HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Denon DCD-1450AR hjälp! cd/först runt 5k
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2003/06/03 :  11:47:54  Show Profile Send forken a Private Message
ska köpa ny cd o förstärkare runt 5000.-/st. intresserad av Denon DCD-1450AR och Denon PMA-1055R. om någon har lyssnat på någon av dessa så skriv lite om den, jag har jävligt långt till provlyssning och vill veta om det e något att ha.

om någon har bilder på baksidorna så posta dem gärna här, skulle hjälpa mig mycket.

ingen som kan rekomendera några andra cd förstärkar kombinationer i denna prisklass? är inte intresserad av

hörde att denons högtalarkontakter inte alltid tog bananer, stämmer detta på dessa modeller? finns nätbrunn?

Edited by - forken on 2003/06/03 13:34:21

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/06/03 :  12:16:58  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag har hört 1450 och jag tycker inte om den, därför att den har en "Alpha processor" som söker återskapa förlorad diskantinformation (tekniken är likvärdig med Pioneer Legato Link). Jag tycker resultatet är underligt och onaturligt. Men bortsett från den översta diskanten så är det en bra CD spelare med bra tryck och spatiös ljudbild. NAD C541i tycker jag dock är en mer naturlig musikförmedlare.

Men smaken är som en av våra ädlare kroppsdelar. :-)

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/06/03 :  12:33:57  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
I det prisläget finns det hur många alternativ som helst. Mitt val efter att ha lyssnat i butik och lånat hem en bråkdel av allt som finns att välja på blev just de delar som du är intresserad av. Jag kompletterade med en tuner TU-255. Har haft systemet 4 månader och är fortfarande nöjd. Har inte hittat riktigt rätt signalkabel ännu, skillnaderna mellan olika fabrikat märks ganska tydligt. Ljudet får väl beskrivas som varmt och fylligt.

Länk som baksidan finns på:
http://www.denon.de/seitenhifi/aufmacher/hifi.html

Nedan är vad jag tyckte efter att testat grejerna hemma.



Har lånat hem PMA-1055 och PMA-1500 över helgen och så här tycker jag!

Första intrycket när förstärkarna är uppackade ur kartongerna är att 1500 är ett seriösare bygge. Den är tyngre, djupare, alla rattar på fronten är svarvade, den har nätbrunn, riktiga högtalarkontakter i metall och har omkopplare mm/mc för phono.

PMA-1500 har ju bara fått positiv kritik överallt så jag började med den och tänkte lyssna på den minst ett par timmar in jag switchade till 1055an. Nu blev det inte så, den kopplades ur efter högst 10 minuter och sedan har det varit 1055 resten av tiden!

1500an sägs vara den bättre och så kanske det är också men mina öron föredrar helt klart 1055an. 1500an är aningen tydligare i ljudet, detaljerna framträder något mer utmejslat, ljudbilden är lite större men den saknar värme och djup i basen. Men det gör inte 1055an som har en mycket trevlig karaktär och en bra smocka i basen även på låga volymer. Skulle tro att den mättekniskt är allt annat än perfekt men med mina högtalare, i mitt rum, och med mitt ljudideal så är den klart mycket bättre än 1500an. Skillnaden dessa förstärkare emellan är egentligen inte stor men det är 1055an som har engagemanget.

Nackdelar för de båda är att volymen är fel utväxlad, har inte haft den på kl. 09.00 ännu. Det är väl inget tecken på kraftfullhet utan bara ett konstruktionsmisstag som gör det svårt att finjustera volymen med fjärrkontrollen. Den senare kunde väl för övrigt varit lite mer ergonomisk.

Med andra förutsättningar så kan säkert 1500an vara den bättre men för mig är 1055an helt klart den förstärkare som passar mitt ljudideal bäst.


Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2003/06/03 :  12:43:02  Show Profile Send forken a Private Message
man tackar!

ja e ju inte så grymm på tyska, skulle du kunna posta en direkt länk till bilderna?

Edited by - forken on 2003/06/03 12:45:22
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/06/03 :  12:49:33  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Hmm.. lite knepigt. Klicka på vollverstärker > PMA-1055 > och på den nedre av de tre mindre bilderna så kommer baksidan upp!



Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2003/06/03 :  12:55:32  Show Profile Send forken a Private Message
mitt fel, satt och kollade på 1500, den hade ingen bild på baksidan.

hade Denon DCD-1450AR nätbrunn? finns "ac outlets" på 1500?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/03 :  12:57:30  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Inte så knepigt... http://www.denon.de/bilder/amp/pma1055rbackgross.jpg
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2003/06/03 :  12:59:16  Show Profile Send forken a Private Message
tack, fast blev jävligt sugen på se hur 1500 ser ut samt cd spelaren.
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/06/03 :  13:02:49  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
quote:
hade Denon DCD-1450AR nätbrunn?


Svar nej

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/06/03 :  13:11:36  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Förmodligen var det AC-outlets på 1500an också. Ytterligare en skillnad mellan 1055 och 1500 är att man på den senare inte kan skifta ingångskanal med fjärren.

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/03 :  13:14:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag tror liksom Rolandm att "alpha Processning" inte verkar en lysande teknik för att reproducera CD-ljud.

/Johan


Edit i grönt

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/06/03 13:15:09
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2003/06/03 :  13:18:18  Show Profile Send forken a Private Message
rekomenderar någon cd och förstärkare runt 5-6 k / st
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000