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2003/06/04 :  10:05:35  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Tack för alla intressanta svar!

S1 borde man nog undersöka, och likaså Muse.
S.M.F: Vet du om det finns någon svensk återförsäljare för Museprylar?

It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll
Go to Top of Page

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2003/06/04 :  10:09:20  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Johansson: Intressant att vi har samma problem :> Jag antar att alla de cd-spelare du nämner är bestyckade med volymkontroll?

För övrigt; borde inte en digital volympot kunna erbjuda en tämligen steglös volymreglering? Den mekaniska som jag nu har på min S300 är under all kritik. Det går helt enkelt inte att hitta en "lagom" lyssningsvolym.


It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/06/04 :  11:24:42  Show Profile Send Brosk a Private Message
I min rigg var Cairn Fog bättre än Quad CDP99 vid drift direkt till slutsteg, och tvärtom via försteg(?). Men testa Foggen hemma först. Mitt ex var milt sagt oberäknelig i handhavandet. Quaden funkade däremot som en klocka.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/06/04 :  11:53:37  Show Profile Send Johansson a Private Message
Johansson: Intressant att vi har samma problem :> Jag antar att alla de cd-spelare du nämner är bestyckade med volymkontroll?

För övrigt; borde inte en digital volympot kunna erbjuda en tämligen steglös volymreglering? Den mekaniska som jag nu har på min S300 är under all kritik. Det går helt enkelt inte att hitta en "lagom" lyssningsvolym.


Jäpp, alla är med volym.

Nu är jag ingen hejare på elektronik, men som jag förstår så tar en digital volymkontroll bort bitar för att ge en volymsänkning vilket medför sämre ljud så klart. De nya digitala volympottarna har tydligen löst detta problem genom att trixa med biten på något vis. Fråga mig inte hur, på Wadias hemsida tror jag det finns en förklaring...

Mitt största bekymmer är att jag inte känns ha råd att skaffa en spelare i den klass jag vill ha (S1 mfl) så jag får nöja mig med en kompromiss tills vidare. Jag tror att både Cairn Fog och Quad CDP finns på RC, så det blir väl i den prisklassen jag får lägga mig. Måste lugna mig dock tills jag fått till slutstegen, med mina elektronikkunskaper finns det risk att de kommer att få tjänstgöra som abborrsyren i sjön hemma...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2003/06/04 :  14:04:16  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Johansson: RC? Som i RC Ljud & Bild i Umeå? Skulle vara ytterst trevligt i sådana fall, med tanke på att jag bor ett stenkast därifrån (ja, jag kastar långt) :> Nu när jag tänker efter har jag nog till och med lyssnat på Cairnspelaren där.

Skulle helst slippa köpa något som tillverkats i Frankrike, av "naturliga orsaker", men man får väl se :>.

Har du inhandlat något slutsteg ännu förresten?

It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/06/04 :  14:11:54  Show Profile Send AndersB a Private Message
Hej Nautilus

Till övriga nämnda CD-spelare med inbyggd volymkontroll vill jag bara nämna Cyrus Quattro som definitivt ger QUADen en match (och tar hem segern om någon frågar mig)...och kostar runt 11 kkr. Jag är dock osäker på om sedvanliga cyrusuppgraderingar är möjliga med Quatron, vilket kan vara en nackdel.

Anders
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/04 :  14:25:57  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Nautilus - Jepp. Henrik Bengtsson på Välljud i Borås. Thalian ca 75kkr och eraton ca 88kkr med inbyggda försteg. Priserna är beroende på dollarkursen.

Para dock med balanserat slutsteg.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2003/06/04 :  14:53:11  Show Profile Send Nautilus a Private Message
S.M.F: Tack för infon! Känns inte riktigt som rätt prisklass dock, måste nog sälja bilen i sådana fall :>

It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/06/04 :  16:23:02  Show Profile Send Johansson a Private Message
Nautilus: Både ja och nej, jag har ett par Pass Labs Aleph 60 i beståndsdelar på väg hem till mig. Tänkte pröva lyckan med att DIY:a lite och spara pengar...

Du har förresten PM.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/16 :  05:07:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
En Mark Levinson no. 39 eller 390 har ett enkelt försteg inbyggt.
Kan ju köpas begagnat.

Bravo
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/06/16 :  07:33:54  Show Profile Send Otto a Private Message
Jag kör Advantage CD1S balancerat direkt till Advantage slutsteg
A-300. Funkar suveränt. Jag har ett dessutom ett ett Thule fösteg
som jag kör obalancerat till A-300 steget så kan jag spela vinyl
(vilket blir alltmer sällan), koppla in TV, och audiobrännare.
Just as simple as that, eller...?
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2003/06/22 :  20:13:32  Show Profile Send escape a Private Message
Någon som lyssnat till Musical Fidelity?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000