HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 EKK
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/28 :  14:07:39  Show Profile Send flintan a Private Message
Jag har köpt 25m EKK snabel. 3*1,5

Hur kopplar man den på bästa sätt?

Kanske skulle köpt 4*1,5 istället, men blev så stressad eftersom dom precis skulle stänga på ClasOhlson, så det blev 3*1,5
Kan man bara dra en kabel till varje plus/minus?

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/28 :  15:22:44  Show Profile Send marens a Private Message
Du skulle köpt 4x1,5. Då hade du kunnat "korskoppla" ledarna så att induktansen blir lägre.
Nu får du koppla två ledare till plus och en till minus eller tvärt om. Det är iofs nästan lika bra.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/05/28 :  15:29:17  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kan ju köra jordretur a' la Tara Labs också.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/28 :  15:32:51  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Kör en ledare för plus och en för minus. Den tredje låter du "gå tom".
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/28 :  15:34:10  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Den tredje låter du "gå tom".
Varför då? man får ju lägre resistans om man kopplar in den också.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/28 :  15:48:25  Show Profile Send flintan a Private Message
Det blir lite ojämlikt i kabeln om man kopplar två till plus en till minus osv...vad kan det finnas för nackdelar med det.
Vad menas med jordretur? Att man drar en sladd till korgen på elementen och jordar den i förstärkaren?
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/05/28 :  15:52:57  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Du kan tvinna 2 st kablar så att det blir en längd med 6 ledare. Kanske. Lite svårt med biwiring men det har du nog ändå ite planerat.
Dimitri
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/28 :  15:53:57  Show Profile Send flintan a Private Message

SE NU GICK MAN OCH BLEV AVANSERAD OCKSÅ!
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:05:30  Show Profile Send flintan a Private Message
Jag har inte tänkt bi-wira, ser ingen vits med det.
Jag hade tänkt använda två kablar och sammanlagt 6 ledare. Jag menar inte att jag skulle ha en sladd och koppla två ledare till plus och en till minus utan att som marens säger ha två kablar med sammanlagt 6 ledare och korskoppla de olika sladdarnas ledare så att både plus och minus går i båda kablarna.
Är det helt uteslutet att ha en kabel med tre ledare till plus och en likadan till minus om man håller ihop sladdarna med krympslang lite här och var?
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:21:32  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Det är det jag menar, fast det är nog bättre att tvinna dem och blanda ledare 2 st från den ena och 1 från den andra till resp + och - polen.
Dimitri
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:25:06  Show Profile Send marens a Private Message
Så kan man göra. Det blir samma som att ha 2-ledare till + och 1 till minus fast halva resistansen.

Att ha en ledare som retur betyder att man kopplar in den i högtalaren men inte i förstärkaren. Känns ungefär som en extra bussfil utan linjetrafik. mer kapacitans blir det, men inte mindre induktans eftersom det inte går någon ström i den ledaren.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:33:52  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Om man ska vara petig, och det kan man vara ibland, när man tvinnar 2 ledare (EDIT: kablar eller ledare)så borde man börja från mitten och tvinna i omvända varv i vardera riktning (jag tror att det var här på forumet som detta förmedlades) däremot om man har 3 ledare så kan de flätas hela vägen i samma varv. Det har visst med induktansen att göra.
Dimitri

Edited by - Dimitri on 2003/05/28 16:41:04
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:37:56  Show Profile Send flintan a Private Message
Nej, inga fler bussfiler utan linjetrafik. Sånt vill man inte bidra till.
Hur farligt mycket högre blir induktansen om man har två olika kablar till plus och minus?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:41:56  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Hur farligt mycket högre blir induktansen om man har två olika kablar till plus och minus?
Så hög att det hörs tydligt.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:57:27  Show Profile Send flintan a Private Message
Då bör det bästa alltså vara att använda två kablar, koppla två ledare till plus och en till minus i den ena kabeln och tvärt om i den andra. Sen tvinnar man kabeln, ena halvan medsols och andra motsols och sätter lite krympslang på lämpliga ställen för att hålla ihop den.
Känns som det skulle bli lite för tjockt att göra en trefläta med EKK.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/28 :  17:19:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hur lång kabel är det fråga om?

1,5 kvadrat är ingen hysterisk kabelarea så jag tror att den här begynnande audiofildebatten är lite obefogad. Ta du två ledare i ena riktnigen och en i retur, plus eller minus vilket som.

För övrigt tycker jag det är en mycket prisvärd lösning att använda vanlig elkabel men ibland kan lite smidighet inte skada.

Jag har väldiga dubier angående syrefrikoppardebatten. Vad är skillnaden mellan vanlg elektrolytkoppar och den syrefria. Hur tillverkas den senare till exempel? Det är ingen som har berättat. Jag misstänker faktiskt lite falsk markandsföring. Är det inte så att elektrolytkoppar är syrefri?

