HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med NAD C350, tacksam för hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:13:16  Show Profile Send Apex a Private Message
Hej!

Kom hem från dagens föreläsningar och fann dioden på min förstärkare lysa ilsket rött.

Konsulterade manualen, och den hävdade att antingen
1. är förstärkaren för varm eller
2. är högtalarimpedansen för låg,
så det ska alltså vara nån slags varningsläge. Slå av och prova senare när den svalnat.

Även om det verkade märkligt, den hade bara stått igång under dagen utan att spela, vilket den brukar göra, så stängde jag av för att testa. En timme senare var den sval och jag försökte igen.

Gick att spela cirka 30 sekunder, och det lät bedrövligt!

Ungefär som att lyssna på en svagt inställd radiostation, distorderat som attans och alldeles brusigt. Detta i båda kanaler.

Efter 30 sekunder slog den av sig och tände den röda dioden igen. Likadant när jag provade ytterligare en timme senare.

Provade mina högtalare (Dali 6006) inne hos min korridorsgranne, och de är som tur är hela.

Min fråga: vad kan detta vara som är fel? Det som är framförallt märkligt tycker jag, är att det är i båda kanaler.

Garantin är kvar, så jag antar att det inte är några problem på så vis, men ändå; vad kan göra att det blir så här? Vill gärna veta när jag ringer Hifi-klubben. Tack, tack och tack igen i förhand för eventuell hjälp!

Feminism is the radical notion that women are people.

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/28 :  05:27:23  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Verkar bestämt att NAD har haft mycket problem på senare tid...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/05/28 :  07:44:15  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Kolla att du inte har kortslutning mellan terminalerna eller i högtalarkablarna. Det kanske är en liten koppartråd som har lagt sig olyckligt.

Normalt så skall det räcka med att vänta väldigt kort tid om du lyckas avhjälpa felet.

Prova att spela utan högtalare, sedan med endast högtalarsladden, och har du möjlighet att låna ett par högtalare för att kolla vore det bra, kolla även att du inte har kortslutning framme vid högtalarterminalerna eller i högtalaren, kanske något bi-wireings-bleck som ramlat ner och gör kortslutning?

Funkar det med bara att spela på en kanal? Verkar förstärkaren bli varmare än normalt? Kan du lyfta förstärkaren och hålla den uppochner och verkar i så fall något vara löst inuti?

Lycka till och när du testat lite så kan du kontakta säljaren, du har ju 2 års garanti. Själv hade jag inte några problem med min 350.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/05/28 :  11:36:23  Show Profile Send Apex a Private Message
quote:

Kolla att du inte har kortslutning mellan terminalerna eller i högtalarkablarna. Det kanske är en liten koppartråd som har lagt sig olyckligt.

Normalt så skall det räcka med att vänta väldigt kort tid om du lyckas avhjälpa felet.

Prova att spela utan högtalare, sedan med endast högtalarsladden, och har du möjlighet att låna ett par högtalare för att kolla vore det bra, kolla även att du inte har kortslutning framme vid högtalarterminalerna eller i högtalaren, kanske något bi-wireings-bleck som ramlat ner och gör kortslutning?



Jag har provat att starta den helt utan högtalare och kablar i, men den stänger av sig lika fullt och fast.

quote:

Funkar det med bara att spela på en kanal? Verkar förstärkaren bli varmare än normalt? Kan du lyfta förstärkaren och hålla den uppochner och verkar i så fall något vara löst inuti?

Lycka till och när du testat lite så kan du kontakta säljaren, du har ju 2 års garanti. Själv hade jag inte några problem med min 350.




Har även provat att spela på en enda kanal, utan någon skillnad. Det låter likadant i båda, vilken av dem jag än försöker spela ensam på.
Jag tycker mig inte märka att den blir varmare än normalt, men eftersom den stänger av sig så snabbt så vet jag inte riktigt.

Jag har inte lyft den upp och ner ännu, men jag kanske ska prova det?
Jag tackar och bugar för svaret!

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000