HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tenn bättre ledare än koppar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2003/05/30 :  08:06:12  Show Profile Send MrOhm a Private Message
Läste i HiFi & Musiks senaste nummer där dom testade högtalarkablar där kabeln IXOS SW 511 vann testet. Till min förvåning bestod materialet av tennpläterad koppar. Nu till frågan som jag itne görstår mig på: Är inte koppar en bättre ledare än tenn!!?? Det borde ju i så fall ge sämre ljudkvalitet?!! Vad är fördelar med att ha tennpläterade kablar?

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/05/30 :  08:16:34  Show Profile Send s60761 a Private Message
Tennpläteradkoppar för att slippa "Tvärmodulationsdistortion" korshopp mellan kardeler. Varje kardel beter sig som en ledare med isolerat hölje för att minimera korshopp, litzteknik...

Strömmen kommer att ta lättaste vägen (ohmslag) alltså genom kopparen...

Det som är mest intressant med högtalarkabel är ändå geometrin. Förhållandet mellan resistans, induktans, kapacitans...

Läs http://www.jenving.se/ply.htm

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2003/05/30 :  08:19:53  Show Profile Send MrOhm a Private Message
tack för länken..mkt intressant läsning
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/30 :  19:45:42  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Man kan använda enkardelig kabel. Då slipper man tjafsa med tennbeläggningar och stoff. Mycket billigare också. Men klart bättre att tennbelägga än silverbelägga i alla fall.

Kul att jenvig skriver lite om spurakabeln och till och med har med en referenslista!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000