En sak i kabeldebatten kan jag tillföra: EKUA (treledare, entrådig, 0,4 kvadrat, ringledningskabel, äldre telefonledning) är inte bra om den är cirka 10 m lång som den var i mitt studentrum. Jag körde allstå med gemensam jord. Man får märkbart taskig stereobild. Att byta till 2,5 kvadrat tvåledare från ELFA var ett lyft utan att för den skull göra anspråk på att vara guldöra.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/28 :  18:39:02  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Vad vinner man på att ha två ledare för + och en för minus? Olika egenskaper för + resp -. Jag skulle helt klart kört med en i vardera riktningen. 1.5 mm^2 räcker utmärkt.

Syrefri koppar? Det tillverkas inget annat. Det klart att sedan finns olika kvaliteter men det påverkar inte signalen om du har sex stycken 9or efter decimalkommat eller nio 9or. Det viktigast verkar vara om man har enkardelig kabel och avståndet mellan ledarna.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/28 :  19:25:11  Show Profile Send flintan a Private Message
Den blir nog 2,5m kanske 2m kanske kortare...

quote:
Vad vinner man på att ha två ledare för + och en för minus? Olika egenskaper för + resp -. Jag skulle helt klart kört med en i vardera riktningen. 1.5 mm^2 räcker utmärkt.



quote:
1,5 kvadrat är ingen hysterisk kabelarea så jag tror att den här begynnande audiofildebatten är lite obefogad. Ta du två ledare i ena riktnigen och en i retur, plus eller minus vilket som.


Jag är medveten om att det blev lite rörigt men läs lite noggrannare.
Den sammanlagda kabelarean blir 6*1,5mm
Tre ledare till plus och tre ledare till minus. Så det blir inte olika egenskaper för plus och minus. Däremot så blir det två plusledare och en minusledare i den ena kabeln och två minusledare och en plusledare i den andra kabeln. Så iom korskopplingen blir det lite olika egenskaper för + resp - i varje enskild kabel men överlag samma för båda.
Blev det ännu rörigare nu?
Det där med syrefri koppar ja. Har också hört att all kopparkabel är så gott som syrefri men det skulle vara bra om någon som verkligen vet kunde bekräfta.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/28 :  19:57:01  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Olika egenskaper för + resp -.
Vad är det för nackdel med det då? De sitter ju i serie så egenskaperna är ju matematiskt adderade. Precis som att det inte spelar någon roll om man sätter en ren seriespole i basen på plussidan eller minnussidan i delningsfiltret. Det är kretsmässigt exakt samma sak. Man har alltså normalt helt "olika" egenskaper för + och - hursomhelst.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/28 :  20:11:20  Show Profile Send flintan a Private Message
Ja det är ju sant att det sitter olika komponenter på + och - i filtret så då borde det inte spela någon roll. Men påverkar inte det fasen? Det är ju inte direkt nyttigt att ha många filterkomponenter heller. Om man har 20m sladd till plus och 2 m till minus, för att ta ett extremt exempel, så borde...
Nä nu blev det för komplicerat. Sorry!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/28 :  20:16:26  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Men påverkar inte det fasen?
Nej det påverkar inte fasen. När man kopplar saker i serie med varandra så spelar ordningen ingen roll: 1+2=2+1 det blir samma sak. Även 1+j2=j2+1. där j ggr en siffra reprresenterar ett 90 grader fasvridet tal, det blir iaf samma sak oavsätt vilken ordning man adderar dem.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/28 :  22:18:44  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Den sammanlagda kabelarean blir 6*1,5mm
Tre ledare till plus och tre ledare till minus

Hallå där, du har EN ledare till högtalaren och en från. Det blir inte 6 x arean, utan 3.
Du har alltså en 3-ledare till och en 3-ledare från? Eller har du blandat? Kabel 1, 2 ledare till, en från, Kabel 2, 1 ledare till, 2 från?

Jag fick för mig (och alla andra också tydligen) att du skulle ansluta högtalaren med endast en 3-ledare.

Tänk på att högtalaren vet inte om att ledningsresistansen är olika. Förstärkarens utgång är lågohmig vilket gör att högtalaren bara ser två seriekopplade resistanser (eller komplexa enheter om man ska vara petig).

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/28 :  22:42:53  Show Profile Send flintan a Private Message
Jag menade den sammanlagda kabelarean av alla inblandade kablar mellan högtalare och förstärkare. Jag har försökt att göra mig tydlig genom att kalla ledarna för ledare och kabel för kabel. Om man läser det så förstår man nog.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/28 :  23:38:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du kan inte lägga ihop kabelarean som du gör. Har du tre till och tre från så blir det 3 x 1,5 kvadrat. Allt annat är "falsk marknadsföring" så att säga.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/29 :  01:41:00  Show Profile Send flintan a Private Message
Nu ska vi vara snälla mot varann...Jag försöker inte marknadsföra min kabel, den ska jag ha själv. Och jag förstår vad menar, ledarna för strömmen blir sammanlagt 3*1,5mm2. Men nu försökte jag förklara hur många ledare och kablar jag hade tänkt använda sammanlagt och det går nästan alltid att tolka hur man skriver på olika sätt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000