HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marantz PM8000/7200 vs. Rotel RA 1060
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

margell
Member

97 Posts

Posted - 2003/05/29 :  08:19:18  Show Profile Send margell a Private Message
Tjenare

Jag är sugen på att byta upp mig från min Marantz PM57 till något lite bättre. Ett alternativ är Marantz PM7200 samma som föregångaren PM8000, inte samma som PM7000, komponterna inuti är bättre, tex andra kondensatorer ELNA istället för Philips, plus att den går att köra i 25 Watt klass A.

Har lyssnat på Roteln och jämfört den med PM7000 och då lät Rotel bättre, bättre driv, PM7000 lät lite platt och slätstruken. Enligt Tyska Audio så spelar Rotel RA 1060 och Marantz PM8000 i samma "liga". Problemmet är att jag kan inte prov lyssna PM7200 o RA 1060 är lite i dyraste laget, kan få en PM7200 för under 5000:-

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av först och främst PM7200/PM8000?

Andra alternativ jag har kikat på är Thule IA60 och IA100 kan detta vara nått?

Tacksam för flera alternativ.

Anläggning:
Cd-spelaren är en CD-67mkII med Taralabs Prism 22 och ett par SEAS DIY högtalare med Supra Rondo 4x2,5.

Mvh
Joakim

42
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/05/29 :  11:32:00  Show Profile Send 42 a Private Message
Hej!
Jag har en PM8000, en fin förstärkare. Tyska "Stereo" och "Audio" (om jag minns rätt) testade 8000 och 7200 vid två olika tillfällen och rankade de lika. För 5000 spän tycker jag att den är ett kap. Den saknar tyvärr bara lite tryck i basen med mina B&W CDM1NT så jag bytte upp mig rejäl ett halvt år efter köpet. Ljudet är annars väldigt fin dock känns möjlighet till class A drift lite som en gimmick.
Mvh
Klaus
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/29 :  13:32:36  Show Profile Send rolandm a Private Message
Om 1060:n känns för dyr, så kan Rotel RA02 vara något. Det har ju förekommit en del inlägg här senaste tiden som hävdar att de låter likadant (skillnaden ligger mer på effektfronten, 1060:n är kraftigare).

När det gäller Thule så har Thule att nyktert, nästan lite analytiskt, ljud som tippar något åt det ljusa. Väl värda att lyssna på, väldigt detaljerade, men gillar du Marantz så är frågan om Thule är vad du söker.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000