HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 baslös
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ZilenCe
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/06/02 :  16:23:22  Show Profile Send ZilenCe a Private Message
Jag har 2 vanliga hemmahögtalare med 12" baselement, ej nå dyra grejjer. Basen är nästan obefintlig ute i rummet, bara i hörnen så kan man höra de lägre frekvenserna... finns det nått enkelt trix elr liknande för att få ut basen i rummet?

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/06/02 :  16:35:13  Show Profile Send Nagra a Private Message
vad har du för grejer som driver den?

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/06/02 :  16:38:12  Show Profile Send Belker a Private Message
Flytta högtalarna tills det låter ok.

/mårten
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/02 :  16:57:03  Show Profile Send Aton a Private Message
Om du ställer högtalarna i hörnen så lär du nog få bas så det räcker (Men ljudet blir knappast njutbart)
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/06/02 :  20:16:57  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det är inte alls säkert att det blir massor av bas i hörnen. Vissa rum har väggar som släpper ut basen och då blir det ingen bas, men det är det fortfarande få som ha insett, inklussive säljsugna säljare och många andra.

Inom hifi finns nästan ingenting som är självklart. Mitt dåliga rum har fått mig att ge upp hifi för de närmaste åren, ska försöka hitta en hobby som ger mer för pengarna och är mer socialt, iaf. sålänge jag är student.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/02 :  21:14:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag föreslår att du läser min kokbok så kommer du att bli lite klokare. Sen är det bara att flytta runt tills problemet är borta.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

-jonte-
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/06/02 :  22:16:13  Show Profile Send -jonte- a Private Message
Har gett liknande svar till en fråga av samma typ tidigare. jag har gjort två saker som JAG upplevde gjorde stor skillnad till det bättre. 1) Placera din lyssningspostion/sweetpoint med en vägg strax bakom. Detta gjorde stor skillnad för mig - basen blev mycket mer tydlig och kraftfull. 2) Dämpa väggen bakom högtalarna. Jag kan inte förklara varför basen i min anläggning blev ännu tydligare, man kan tycka att den borde dämpas bort istället men så upplever jag det inte. Jag har blivit tvungen att plugga mina reflexportar (se "strumpor i reflexportarna") då basen blivit övermäktig. Jag har dock mycket basstarka högtalare.

Jag vet att alla inte förespråkar att ha en vägg bakom lyssningspositionen men i mitt fall blev det bra. Jag kan rekommendera audio physic's hemsida - www.audiophysic.com - de har forskat om rumsakustik, högtalarplacering och liknande. Det var efter att ha läst där som jag möblerade om för att få en vägg bakom soffan.









Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/02 :  23:12:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jonte
jag kan förklara varför det blir mer bas när man dämpar. Tänk dig att ljud är en våg som studsar emot väggen. På väg tillbaka in rummet kommer returvågen blanda ihop sig med den inkommande. Vad som händer är att returvågen dubblar vissa ljudvågor och släcker ut vissa helt. Vilka frekvenser det blir beror på rumsdimensionerna.
När du dämpar så minskar du returvågen inverkan på originalvågen = du får mer bas(eftersom den inte släcks ut).

Därav mina kommentarer i kokboken om Rummet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

-jonte-
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/06/03 :  21:05:01  Show Profile Send -jonte- a Private Message
Micke Y

Man lär sig nåt nytt varje dag. Tack för det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000