HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Roat mig med närfältsmätningar idag...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/29 :  16:15:19  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Gjorde mätningar ca 1 cm från bas och 1 cm från porten, svepte, beräknade och plottade:




Har dock inte korrigerat för diametrarna, så portnivån är väl några dB lägre (hur var formeln nu igen...?).

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/29 :  17:09:53  Show Profile Send celef a Private Message

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/29 :  18:03:54  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tackar Celef

Det blir i mitt fall -7.41 dB. Port 4.6 cm, element 10.8 cm.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:20:59  Show Profile Send celef a Private Message
hur blir då summeringen? lite väl dämpad för min smak!

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:31:48  Show Profile Send Thomas A a Private Message
En fråga ang. step response, stegsvar. Jag kan generera en sådan men vilken "frekvens" brukar man använda vid högtalarmätningar? Försökt kolla på Stereophiles mätningar.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:39:53  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Celef,

den blir något lägre än vad jag simulerat med EMBLAsimulatorn. Avstämningen blev något lägre, kanske för dämpmaterialet i lådan gjorde den större(?)

Rummet hjälper till lite, jag känner basen tydligt. För min egen del spelar det inte så stor roll då jag har mina basar som tar över vid 80 Hz. Där kan jag ställa lite som jag vill...

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:52:56  Show Profile Send celef a Private Message
"En fråga ang. step response, stegsvar. Jag kan generera en sådan men vilken "frekvens" brukar man använda vid högtalarmätningar? Försökt kolla på Stereophiles mätningar."

hmm, nu vet jag inte riktigt vad du menar men stegsvaret kalkyleras utifrån impulssvaret och innehåller såleds "alla" frekvenser. så här står det i llab:

"Stegsvar (Step Response) ger en tydligare bild av hur mätobjektet svarar på en fyrkantspuls, den kalkyleras från impulsåtergivningen och är integralen av den. Det man gör är att man fyller i hur lång tid av impulsen från början som ska vara med i kalkylen av stegsvaret. LoudSpeaker LAB 2 © 1997-2001, Grenander Software Workshop"

"Celef, den blir något lägre än vad jag simulerat med EMBLAsimulatorn. Avstämningen blev något lägre, kanske för dämpmaterialet i lådan gjorde den större(?)"

det är kul med mätningar, det händer ofta att det visar sig att jag inte alls lyssnar på det jag tror jag lyssnar till, man ska nog se simuleringar med stor skepsis!

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/29 :  22:20:52  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hmm, ja stegsvaret bör kanske beräknas där. Tyvärr har ju jag inget riktigt mätprogram, utan jag använder mig av en bandbegränsad dirac (puls) vid mätningarna. Programmet som jag använder kan inte göra om den till stegsvar, utan jag måste generera en separat stegpuls för en mätning.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/29 :  22:28:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Detta är kul!!!

Celef:
HAr du testat olika dämpningar för att få bort störfrekvenserna mellan 300 och 2kHz?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/30 :  15:20:22  Show Profile Send celef a Private Message
"Hmm, ja stegsvaret bör kanske beräknas där. Tyvärr har ju jag inget riktigt mätprogram, utan jag använder mig av en bandbegränsad dirac (puls) vid mätningarna. Programmet som jag använder kan inte göra om den till stegsvar, utan jag måste generera en separat stegpuls för en mätning."

ok, då borde du skaffa ett riktigt mätprogram! ;)

"HAr du testat olika dämpningar för att få bort störfrekvenserna mellan 300 och 2kHz?"

hmm, nu hajjar jag inte riktigt va du menar?

sound pollution
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/05/31 :  23:59:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kul, detta är ju precis vad jag håller på med i mitt lilla projekt.

Om man, dvs. jag, har en slits isf. runt port, skall jag då räkna om arean som om det vore rund? För rent matematiskt så borde ju resp. area kunna användas isf. diameter. Det är ju samma kvot s.a.s.??

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/01 :  11:56:07  Show Profile Send celef a Private Message
det borde vara så, för man måste ju kunna räkna på tex ovala och 4-kantiga element oxå.

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000