HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Contour 1.1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/05/27 :  22:36:12  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Nån som vet om Dynaudio Contour 1.1 är en bra högtalare? (För 4000kr)

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/27 :  23:31:47  Show Profile Send Snutten a Private Message
Säkert bra för de pengarna om du har en ganska kraftigk förstärkare. Dynaudio är lite (ö)kända för att helst drivas med lite kraft och gärna mer än så. Men du får höra med de som äger dynaudio 1.1 för bättre besked om detta.
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:47:43  Show Profile Send Pass a Private Message
Gurin har ett par 1.1:or som han driver alldeles utmärkt med ett Pass Aleph 3 (vad annars!), som pytsar ur sig 30 friska klass A watt och dubblar dessa ner till 4 ohm. Låter mycket bra enligt mig, men han kanske dyker upp för egen kommentar.
M.v.h.

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/05/28 :  06:59:12  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Eftersom jag varit lite sugen på Audience 42 modellen, så dök C 1.1 upp som ett trevligt alternativ (tror jag)...

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/05/28 :  08:29:32  Show Profile Send s60761 a Private Message
Jag har lyssnat till Dynaudio A42 och Contour 1.1 (Drakdödaren)... Kan bara säga att 1.1:orna är betydligt bättre , ljudet släpper bättre, känns linjärare och mer detaljerat... Inte att förglömma att A42 är en bra högtalare den också, men oj vad mycket bättre 1.1:orna är.... De kräver inte mycket till slutsteg heller KÖP!! ...

P.S. Demades med Arcam:s billigare förstärkare och CD...


- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/05/28 :  09:55:43  Show Profile Send Kaleid a Private Message
4000 ?
Vart sjutton får du högtalarna så pass billigt?
1.1 är väl en ganska gammal konstruktion, men med det priset tackar man inte nej.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/05/28 :  10:17:08  Show Profile Send gurin a Private Message
Jo, jag kör med 1.1:orna. För 4000 är det ett kanonköp. Om du velar mellan dessa och Audience 42 skall du ta 1.1:orna, även om du nu inte hör någon större skillnad. Skillnaden kommer när du uppgraderar övriga komponenter. Jag antar att de är begagnade till det priset och därmed inspelade. I vilket fall bör du låta dem spela in i ditt system innan du lyssnar kritiskt. Nya, direkt ur asken, låter de faktiskt direkt illa. De tar 400 timmar innan de släpper och jag överdriver inte. De är inte "snälla" och de förlåter ingenting. Har du problem längre upp i kedjan, får du höra det. Döm inte ut dem innan dessa timmar gått.

De spelar mycket fin diskant och bra mellanregister. Den bas de klarar av är också av hög kvalitet. De är ju inte så stora. De lägger inte heller till någonting. De är dock, som alla Dynaudio, placeringskänsliga. De får inte stå nära bakväggen, då bumlar de. De skall dessutom ha höga stativ. Diskanten skall upp i minst öronhöjd och tänk på att högtalarna är små. Annars får du ligga på golvet och lyssna. Rätt placerade och med rätt elektronik försvinner de helt ur ljudbilden. De spelar både brett, det är möjligt att få fokus på utsidan av högtalarna (alltså mellan ytterhögtalaren och väggen), och tämligen djupt. Om du tycker att de skriker lite och eller att basen är odefinierad, tänk på att dämpa rummet, framför allt bakom högtalarna.

Hur många watt behöver de? Det går en seglivad myt om att Dynaudio kräver många watt. Det har nog bara varit delvis sant. Det viktiga är dock kvaliteten på förstärkeriet. När jag införskaffade dessa högtalare drev jag dem med en Quad 303:a. Hur många watt den gav i 4 ohm vet jag inte. De lät i alla fall inte illa. När den var på reparation körde jag med ett billigt rotelslutsteg och det lät illa. Med en Quad 606:a vilken gav över 200 watt i 4 ohm lät det mycket bättre än den äldre 303:an och med Pass labs Aleph 3, 60 watt i 4 ohm låter det otroligt mycket bättre.

Med varje uppgradering jag gjort i signalkablar, strömkablar, högtalarkablar och elektronik har dessa högtalare höjt sig och varje gång har jag blivit förvånad hur mycket mer och bättre de kan spela. Det har nu gått så långt att de är den äldsta och billigaste komponenten, undantaget grammofonsteget jag har i anläggningen och ändå känns de inte otillräckliga. När jag hörde de nya Contour S3.4, som Pass spelar på, var det första gången jag hörde ett par golvare, till ett rimligt pris skall tilläggas, som spelade så pass mycket bättre diskant och mellanregister att jag blev sugen att betala vad det kostar att byta. För mitt system se min signaturinfo.

Jag är inte den enda nöjda ägaren. Se denna länk och notera vad de kostade i staterna. Tillverkningen har nu vad jag förstått lagts ned.

http://www.audioreview.com/Bookshelf+Speakers/Dynaudio+Contour+1.1/PRD_120926_4290crx.aspx

Mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/05/28 :  10:50:38  Show Profile Send Jadde a Private Message
För 4000kr spring och köp! Helt ünderbara!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/28 :  12:16:26  Show Profile Send yalpa a Private Message
De där små högtalarna är fantastiska. Jag har bara hört dem i butik, men då helt själv och i flera timmar vid flera tillfällen. Elektroniken var X-RAY och en integrerad på 100W i samma serie. Jag vågar lugnt säga, att kanalseparationen var på samma nivå som Senn.HD600, hur man nu kan få det med högtalare. Det var helt sinnessjukt. Visserligen stod de i ett stort rum, med många meter till sidoväggar, så i princip allt ljud som nådde örat var direktljud, speciellt på lägre volymer.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/05/28 :  14:46:44  Show Profile Send David A a Private Message
Vill du inte ha dom så kan du väl tipsa mig om vart man kan köpa dom?
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/05/28 :  19:21:59  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Hej. Tack för era kalasbra åsikter. Jag tänkte köra dem med Primare a20mk2 och D20. Det borde ju inte vara helt åt helsike ljudmässigt, eller hur?

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000