Jag fick tag på en gammal Pioneer förstärkare från sent 70-tal. Jag har bytt alla elektrolytkondingar mot färska. Den låter väldigt bra faktiskt Ett litet problem bara. När förstärkaren är kall kommer inget ljud ur högra kanalen. Den kanalen hoppar igång efter ca 15-20min när förstärkaren börjar bli varm. Vad kan vara fel? Min första tanke är att det kan vara en lödning som har släppt. Någon som har andra förslag?
Ohmmät mellan plus och minus på utgångsterminalerna innan och efter den har kommit igång. Om det är högohmigt förste så är det nog ett relä som inte drar.
Annars tippar jag också på volympoten fast i sådana fall borde det märkas om du vrider och vickar på den också.
Jag har mätt på utgångarna nu. Det är ingen kontakt mellan polerna på högra kanalen när den är kall. Antagligen är det relät som inte fungerar som det ska?
Har förstärkaren något högtalarrelä eller brytare? Dålig kontakt? Funkar reläet om detta finns?
Edit: JA tydligen. Kan du lyfta på kåpan utan att skada reläet? Om ja, kanske putsa kontakterna....försiktigt! Sprit plus tyg, ej fil, slippapper etc. Är det så illa så bör du nog försöka byta relä. Kolla först dock att reläet klickar och rör sig rent mekaniskt, kan kärva.