HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hifi & musik-klyschor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/26 :  18:32:25  Show Profile Send audiogear a Private Message
"intertransient tystnad"

intertransient = mellan transienterna. Transient = snabbt övergående förlopp.

Det är ju solklart vad han menar . Mellan de snabbt övergående förloppen (t.ex. ett trumslag) så vill man ju att det ska vara tyst. Eller åtminstone tystare.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/05/26 :  18:41:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
Med tanke på hur bra allt nytt är varje gång, borde ju de nya anläggningarna fullkomligt spöa skiten ur de gamla oavsett pris.
Men så tycker nog inte jag att det är.
Bra ljud för tio år sedan låter faktiskt bra nu med, eller också har jag väl blivit hörselskadad under årens lopp.
Visst skiljer sig de olika produkterna åt men det är ju en subjektiv bedömning.
Ofta vill man ju uppnå just en förändring när man byter något i sin anläggning, men när man läser tidningarna så kan man lätt få intrycket att hjulet är uppfunnet en gång till.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/26 :  18:44:14  Show Profile Send Timbre a Private Message
Livet fick plötsligt en mening... Självklart! Så är det naturligtvis...
Har däremot sett "intertransiell" i andra recensioner och det betyder naturligtvis samma sak...()
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/05/26 :  19:37:26  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Eftersom hifi-tidningar alltid lovordar apparater och högtalare i varje nummer som kommer vore det kul om dom jämförde de senaste årens bästa grejer (enligt dem) och jämförde med det som de lovordade för ja, typ 5-10 år sedan.
skulle vara kul att få läsa hur stor skillnad det är och om det verkligen har blivit helt fantastiskt mycket bättre de senaste 5 åren!
Inte för att jag är misstänksam, för jag kan mycket väl tänka mig att en hel del blivit bättre, men ändå. Vore inte det kul?
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/05/26 :  20:59:52  Show Profile Send AU a Private Message
quote:
Eftersom hifi-tidningar alltid lovordar apparater och högtalare i varje nummer som kommer vore det kul om dom jämförde de senaste årens bästa grejer (enligt dem) och jämförde med det som de lovordade för ja, typ 5-10 år sedan.
skulle vara kul att få läsa hur stor skillnad det är och om det verkligen har blivit helt fantastiskt mycket bättre de senaste 5 åren!
Inte för att jag är misstänksam, för jag kan mycket väl tänka mig att en hel del blivit bättre, men ändå. Vore inte det kul?



Men det är ju det HiFi & Musik gör då och då, och alltid med resultatet att allt blivit bra mycket bättre sedan sist.
Å andra sidan måste man ha i bakhuvudet att de skulle gräva sin egen grav om inte nya modeller lät bättre än fjolårets.
- De lever ju av att vi konsumerar mer, precis som många av dem på forumet med bransch intressen, ständiga uppgraderingar.
Men alla som har varit med ett tag och är klarsynta inser ju att dett inte är sant.

MVH
AU

Collecting stars..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/26 :  21:51:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Klyschatoppen
1."rummet försvann och man kunde kliva ut i orkestern och ta på musikerna".
2."den här högtalaren ville inte engagera riktigt".
3."sammetslen ångvält"

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/26 :  23:18:35  Show Profile Send Belker a Private Message
I sub-testet i senaste Hifi&Musik förekommer ordet "fluffig" som en till synes positiv egenskap. Vad är det? Låter ju inte bra om en bas är fluffig, det är synonymt med svampig för mig! Gjorde mig otrygg

/Mårten
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/26 :  23:32:03  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Klyschor är bra, själva grundvalen i vårt samhälle. Mera sånt!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/27 :  00:28:50  Show Profile Send divander a Private Message
Fluffig är väl mer luftigt eller lättsamt. Vi får höra av oss till värsta språket så får dom göra en lista över de största hifi-klychorna.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/27 :  06:50:27  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ja, lite åt det gemytliga hållet kanske...
Gemytlig bas...
Go to Top of Page

Ingenjören
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/27 :  07:41:48  Show Profile Send Ingenjören a Private Message
Vad sägs om "spelglad"? Håller med om tidigare inlägg att det finns en trygghet i dessa ständigt återkommande fraser. Finns det däremot något som man kan haka upp sig på när det gäller H&M är hur allt höjs till skyarna. Ni kanske känner igen rubriker som "sjukt bra högtalare för 1200 spänn" och "makabert bra hårdplastanläggningar för 1500".
En bra tidning dock.

/FRED
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/05/27 :  10:11:41  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej!

