HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rega och Audiovector.. kan det va nåt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/28 :  13:42:41  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag slår också ett slag för Meridian. 588an är underbar på alla sätt och viss och 507an lär vara toppen den med.
Go to Top of Page

prim
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/05/28 :  13:52:46  Show Profile Send prim a Private Message
Jag kör med också med Primare A30.1 till mina M3 Advantgarde vilket jag tycker fungerar alldeles utmärkt, tyvärr sitter jag med en HK HD760 cd spelare, testade en Unison reaserch Unico med rörsteg ut, och den lyfte upp ljudet rejält (men det gör väl allt jämfört med HK:n).

/Per
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/05/28 :  17:08:33  Show Profile Send optimus a Private Message
Akhenaton: Var inne hos Ingvar en sväng precis...
Lyssnade en kort stund på Rega-kombon och kan bara "säga":
Varmt, fylligt och rejält med "stampa takten" känsla. Tror du kommer att gilla dessa! I know I do

ps. När ska du hämta dem? Vill hinna lyssna lite till
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/28 :  19:51:46  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Optimus

Fan, har han redan fått in dom?? Han sa fredag till mig! Så jag har alltså slösat min eftermiddag när jag kunnat lyssna på dom! Attans!

Det låter ju lovande, intrycken du fick, för det är exakt vad jag är ute efter!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/05/28 :  20:44:46  Show Profile Send optimus a Private Message
Ja... De hade nog kommit idag.
De lät så pass bra så nu är jag också sugen på att köpa dem, men fattig som man är dröjer det nog väldigt länge innan det blir så... De lät kanon med AudioVector M3 Avantgarde iaf. Tycker de (avantgarde) låter lite vasst, hårt och kallt med Arcam men inget av detta märktes med Rega.

ps. Om du ej listat ut det redan så é det jag som brukar jobba där på helgerna ds.

Edited by - optimus on 2003/05/28 20:47:03
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/30 :  08:09:51  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Optimus

Jag är grymt sugen på att testa rega prylarna. Jag tycker också att Avantgard:arna låter vasst och hårt med Aracam. Men det kan ju i och för sig bero en hel del på Fmj cd23t, som jag tycker är en HEMSK cd spelare. Avantgarde lät inte alls bra med min Musical Fidelity cd spelare heller. Musical Fidelityn är extremt upplöst i diskanten och tillsammans med avantgardes högupplösta diskant blev det alldeles för mycket diskant för mina öron.. Ska bli interessant att höra Rega prylarna i eftermiddag. Har aldrig någonsin hört regas stärkare.

Hade ingen aning om att det var du som brukade jobba där på helgerna, då har vi ju till och med träffats ett par gånger!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/05/30 :  08:26:13  Show Profile Send s60761 a Private Message
Tyckte också att Audiovector lät kallt och hårt med Arcam. Dock hade jag M3 Signatur...

Vet inte riktigt ljudskillnaden mellan Avantgarden och Signatur, men på frekvensmätning ser man en klar höjning i diskanten på Avantgarden gent emot Signatur och tillsammans med Arcam kan ju detta bli förmycket ...

Är själv helt klart inne på Audiovectors medryckande ljud och kommer kanske köpa igen om Avantgarden låter som jag vill... Annars vet i "#%"# om det inte blir Signatur igen, som för övrigt låter mycket homogent och nyansrikt med Denon AVC11SR....

Skulle nog förövrigt rekommendera Vincent till vassare speakers...

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/30 :  08:42:11  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tycker audiovector signature är mycket mycket trevliga, både stativarna och golvarna. Jag tyckte avantgarde blev lite "för upplösta" i diskanten.

Jag tror vincent passar mycket bra till Audiovector, har dock aldrig testa.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/05/30 :  13:31:41  Show Profile Send optimus a Private Message
quote:
Hade ingen aning om att det var du som brukade jobba där på helgerna, då har vi ju till och med träffats ett par gånger!

Japp, det har vi!
Lycka till med testandet... Hoppas du inte blir besviken. Ha en trevlig helg, vilket jag tror du kommer få!
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/05/30 :  17:20:36  Show Profile Send tompa a Private Message
Akhenaton! Jag har testat Vincents CD-spelare (rörvarianten) med mina M1 Signature, och visst det lät varmt och gosigt men i mesta laget... Jag saknade lite av kontroll och attack (stampa-takten säger en del i stället...)och jag upplevde efter ett tag Vincentspelaren som lite tillrättalagd och onaturligt varmljudande.
Det var därför jag i stället valde Primare D30.2.

tompa


Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/01 :  20:56:02  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Optimus

Jag fick en trevlig helg, eller iallfall början på helgen. Var inne hos Ingvar och han kopplade upp Rega kombinationen. Det lät riktigt trevligt faktiskt. Mellanregistret var helt underbart, varmt, detaljerat och röster lät sjukt bra. Det var exakt som jag vill ha det. Det som inte var lika bra var att dynamiken inte lät så bra som t ex mina Musical Fidelity prylar. Det ville inte riktigt släppa från högtalarna så som jag är van vid. Basen kändes som den kunde varit lite djupare också. Men som helhet lät Rega kombinationen mycket trevligt! Trevligare än mina musical fidelity prylar faktiskt. Värmen och stampa takten faktorn fanns där.

