HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Justerbar fas 0-180º (Delay correction)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/05/27 :  11:05:01  Show Profile Send DanneS a Private Message
Är det någon som vet hur man bygger en steglös fasjustering 0-180º till en subwoofer? Jag har fått några tips från Linkwitz.com:

http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#4





Kanske kan man göra denna variabel genom att byta ut R mot en pot? Subben kommer att jobba upp till ca 100 Hz så jag vill ha f0 en "bra" bit högre, problemet är dock att f0 uppenbarligen ändras med R. Hur löser jag detta? Är jag inne på helt fel spår?

/Daniel



AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/05/27 :  11:19:05  Show Profile Send AndersP a Private Message
Kolla här:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=ebcf4b0de7cabdcaa3e14a82e81ff8bc&threadid=1700

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/06/10 :  15:29:13  Show Profile Send DanneS a Private Message
Nu har jag funderat lite till på det här med delay (tidsförskjutning) och fasförskjutning, med risk att få äta sk*t hoppas jag att någon kan hjälpa mig att rätta till mina resonemang.

De flesta kommersiella sub-förstärkare och delningsfilter är (enligt mina ”efterforskningar”) utrustade med justerbar fas 0-180º (därav rubriken).

Visst är det väl så att det är konstant tidsförskjutningen som man är ute efter när man vill integrera subwoofern med fullregisterhögtalarna, inte konstant fasförskjutningen.

Mitt tankeexpriment:
- Subwoofern placeras 1,7m bakom fronthögtalarna
- Ljudhastigheten i luften, 340m/s

Subwooferns placering gör då att det tar 1,7/340 = 5ms för ljudet att ta sig ”fram” till fronthögtalarna, dvs en fördröjning på 5ms är nödvändigt på fronthögtalarna för att ljudet skall komma fram samtidigt till lyssningspositionen.

Analyserar man då detta antagande med 5ms fördröjning för signalens fas så innebär det för en 100Hz signal att den fasförskjuts: 5ms*100Hz*360º = 180º , för en 20Hz signal blir det dock 5ms*20Hz*360º = 36º ur fas.

Hoppas någon förstår vad jag resonerar kring, är det konstant fasförskjutning eller konstant tidsförskjutning man vill ha?

/Daniel
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/11 :  08:43:25  Show Profile Send Rapid a Private Message
Danne, Det finns digitala rumskorrigerare som fixar delay, t.ex. behringer ultracurve 8024 eller DEQ2496, som du kopplar till dina vanliga högtalare. Jag tror inte man bygger sån delay enkelt själv. Det är väl konstant tidsförskjutning man vill ha.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000