Author |
Topic |
|
ZilenCe
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 16:23:22
|
Jag har 2 vanliga hemmahögtalare med 12" baselement, ej nå dyra grejjer. Basen är nästan obefintlig ute i rummet, bara i hörnen så kan man höra de lägre frekvenserna... finns det nått enkelt trix elr liknande för att få ut basen i rummet? |
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 16:35:13
|
vad har du för grejer som driver den? |
ACCUrate PHASE |
|
|
Belker
Member
504 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 16:38:12
|
Flytta högtalarna tills det låter ok.
/mårten |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 16:57:03
|
Om du ställer högtalarna i hörnen så lär du nog få bas så det räcker (Men ljudet blir knappast njutbart) |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 20:16:57
|
Det är inte alls säkert att det blir massor av bas i hörnen. Vissa rum har väggar som släpper ut basen och då blir det ingen bas, men det är det fortfarande få som ha insett, inklussive säljsugna säljare och många andra.
Inom hifi finns nästan ingenting som är självklart. Mitt dåliga rum har fått mig att ge upp hifi för de närmaste åren, ska försöka hitta en hobby som ger mer för pengarna och är mer socialt, iaf. sålänge jag är student. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 21:14:40
|
Jag föreslår att du läser min kokbok så kommer du att bli lite klokare. Sen är det bara att flytta runt tills problemet är borta.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
-jonte-
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 22:16:13
|
Har gett liknande svar till en fråga av samma typ tidigare. jag har gjort två saker som JAG upplevde gjorde stor skillnad till det bättre. 1) Placera din lyssningspostion/sweetpoint med en vägg strax bakom. Detta gjorde stor skillnad för mig - basen blev mycket mer tydlig och kraftfull. 2) Dämpa väggen bakom högtalarna. Jag kan inte förklara varför basen i min anläggning blev ännu tydligare, man kan tycka att den borde dämpas bort istället men så upplever jag det inte. Jag har blivit tvungen att plugga mina reflexportar (se "strumpor i reflexportarna") då basen blivit övermäktig. Jag har dock mycket basstarka högtalare.
Jag vet att alla inte förespråkar att ha en vägg bakom lyssningspositionen men i mitt fall blev det bra. Jag kan rekommendera audio physic's hemsida - www.audiophysic.com - de har forskat om rumsakustik, högtalarplacering och liknande. Det var efter att ha läst där som jag möblerade om för att få en vägg bakom soffan.
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 23:12:19
|
Jonte jag kan förklara varför det blir mer bas när man dämpar. Tänk dig att ljud är en våg som studsar emot väggen. På väg tillbaka in rummet kommer returvågen blanda ihop sig med den inkommande. Vad som händer är att returvågen dubblar vissa ljudvågor och släcker ut vissa helt. Vilka frekvenser det blir beror på rumsdimensionerna. När du dämpar så minskar du returvågen inverkan på originalvågen = du får mer bas(eftersom den inte släcks ut).
Därav mina kommentarer i kokboken om Rummet.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
-jonte-
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 21:05:01
|
Micke Y
Man lär sig nåt nytt varje dag. Tack för det. |
|
|
|