HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur kan digitala filter avge brus`?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  14:31:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Digitala delningsfilter, de skall tydligen avge en hel del
BRUS, hur kan detta komma sig?

Men hallå, de är ju DIGITALA, ska de då avge BRUS?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/27 :  14:52:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Vet inte var du har fått det ifrån men mitt Lem-filter brusar inte.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  16:07:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

På Septon säger de så om sina digitala filter..
Vad har du för känslighet på dina högtalare?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/05/27 :  16:09:11  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Ett dåligt implementerat filter kan lida av kvantiseringsbrus från begränsad upplösning vid beräkningarna. Bra signalbehandling använder hög upplösning internt. Men förr eller senare måste signalen kvaniseras till 16-24 bitar. Görs detta dåligt fås kvantiseringsbrus som är korrelerat med signalen vilket låter onaturligt. För att avkorrelera bruset lägger man på mer brus, varför filtret brusar lite, men låter bättre. Gör man det bra applicerars noise shaping för att skjuta detta brus utanför audio området.

/Jesper
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  16:29:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

JASSÅ!
låter intressant.
Dessa dyrare studiofilter och det från LEM som dahlberg har,
ska väl inte lida av sådant.

Undrar hur det är med billiga Behringer

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/05/27 :  17:40:00  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Dyra studiofilter är nog väl implementerade. De Behringer jag sett använder 32-bit flyttal internt så de lider inte av upplösningsbegränsningar vid beräkningarna i alla fall. Hur de sköter kvantiseringen till fixed point vet jag dock inte.

/Jesper
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/27 :  18:35:03  Show Profile Send Xover a Private Message
Brus och digitala filter, nog finns det brus frågan är bara om man kan höra det och om det har någon praktisk betydelse, men visst finns det andra typer av störningar jitter är väl en sån där mystisk störning som dessutom kan vara jäkligt svårt att mäta man måste ha särskild utrustning om man skall kunna analysera denna störning fullt ut.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  18:55:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

JO, speciellt om jag har mkt känsliga högtalare på 102db,
men just ett digitalt filter som är respektabelt ska väl
inte avge mer brus än ett analogt aktivt filter.. ?


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/27 :  18:58:28  Show Profile Send Xover a Private Message
Precis, men jitter är mycket knepigt det är nog detta man skall kolla om man skall jämföra olika digitala produkters förträfflighet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:10:07  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

När man har en så pass känslig diskant som en ribbon med hög känslighet, så kan
det ju vara just ett KÄNSLIGT kapittel, vore ju inte roligt om man skulle ha en
bassa surr och digitala missljud DÄR..

Dahlberg, om du lyssnar alldeles intill dina bandare, hör du INGENTING då i form av
missljud? Vad hade du för känslighet ?

Med LEM hade du väl inte möjligheten att korrigera frekvenskurvan mer än upp till
5ggr på det totala bandet? Om man vill rätta till ännu mer rumsakustik än så, då
kanske inte LEM passar..

Har du en rak kurva i ditt rum?

På en TacT till exempel, kan du ju dra och släppa hur många ggr som helst i EQ.





Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:58:42  Show Profile Send A8 a Private Message
Vet inte om det hjälper men jag har en ren 24 bitars dac och om jag matar den med 16 bitar låter det rent ut sagt för j+vligt, vad det kallas är kvantiserings brus och det hörs....påminner om vad vinyl-freaks anser vara problemet med digital audio.

Matar jag dacen med 20 bitar är det svårt att höra "bruset". Om du vill kolla upp vad det handlar om har bla Bob Katz skrivit en del http://www.digido.com/
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:38:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej igen.
Jo Niklas, verkningsgraden på mina högtalare är inte mycket att skriva hem om men om jag vrider upp till full volym (kl.5)och sätter örat 2cm från diskantbandet så finns det endast ett väldigt lågt brus. 30cm från bandet går det inte att höra på dagtid. Om jag ställer volymen på maximalt utslag där slutstegen inte klipper vid lyssning (kl.12) så går det inte att uppfatta något brus alls. Inte ens 2cm från bandet.

OBS, jag spelar inte musik samtidigt .

Edit: Filtret har 5 svepbara EQ reglar med bl,a justerbart Q-värde på både hög och lågpass-sektionen. Dessutom så finns det möjlighet att justera på samma sätt på 5 band på ingången. Totalt alltså 15 justerpunkter och det räcker bra för mig.