Tanke var att jag igår(Lördags) skulle låna hem rega kombon för att testa om den lät lika bra hemma. Tyvärr kom en matförgiftning ivägen så istället för att lyssna på rega kombinationen så låg jag och pratade med min vän toalettstolen resten av helgen. Men det kommer bli mycket interessant att testa Rega prylarna hemma. Om det låter som det gjorde hos Ingvar så lutar det åt att jag byter.

>tompa

Jag tycker vincents cd spelare (rörvarianten) inte alls är rolig. Jag upplevde den som beslöjad.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/01 :  23:09:59  Show Profile Send Nemo a Private Message
Jag har en Arcam CD72T, som är modifierad av Harmony Design (ny nätdel, nya komponenter i analogdelen och ny klocka). Totalt pris ca 11000 kr. Den har MYCKET bra rytm och musikalitet (mycket bättre än NAD c541i, som jag hade tidigare) och dessutom både kraftfull och avslappnad dynamik, samtidigt som den är luftig, klar och mycket detaljerad, samt har väldigt bra instrumentseparation, även vid komplexa och kraftfulla passager i musiken. Den låter något hårt och vasst på inspelningar som är sådana (enbart några enstaka av mina t.ex. Kents "Hagnesta Hill", om den är bekant?), men för övrigt inte.

Detta omdöme gäller lyssning med HD600-hörlurar (mycket exakta och neutrala) och Harmony Design EAR 90 hörlursförstärkare (min HK670 har, i min mening, alltför begränsad ljudåtergivningskapacitet för att jag ska kunna göra en rättvis bedömning av Arcam:ens ljud via högtalare).


Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/06/02 :  11:06:19  Show Profile Send optimus a Private Message
Akhenaton: Ajajaj... Låter inte kul med matförgiftning
Krya på dig!
Hoppa det går bättre nästa gång du bestämmer dig för att låna hem dem...

Edited by - optimus on 2003/06/02 11:07:20
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:22:13  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Angående vincent till Audiovector så tycker jag att det är en bra kombination - så mycket faktiskt att jag beställt en SV233 stärkare och en CDS3 cd till mina M3 super. Tyvärr är det lång leveranstid, jag har väntat i nästan en månad nu.

Framför allt vill jag rekommendera förstärkaren. Den saknar all tillstymmelse till vass diskant, men är ändå välupplöst och mycket trevlig. Den har numera 6 ingångar (inkl en balanserad), vilket tar bort vissa begränsningar på antalet signalkällor (den hade 4 ingångar tidigare).
Cd spelaren är också bra, men kanske inte riktigt i samma klass. Diskanten är definitivt inte vass, utan mycket vilsam för öronen, men upplösningen kunde varit lite bättre. Basen saknar den allra djupaste basen, och har istället något förhöjd bas lite längre upp. Amerikanskt stuk om ni så vill. Trots det var den tillräckligt bra för att jag skulle köpa den. Att diskanten inte är vass eller framåt är mkt viktigt för mig, speciellt som mitt lyssningsrum har betongväggar och inte precis dämpar ut diskanten speciellt mycket... Annars lät Musical Fidelity, som Akhenaton har, mycket bra!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/07 :  16:56:49  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Äntligen så har man Rega(Rega planet 2000 och Rega Mira 3) kombinationen hemma för provlyssning!

Jag gillar dom, riktigt mycket faktiskt. Dom spelar allt riktigt trevligt med mycket stampa takten och en helt underbar värme i mellanregistret. Det som dom är sämre på är detaljer och djupbas.

Jämfört med Rega så spelar Muscial Fidelity med mycket mer detaljer, mer luft mellan instrumenten, större 3D djup och mer djupbas.

Musical Fidelity spelar helt klart mer korrekt och mer "hifi". Men Rega spelar så charmigt att det fan är helt omöjligt att inte tycka om dom. Sen verkar rega kombinationen fullkomligt älska elektronisk musik och spelar basgångar på ett sätt som är helt underbart. Tillsammans med Audiovector blir det precis det liv i musiken som jag vill ha.

Har också både kört audioquest och nordost kablar och med Nordost Red Dawn rev II rakt igenom(både signal och högtalarkablar) så blir det för ljust, både med musical fidelity och med Rega. Det har dock mycket att göra med mitt odämpade rum, och inte med att nordost är en dålig kabel. Just nu kör jag Audioquest Gibraltar högtalarkablar och nordost red dawn rev II signalkablar och det funkar bra.

Jag tycker också det känns som det skulle behövas lite mer "kräm" än vad rega Mira 3 ger. Med Muscial Fidelity A 3.2 stärkare så har jag volymkontrollen på "kvart i" när jag lyssnar på normal volym, på Mira 3 så har jag volymkontrollen på "fem över tolv" vid normal lyssning.

När planet 2000 och Rega Mira 3 låter såhär bra så blir man riktigt sugen på att höra vad Rega Jupiter och Regas exxon monoblock tillsammans med regas förförstärkare kan göra..



Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

borge
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:28:20  Show Profile Send borge a Private Message
Det finns en väldigt bra handlare i Helsingborg som heter Malmsjö HIFI som har det mesta bla. Cyrus. Rega. Audiovector mm.

borge
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000