HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 cd spelaren hittar inte cd skivorna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2003/06/01 :  14:02:26  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Ibland(väldigt sällan) när jag sätter i en cd, så letar cd-spelaren efter skivan men hittar inte den. Efter ett par försök så hittar den dock skivan och det fungerar som det ska.
Vad kan detta bero på? Det är inte cd skivorna som är smutsiga.
Det har varit så rätt länge, och verkar inte bli sämre.

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/06/01 :  15:01:06  Show Profile Send Belker a Private Message
Putsat linsen på länge?

/mårten
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/01 :  15:09:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bugg i programmet kanske, vet att det funnits sådana spelare som ibland säger, no disc. Kör man ut skivan och in den igen så funkar det.

Du kan ju oxå prova att rengöra linsen som Belker säger, det kanske är det som är problemet.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2003/06/01 :  17:38:05  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
ja det kanske man skulle göra
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/06/01 :  20:49:46  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Istället för att skapa en ny topic med nästan samma innehåll så bygger jag på frågan lite. När jag spelar på min gamla technics-cd, så stannar den upp väldigt ofta mitt i nån låt. Ibland startar den inte ens med beskedet no disc - har även rengjort linsen =(

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/01 :  21:05:00  Show Profile Send AndersP a Private Message
En CD - spelare har 2 rörliga delar: skivtallriken/spindeln och linsen. På de flesta spelare fokuseras det genom att linsen rörs mot och från skivtallriken. På några rör man på tallriken i stället. På många spelare är det gummi i den här mekanismen och gummit stelnar med åren och spelaren fokuserar dårligt.
Jag fick skrota min gamla Yamaha CDX-1100 för att jag var för snål för att låta byta mekanik på den. ( >2000 kr )

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/15 :  05:17:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ev. är skivorna repiga eller smutsiga.

Bravo
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/06/15 :  14:07:02  Show Profile Send dax a Private Message
En gammal Cambridge Discmagic vägrade att hitta skivorna innan den blev varm. Det tog några minuter!

Nån som har någon gissning på orsaken även om det inte spelar någon roll längre!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/06/15 :  18:15:02  Show Profile Send Anders47 a Private Message
(Edit) Läste litet slarvigt, trodde det var ett vanligt förekommande problem, alltså ett problem som är ett problem! I så fall är nedanstående relevant (slut Edit):
Sådana problem kan bero på litet och varje som mekaniken eller utsliten laser. Det mest önskvärda är att det beror på att det kommit damm och smuts på linsen. Det kan oftast åtgärdas genom att köpa en rengöringsskiva för CD. I så fall kostar det 50 - 100 kr och är fixat på ett par minuter. Det finns skivor för både våt och torr rengöring.


Edited by - Anders47 on 2003/06/15 22:07:55
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/15 :  18:24:48  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hur långt ifrån cdspelaren ligger skivorna? Ibland, men mycket sällan, hittar jag inte mina egna skivor.

Sorry! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/15 :  21:45:19  Show Profile Send divander a Private Message
Spiffy: Hur gammal är spelaren?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/06/15 :  22:00:42  Show Profile Send marcus a Private Message
Vad har du för spelare?

Har hänt mig flera gånger med min Vincent CD-S3.
Främst när displayen är nedsläckt.
Tydligen ett kännt fel på denna modellen.

Edited by - marcus on 2003/06/15 22:05:22
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000