HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi & Musiks högtalarmätningar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FeckBQetc
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/05/26 :  17:08:52  Show Profile Send FeckBQetc a Private Message
Jag har en liten fundering om HiFi & Musiks högtalarmätning. Fas och impedans är ju helt rättfram och fullständigt lysande att de tar med, jämför med t.ex. HemmaBio som enbart tar med det subjektiva yrandet.
Om någon mer kunnig har synpunkter på dessa mätningar vore det ju intressant att höra dock!


Frekvensgången tycker jag också är utmärkt och mäta, då kan man se vilka som har en jämn och fin och om det finns ojämnheter kan man försöka möblera bort dessa. Samma som ovan, någon som har synpunkter?

Det jag själv funderat på är "vattenfalls" mätningen som visar resonanser, visst instämmer jag att i ett fint "vattenfall" ju är bra men med tanke på att skalan på Z-axeln bara täcker upp till 5.1 msek (om jag ser rätt) och nästan alla högtalare saknar resonanser mer efterhängsamma än 5.1 msek som dessutom som regel faller snabbt i ljudtryck, så undrar jag om detta verkligen är något att fästa vikt vid? Kan man inte snarare konstatera att de flesta högtalare är mycket välbyggda vad gäller resonanskontroll? Eller kan resonanserna få 0.0 msek frekvensgången att i realiteten bli mer ojämn. 5.1 msek resonanstid måste ju hur som helst vara helt försumbart jämfört med rumsresonanser i de flesta normala rum?

Jag ser inte heller något samband mellan HiFi & Musiks subjektiva skattning av högtalare och resonanser. Dock finns det ett litet samband att de högtalarna med mycket ojämn frekvensgång oftare än andra inte får så höga betyg subjektivt.

Synpunkter från kunniga, LTSare och andra mycket välkomna!

/FeckBQetc

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/26 :  17:23:16  Show Profile Send marens a Private Message
Ok, det är svårt (läs omöjligt) att möblera bort oljämn frekvensgång från en högtalare. Det hörs ändå mer eller mindre eftersom öronen separerar högtalarna från rummet mha tid, riktining och fas vid något högre frekvenser än vad som brukar kallas bas.

Även de "korta" resonanser som man ofta kan se påverkar ljudet i högtalarna. Dessa hörs ganska bra faktiskt. Sättet de mäter på "windowed measurement" gör att saker som sker sent i tiden eller lågt i frekvens filtreras bort. Så resonsanserna kan mycket väl vara betydligt längre än det ser ut på bilderna. I princip hela rummets påverkan är ju bortfiltrerat i tiden på dessa mätningar så man ser ju inget av hur högtalaren beter sig "vid den tiden".

Mycket ringningar i diskanten kan man höra tex. Är ingen riktig hifi&musikläsare men högtalare som har mycket (många) ringningar i diskanten omdöms ofta som lite ljusa och skrikiga (eller luftiga och detaljerade)i de tidningar jag tittat i. Ringningar i mellanregistret låter absolut inte bra.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/26 :  18:09:18  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag kan fasvända mina diskanter mot basen och hör ingen skillnad alls! Det borde vara ett stort frekvensbortfall just där de två möts. Men inte ens mina super-duper känsliga paraboler kan upptäcka nån skillnad.

Därför bör inte H&M-s små anmärkningar vara något bekymmer, inte i mina öron, kanske nån annan hör bättre? - Nja, det tvivlar jag på.

Edited by - yalpa on 2003/05/26 18:09:53
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/26 :  18:15:25  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ang. fasvända diskanter. Jag kan inte hålla mig längre...men jag säger inga namn. En mkt kompentent högtalare (uppmätt på fabrik) blev tweakad med nytt internt kablage och fick mkt "bättre ljud", och såldes senare vidare. Jag upptäckte av en slump att ena diskanten var fasvänd när högtalarna var på besök hos en bekant, efter gemensam mätning.

En parantes....


T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/26 :  18:20:36  Show Profile Send marens a Private Message
yalpa, i vissa fall så förändras inte responsen rakt framifrån så mycket när du fasvänder diskanten. Det är inte alltid det ska bli en svacka. Det beror på vilken filtertyp man har valt och hur noga man varit att försöka approximera den filterfunktionen i högtalarens respons. Det kanske blir en svacka i någon annan riktning än den du lyssnar ifrån eller så förvrids hela frekvensresponsen i alla riktiningar utom rakt fram, även med diskanten kopplad "rätt", bara det att det sker annorlunda.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/27 :  08:30:47  Show Profile Send qsecofr a Private Message
De flesta högtalare har klart hörbara resonanser (egen klang).
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/27 :  09:18:31  Show Profile Send n/a a Private Message
Att vattenfalldiagrammen finns är bra, det ger nämligen ytterligare information om produkten utöver det subjektiva lyssningsomdömmet.
Att tidningen sen inte är konsekvent med vare sig tidsfönster eller signalnivå är en annan sak.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000