En tidning som kan säga en sak som: "Antingen gillar man AC/DC eller också är man en idiot" förtjänar all respekt.

Hifi & musik kan säga vad som helst efter detta uttalande,
jag kommer fortfarande att gilla dem .

Mvh/

Comus
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/27 :  11:22:26  Show Profile Send divander a Private Message
Många tidningar uttrycker att de endast testar det som dom tycker är bra. Enligt mig har de då missuppfattat sin roll som konsumentinformerande tidning. Och det är ju vad de försöker att vara om de hela tiden har tester och produkt- och marknadsinformation. Det är lika viktigt att visa vad som är bra som att visa det som kanske inte är bra. Det är i alla fall min åsikt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/05/27 :  12:32:59  Show Profile Send Per a Private Message
divander! det handlar inte bara om konsumentinformation. något missförstånd om konsumentinformerande roll föreligger egentligen inte. vissa (ganska få!) produkter är så anonyma och könlösa att det blir meningslöst att skriva om dem. när det inte går att säga något positivt och det inte heller går att såga med finess eller med en poäng blir det helt enkelt inte någon rolig läsning. riktigt usla produkter är det ganska få av idag, de flesta gör ju jobbet mer eller mindre bra. (att sparka på någon som redan ligger är väl onödigt!) ett annat problem är att få tag på produkter. detta är oftast upp till agent/tillverkare att leverera produkter i god tid innan pressläggning. de allra flesta är duktiga men det finns undantag.
hoppas att du begrep något av mitt svammel.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/05/27 :  12:39:28  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Men det är kul att läsa riktiga totalsågningar! Det hade varit underbart om H&M ansträngde sig för att jaga reda på åtminstone någon produkt ibland som de kunde köra genom avfallskvarnen!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/27 :  13:18:26  Show Profile Send divander a Private Message
"att sparka på någon som redan ligger är väl onödigt!"

Nej man behöver inte sparka på de liggande. Men det kan vara bra för läsare/konsumenter att vet vilka som igger, på vilket sätt de ligger och kanske även varför de ligger.

Om man sågar för att underhålla (vilket en del verkar praktisera, se tråd om recentioner) blir det oseriöst om man vill försöka vara informerande, disskuterande och nyanserad. Däremot om man är en ren underhållningstidning (Likt de flesta veocko- och serietidningar).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/27 :  13:19:39  Show Profile Send divander a Private Message
Det är i alla fall vad jag tycker.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/05/27 :  16:26:40  Show Profile Send lindvall a Private Message
Apropå klyschor, en gammal klassiker:

http://psychonaut.nu/klyscherizer/
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/27 :  16:37:32  Show Profile Send divander a Private Message
jaha, är det en sån de har när de skriver recentioner. Men förmodligen med tilläggspaketet "hififraser".

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/05/27 :  18:03:18  Show Profile Send Melker a Private Message
Appropå sågningar H&M testade BAS högtalare (ni vet de man köper ur skåpbilar på JET-macken) och det var en underbar artikel.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:27:40  Show Profile Send Per a Private Message
det kändes angeläget att det skrevs om bas. de försöker ju uppenbarligen att lura folk. den som är minsta hifiintresserad ser ju att det är skräp.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:43:18  Show Profile Send Melker a Private Message
Ja visst var det bra att de skrev om BAS, det var inte den minsta ironi från min sida. Jag menade bara att det alltid är kul att läsa sågningar precis som det är kul att höra Orvar Säfström(eller hur han nu stavar) i filmkrönikan såga Hollywoodrullar jäms med fotknölarna.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:53:02  Show Profile Send brumel a Private Message
Men visst skulle hifitidningar ta fram annat än bästa köp, mest bas för pengarna, bäst hifi osv. Den där artikeln med skåpbilshögtalaren BAS är ju ett fett undantag. Det belysande är ju om man hittar något som verkligen pretenderar på att vara high-end super exclusive master reference och är lika roligt att lyssna på som tv:s paussignal. Och sådana produkter finns ju. Dessvärre.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/31 :  22:46:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
" Dyrt men prisvärdt "..
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/06/01 :  00:38:16  Show Profile Send Brosk a Private Message
1. "Det är dock som alltid viktigt att man testar i sin egen anläggning" = Den här grejen låter sjukt konstigt!!

2. "Ett myller av detaljer" = Sylvass, ett spett i trumhinnan

3. "Fokuserar på helheten" - Glömde mössan på..

4. "Framskjuten ljudbild" (se nr 2)

5. "Kommer skrämmande nära referensen" - som så mycket annat.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000