HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY Rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/26 :  15:05:49  Show Profile Send flintan a Private Message
Läste lite i senaste Allt om Elektronik. Där fanns en artikelserie om hur man bygger en rörförstärkare. Push-Pull kopplade EL34 rör i slutsteget, skulle ge ca 2*35w.
Har blivit lite sugen på senaste att bygga en rörstärkare. Men har inte så mycket erfarenhet av dylika.
Kan det projektet va nåt? Det var beskrivet ganska ingående.
Tips på andra?

/
L

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/05/26 :  16:06:14  Show Profile Send blackrose a Private Message
Vill oxå bygga! Är en jävel på att löda, men kass på elektronik/teorin bakom!!
Tell me more!!

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/26 :  16:10:14  Show Profile Send time a Private Message
Använd inte EL34 om den inte är triodkopplad (15W)låter tråkigt men har bra och fast bas. Använd hellre 6550 som går lätt att använda istället.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/05/26 :  16:25:35  Show Profile Send Per a Private Message
vilken koppling var det? om man kör pushpull ultralinjär pentodkoppling kan man klämma ur moderna svetlana el34or hela 2x50 watt i klass AB. vet inte om det stämmer.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/26 :  16:41:42  Show Profile Send flintan a Private Message
Blackrose, jag är oxå en jävel på att löda, kan inte så mycket om elektronik men har en jädrans massa teorier

Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad det var för koppling, skumläste bara lite på biblioteket, men jag får väl gå och köpa tidningen då.
Kan tänka mig att det finns bättre förstärkare att bygga för samma kostnad men den här kanske passar som första projekt eftersom det var så ingående beskrivet.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/26 :  17:07:15  Show Profile Send time a Private Message
50W är UL kopplad, för att triodkoppla ansluter man skärmgallret till anoden med ett 100 Ohms motstånd, enkelt ! låter mycket bättre och ger faktiskt ett intryck av MER effekt men använd istället 6550, de har samma pinkonfiguration. Undvik också kretskortsmontage av effektrören, det brinner ALLTID har inte läst artikeln men generellt sett är triodkoppling att föredra. Sedan kan man driva det i klass A så låter det ännu bättre men då måste spänningen på slutrören ned, brukar gå genom att skippa kondensatorn före drosseln (direkt efter likriktaren) effekten blir då 10-20W men det räcker till det mesta. Jag tror 6550 drar något mer glödström så nättrafon måste vara rätt dimensionerad

Lämnat forumet
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/26 :  17:19:53  Show Profile Send flintan a Private Message
Vad är skillnaderna mellan EL34 och 6550? Kan man alltså rakt av byta till 6550 istället om man har en tillräckligt rjäl nät-trafo? Bör man triodkoppla 6550 också?
Nåt kretskortsmontage hade jag inte tänkt göra. Inte för rören iallafall. Har däremot sett ett rörsteg i byggsats från Velleman (2*95W) som har allt monterat på kretskort. Den är dessutom ganska dyr, 13000:-
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/26 :  17:37:50  Show Profile Send time a Private Message
Har haft ett par Velleman på bänken med brunna kretskort mm.... Jag tycker man ska triodkoppla 6550 också om man inte har behov av effekten. Du kan byta röret rätt av men du måste ställa biasen efteråt, har du fixed bias (ställbar) är det lätt men har du katodbias (katodmotstånd) måste motståndet ändras, tror det ska vara lite mindre så det är bara att koppla ett till paralellt

Lämnat forumet
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/26 :  18:21:00  Show Profile Send flintan a Private Message
Tja behov, tanken med en rörstärkare är väl inte att man ska få mycket effekt. Dessutom får man dålig hörsel och tinnitus av höga ljudvolymer. Fast det är ju aldrig fel med lite extra kräm.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/26 :  20:40:48  Show Profile Send time a Private Message
Egentligen så är det ju ingen större skillnad på 15 och 30W, i alla fall kommer du nog inte märka av det

Lämnat forumet
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/05/27 :  09:05:22  Show Profile Send blackrose a Private Message
Oj, nu blev det en sån däringa djup elektronik-diskussion igen!! :(
Finns det inget man kan bygga rakt av UTAN att modda, fixa o trixa???
Effekt kan man aldrig få för mycket av!! ;)

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/27 :  12:34:35  Show Profile Send flintan a Private Message
Testa att bygga den som finns i senaste Allt om Elektronik. Den kan man bygga rakt av och det är väl beskrivet. Men jag har en känsla av att det går att få ut mer välljud om man moddar den en liten aning. Dessutom blir det roligare när/om man får den att fungera om man har ändrat lite själv.
Ingen som har tips på andra byggprojekt?
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/05/27 :  13:56:50  Show Profile Send blackrose a Private Message
Hur mycket pengar talar vi om???

