Author |
Topic |
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 14:15:00
|
Jag har läst de trådar på forumet som finns om Behringer UltraCurve. Det verkar som om den ljudmässigt bästa lösningen är att koppla in CD-spelarens digitalutgång direkt till Behringer UltraCurve och använda den som DAC. Anledningarna är tvenne: 1. Undvika ytterligare en AD/DA-omvandling senare i kedjan med ljudförsämring som följd. 2. Utnivån på försteget är för låg vid vanliga lyssningsnivåer och Behringer-DAC:en kan då inte jobba optimalt, om man har den kopplad analogt mellan för- och slutsteg.
Att använda Behringer UltraCurve som DAC låter ju bra, men nu är det så att jag inte enbart lyssnar på CD-skivor, det händer att man lyssnar på vinyl, radio, kasettband och (ve och fasa) kopplar in videon. För att kunna använda den oberoende av signalkälla, är man ju tvungen att koppla in Behringer UltraCurve analogt mellan försteg och slutsteg.
Det frekvensområde man är mest orolig för att tappa ljudkvalité i, p.g.a. den extra AD/DA-omvandlingen, är ju mellanregister och diskant. Samtidigt är det förmodligen i basområdet man har störst behov av UltraCurvens EQ-funktion.
Några frågor: 1. Vore det en bra idé att bi-ampa och koppla in UltraCurve mellan försteget och slutsteget för bas? 2. Behöver man oroa sig för att den låga utnivåsignalen från försteget gör att man tappar i ljud för basen? 3. Man skulle ju kunna skaffa sig ett par slutsteg med attenuator, och köra med en högre utnivå på försteget, men det finns ju inte många sådana slutsteg... Accuphase ($$$) tror jag har attenuator på vissa modeller, finns det fler? |
Gärna en Ferrari, men först en bra stereo |
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 20:42:08
|
Björn-Ola, Thomas A, Pabo, Jahu, och ni som skrev så flitigt om denna produkt, jag skulle verkligen uppskatta era synpunkter. |
Gärna en Ferrari, men först en bra stereo |
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 20:46:41
|
I analogt läge har den en fördröjning på XXX millisekunder. Jag mätte upp förut. Sök i forumet så kanske du hittar på det...
Om jag inte minns fel så skulle fördröjningen motsvara ungefär 0.5 - 1 meter (ljudet hann så långt på den tiden) |
|
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 23:21:14
|
Tack för hjälpen zvenzzon, det låter som att bi-amp med EQ endast på basen kan ge vissa fördröjningsproblem. Vore dock intressant att höra om någon provat sig på det. |
Gärna en Ferrari, men först en bra stereo |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 08:38:02
|
Jag vet att det finns folk som kopplat upp den enbart till en aktiv sub-woofer. Har läst om det på hififorum eller om det var det gamla forumet på hifimagasinet. Dom verkade nöjda. Man kunde kanske önskat en smalbandigare inställningsmöjlighet i basen för att det ska bli riktigt användbart. Ultracurven ligger på en tredjedels oktav. Jag tror att den nya modellen har fler band, men jag är osäker. Tidsfördröjningen med en sub är inget problem, särskit inte om man kan ställa om fasen på subben.
Men din idé är jag osäker på. Har du en trevägshögtalare? Det är nog en förutsättning att högtalaren går att tri-ampa, annars sker delningen mellan diskant och mellanregister, och då är det ingen vits med det. |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 16:35:55
|
Jag använder Behringer DSP1100 ("Feedback Destroyer") för att åtgärda en elak stående våg i rummets längsled. Den är kopplad mellan det elektroniska delningsfiltrets lågpassutgång och slutsteget för basarna. På så sätt påverkas inte det känsligare övre frekvensregistret. Nivån ställer jag i delningsfiltret. På DSP1100:s baksida finns också en omkopplare för nivå i två steg. Behringerns korta fördröjning har ingen betydelse i praktiken. Apparaten har goda justeringsmöjligheter: 12 filter med valbar mittfrekvens, variabel branthet ner till 1/60 oktav samt dämpning ner till -24 dB. Om man inte har möjlighet att åtgärda ståënde våg-problem genom att använda bashögtalare i flera hörn eller vidta stora rumsakustiska åtgärder är elektronisk dämpning av stående vågor ofta enda sättet att få ett gott resultat. Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2003/05/30 16:38:32 |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 19:25:37
|
I bruksanvisningen på den nya DEQ 2496 rekommenderar man att inte jsutera frekvenser under 100hz i auto Q läget eftersom det kan ställa till större problem än rätta till. |
Skeptiker |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/05/31 : 00:02:02
|
Oliver,
kan bero på att justeringar för dippar inte fungerar utan gör att förstärkaren får jobba mkt svettigt. Man bör justera manuellt.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 10:10:28
|
Principen är nog att inte höja nivån i enskilda frekvensband för att fylla i dippar, utan bara sänka där man får rumsförstärkningar. Efter att ha kört AutoQ går jag in och sänker nivån manuellt där Ultracurven har höjt nivån. Höjer man nivån i enskilda frekvensband digitalt så innebär det att man egentligen sänker nivån i alla andra frekvensband istället vilket kan leda till sämre upplösning eftersom färre bitar blir tillgängliga. |
|
|
|
Topic |
|