HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp! -CD:n fungerar inte!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/05/29 :  23:31:58  Show Profile Send Anton a Private Message
På kvittot från butiken står det ett års garanti, men Arcam uppger två års "world wide" garanti.
-Vilket är det som gäller? Kan butiken hävda att Arcams "egna" garanti inte gäller?

Det borde rimligtvis klassas som konstruktions/tillverkningsfel tycker jag.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/29 :  23:38:47  Show Profile Send Xover a Private Message
Nästan varje branch har dock specifika avtal, Elektronikförbundet, med bruna varor har sitt och EHL, el och vitt har sitt dom skiljer sig lite från varandra.
Helt rätt är att KKL är tvingade men... har man avtalat om ett bättre avtal gäller detta.

Exempel jag köpte en kylare till min BMW jag frågade om garanti då sa dom ett år, jag nämnde KKL då sa dom att KKL frågor hanterar dom dagligen det var inga problem blev det fel på kylaren inom två år så reglerades detta utan större åthävor men självklart är det inte.

Småelbranchen hade en två årig försäkring som leverantörena stod för bara för att KKL rent sagt är för djävligt att hantera råkar man ut för en bitchig kund kan man få lägga ner verksamheten, därför har vi i Sverige en jättedålig situation då det gäller reklamationer på t.ex bruna varor många leverantörer som t.ex Philips har försämrat all support för återförsäljarna pga KKL jag förväntar mig att EU's regler för garantier kommer att gälla för hela norden inom snar framtid.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/29 :  23:50:32  Show Profile Send Xover a Private Message
För att göra det enkelt för mig
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=490&lngArticleId=147

Snart historia njut så länge den varar.
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/05/29 :  23:55:01  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
KKL är givetvis svår att tillämpa i många fall. I detta fall är det dock solklart... En CD-spelare ska klara normalt användande i två år. Som jag förstår har du ännu inte pratat med din handlare, så låt oss inte måla fan på väggen. Skulle du stöta på patrull är det bara att slänga Svea Rikes Lag i huvudet på honom. Alternativt prata med konsumentverket och kanske även nämna i förbifarten att du ska prata med din lokaltidning, eller rent av skicka allas vår Pitbull Sverker Olofsson på honom. Tror dock knappast att detta ska bli några problem om bara handlaren bstitter en smula sunt förnuft och lite vanlig hederlighet. Han har allt att förlora på bråk.

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/29 :  23:59:49  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag tycker att en CD spelare skall klara 10 år utan problem, det var ju det som var grejen, grammofonen var passé det var bara skit nu kommer den nya tekniken som bygger på i stort sett bara oljebaserade material vilken djävel har tänkt ut detta, till och med det nya kläderna är gjorda av olja och går tamejfan inte att laga.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/05/30 :  00:16:54  Show Profile Send Anton a Private Message
RigorMortis: Nä det stämmer, hade tänkt uppsöka min handlare i morgon för att se vad de säger. Man kan ju hoppas att de inte sätter sig på tvären.

Men frågan kvarstår, den garanti som tillverkaren säger sig ha ( 2 år ), har den någon teckning? -Eller är det bara vackra ord?
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/30 :  00:36:05  Show Profile Send Xover a Private Message
Det är säljaren som svarar mot dig ingen annan, jag kan berätta att det idag säljs bruna varor med tre (3) månaders garanti, men eftersom KKL ännu är gällande så blir det antingen den eller tilläggsförsäkring som kommer att gälla, det finns handlare som tjänar mer på försäkringen än på produkten...??? Va kandet vara möjligt? ja det är så, vart är vi på väg? jo mot EMU.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000