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/27 :  17:18:17  Show Profile Send time a Private Message
Visst, bygg den rätt av, det går alltid att förbättra eftersom. Priset beror på komponenterna , en utgångstrafo kan kosta från 300 till priset av en Merca. Vad säger AoE ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/29 :  13:51:18  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Var och inhandlade AoE igår och det är så att själva bygget kommer att beskrivas i nästa nummer. Angående trafos så använder de sig av Amplimo 7N607 nättrafo, som kostar 89 euro från http://www.amplimo.nl samt Lundahl LL 1620/P-P utgångstrafos, som går på 1400kr/st från http://www.elektroakustik.com.

Printade ut de artiklar som fanns länkar till i AoE (dokument om den förstärkare som de baserat sin design på) och det verkar mycket intressant, minst sagt.

Länkarna, för den som vill kika, är:
http://www.lundahl.se/pdfs/claus_byrith/amplifier_30wpp.pdf
http://www.lundahl.se/pdfs/claus_byrith/appendix_cb.pdf

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/05/29 13:52:07
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/29 :  17:51:38  Show Profile Send jonsson a Private Message
Du får aldrig nog du Erik... Jag var faktiskt och inhandla just tidningen ifråga idag men bara för att lära mig lite om kopplingsmetoderna i rörpyttsar... Har en ritning på rörmonoblock som jag är rätt sugen på att bygga... Så vi får väl se... Lycka till

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/29 :  20:11:27  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
Du får aldrig nog du Erik...


Tjena Magnus! Var det där positivt menat?

Är i stort behov av nytt slutsteg just nu och 35-40W rörsteg känns ganska lagom. Har scheman på några andra som är intressanta, men det är just enkelheten som lockar med AoE´s projekt, då det förhoppningsvis går att beställa färdiga PCB-satser från och med nästa nummer. Om inte annat så lär de ha med PCB-layout i nästa nummer så man kan sätta igång med att etsa.

Annars så vore ett par Audion Silver Night PP kloner inte helt fel, men då blir det till att bygga dem hard-wired, vilket ju inte är någon nackdel, men det är ju lite mer pill.

/Erik
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/05/29 :  20:15:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Håll ut Erik! Det dimper nog ner ett par "röriga" gobitar i min mailbox om några dagar

Edited by - n/a on 2003/05/29 20:16:28
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/29 :  20:55:27  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
chrille:

Det jag är nyfiken på är vad för någon utgångstrafo det skall vara i Silver Night PP. Det har jag ännu inte hittat (det står bara Audion numret för trafon i schemat). Silver Night PSE blir också väldigt intressant att kika på om/när det schemat dyker upp.

/Erik

PS. Du har PM på vanliga stället

Edited by - Erik Johansson on 2003/05/29 21:09:42
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/29 :  22:26:17  Show Profile Send jonsson a Private Message
jodå... det var positivt;-) Är det schemat på den gamla silver night du talar om!? eller har du lyckats snoka reda på den nya????? om du känner för det får du gärna skicka en kopia på mailen på ritningen du får....om du känner för det asså!

Ha det bra

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/05/29 :  23:19:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har lagt ut schema här på två Audion modeller.

http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=743
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/30 :  00:13:50  Show Profile Send Xover a Private Message
Hur gör ni när ni labbar med rörsteg det behövs ju glöd till lampan och olika höga spänningar till anoderna.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/30 :  11:02:55  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
TIME:
Du e snäll och byter till en mer passande liten "profile" i slutet av dina inlägg.

// epkpeng
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/05/30 :  21:38:49  Show Profile Send bassman a Private Message
Time
Går det alltså att triodkoppla vilken EL34 förstärkare som helst, på ovanstående vis, utan problem? Ex. en klass A P-P UL?
Vad menar du med låter bättre?

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000