Det här stämmer så länge man inte utnyttjar dom brantaste filteravrullningarna eller att man lägger till ett subsonicfilter, för att få en fullständig beskrivning av funktionerna rekomenderar jag att du laddar hem DX-editorn från deras hemsida.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/05/27 20:48:38
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/05/27 :  21:35:58  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jo Niklas der er brus!

Men der er en grund til detta. Om du anvenner t.ex. Lem eller Behringer efter en forforstærker dämper du jo nivauet med ca. 50-60 dB i volumkontrollen. Trækkes dette från de ca. 114 db der er i S/N får du bara 54-64 dB S/N. Problemet kan du komme uten om ved at køra forstärkningen helt upp på utsidan og sen dämpa igen på inngangen av effektforstärkeren. Problemet er dog kun hörligen med mycket effektive högtalare 95-100 dB.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  21:45:40  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag har ju tänkt att då kanske köra en digital direkt in i boxen, och sedan
ha en sådan stor volymkontroll efter med fasta motstånd kanske.

jan, vad hade du för grejor hemma nu? Hade du en LEM? har du testat dem ännu?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/27 :  22:05:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag styr volymen efter filtret.
Inkommande signalnivå styr jag med input gain,
lägger den strax under klippning.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/05/27 :  22:18:24  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg har LEM och den nya Behringer 2496 hemma. LEM'en har jeg kört med länge och den er mycket bra. Behringer 2496 har jeg kun haft i 2 dage, och har inte hinnet lytta på den ennu. Men umidelbart virker den langt mere komplicerat enn LEM'en och den har ochså flera funktioner och et väldig fint Windows basert program til justerigen. Pröv evt. at downloade detta programmet - det siger mera enn mange ord om hvad den kan.

Som Dahlbergt korrekt siger det. Om du anvenner en 6-kanals volumkontrol i uttgangen er bruss intet problem als.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  23:09:03  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Behringer är väl inga delningsfilter väl? Liksom LEM DX24 och 26 ?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/05/27 :  23:32:16  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jo Niklas! Behringer Ultradrive Pro DCX2496 er i högsta grad en 3-vägs (6 kanaler) digital delefilter!

http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=DCX2496&lang=eng





Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/05/27 :  23:35:03  Show Profile Send d_kay a Private Message
kolla in mitt inlägg:

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13368

med det ljudkortet blir det inget brus med digitalt delningsfilter.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/28 :  09:58:16  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Digitala delningsfilter, de skall tydligen avge en hel del
BRUS, hur kan detta komma sig?


Jag undrar hur denna fråga kommer upp? Alla ljudenheter, var sig de är analoga eller digital har ett visst signl-brusförhållande. Sålanda allt brusar! Frågan är bara när man har väl mycket och/eller konstruktionen genererar onödigt mycket på grund av brister.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/28 :  10:33:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det jag är ute efter är att kanske det digitala avger merljud.. BRUS

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/28 :  10:40:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du menar att du skulle få ett sämre S/N än kvantiseringsbruset? Varför då? Som nämnts tidigare så beräknas filterfunktionen med högre noggrannhet än det insamplade värdet. 32 eller till och med 56 bitars noggrannhet användas. Internt S/N är allstå 192 - 338 dB, borde räcka tycker jag!

Jag tycker du ska sluta att oroa dig. Lyssna istället eller börja med att kolla in teknska specar. Då kanske du blir lite mer övertygad. Notera att jag pratar INTE hur filtren låter.

Om du har en digital tonkontroll så kan man inte trolla. Har du 96 dB S/N och hissar diskanten 15 dB, ja då får du bara 81 dB S/N, men det är ju bara naturlagar. Förstärker du så ökar bruset, gäller alltid.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/05/28 10:42:34
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/28 :  22:58:38  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja just det, men hur är det med jitter distorsionen ligger det också nere i räkfisen.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/28 :  23:04:06  Show Profile Send Xover a Private Message
Här har ni lite att fundera på,

http://www.milleraudioresearch.com/index.html

Paul är en go kille han svara gärna på frågor om diverse ljudtekniska frågor speciellt om man är intresserad av hans mätinstrument som förmodligen kommer att bli världsstandard.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/28 :  23:37:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Tack

jag vet inte så mycket om detta, hoppas ni har överseende med det.
Det är ju just därför jag frågar, -jag vet inte hur det ligger till.

HICK!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/28 :  23:42:55  Show Profile Send Xover a Private Message
Ta det lugnt Paul Miller kommer att skrämma livet ur dom som säljer apparater med för mycket jitter.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000