Author |
Topic |
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 23:31:58
|
På kvittot från butiken står det ett års garanti, men Arcam uppger två års "world wide" garanti. -Vilket är det som gäller? Kan butiken hävda att Arcams "egna" garanti inte gäller?
Det borde rimligtvis klassas som konstruktions/tillverkningsfel tycker jag. |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 23:38:47
|
Nästan varje branch har dock specifika avtal, Elektronikförbundet, med bruna varor har sitt och EHL, el och vitt har sitt dom skiljer sig lite från varandra. Helt rätt är att KKL är tvingade men... har man avtalat om ett bättre avtal gäller detta.
Exempel jag köpte en kylare till min BMW jag frågade om garanti då sa dom ett år, jag nämnde KKL då sa dom att KKL frågor hanterar dom dagligen det var inga problem blev det fel på kylaren inom två år så reglerades detta utan större åthävor men självklart är det inte.
Småelbranchen hade en två årig försäkring som leverantörena stod för bara för att KKL rent sagt är för djävligt att hantera råkar man ut för en bitchig kund kan man få lägga ner verksamheten, därför har vi i Sverige en jättedålig situation då det gäller reklamationer på t.ex bruna varor många leverantörer som t.ex Philips har försämrat all support för återförsäljarna pga KKL jag förväntar mig att EU's regler för garantier kommer att gälla för hela norden inom snar framtid.
|
|
|
Xover
Member
122 Posts |
|
RigorMortis
Member
110 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 23:55:01
|
KKL är givetvis svår att tillämpa i många fall. I detta fall är det dock solklart... En CD-spelare ska klara normalt användande i två år. Som jag förstår har du ännu inte pratat med din handlare, så låt oss inte måla fan på väggen. Skulle du stöta på patrull är det bara att slänga Svea Rikes Lag i huvudet på honom. Alternativt prata med konsumentverket och kanske även nämna i förbifarten att du ska prata med din lokaltidning, eller rent av skicka allas vår Pitbull Sverker Olofsson på honom. Tror dock knappast att detta ska bli några problem om bara handlaren bstitter en smula sunt förnuft och lite vanlig hederlighet. Han har allt att förlora på bråk. |
Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin... |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 23:59:49
|
Jag tycker att en CD spelare skall klara 10 år utan problem, det var ju det som var grejen, grammofonen var passé det var bara skit nu kommer den nya tekniken som bygger på i stort sett bara oljebaserade material vilken djävel har tänkt ut detta, till och med det nya kläderna är gjorda av olja och går tamejfan inte att laga. |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 00:16:54
|
RigorMortis: Nä det stämmer, hade tänkt uppsöka min handlare i morgon för att se vad de säger. Man kan ju hoppas att de inte sätter sig på tvären.
Men frågan kvarstår, den garanti som tillverkaren säger sig ha ( 2 år ), har den någon teckning? -Eller är det bara vackra ord? |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 00:36:05
|
Det är säljaren som svarar mot dig ingen annan, jag kan berätta att det idag säljs bruna varor med tre (3) månaders garanti, men eftersom KKL ännu är gällande så blir det antingen den eller tilläggsförsäkring som kommer att gälla, det finns handlare som tjänar mer på försäkringen än på produkten...??? Va kandet vara möjligt? ja det är så, vart är vi på väg? jo mot EMU. |
|
|
Topic |
|