HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beslutsångest angående CD-spelarköp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/05/25 :  22:24:09  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag har enorm beslutsångest inför mitt stundande CD-spelarköp och jag undrar om någon kan hjälpa mig att bli lite klokare. Jag har en budget på ca 5000:- och jag köper gärna begagnat.

Är det lönt att köpa en lite äldre modell som var highend på sin tid (tex Sony XA7ES). eller ska man lägga de pengarna på en ny spelare? Beggade spelare som jag har kikat på är Sony xa5es, xa7es,xa50es,xa555es,x5000, Pioneer PD-77, PD-75, PD-06 mm. Jag inbillar mig att det kan vara smart att köpa någon av de stora märkena då det går att fixa delar och få service mer eller mindre överallt....

AAAHHHH!!!! Jag blir tokig vad ska jag göra!!!

Melker

Halmstad

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/26 :  00:42:42  Show Profile Send Ayn a Private Message
Köpa beggat kan vara en fin affär även om du köper CD-spelare. MEN som du säger, tänk på åldern. Det är en avvägning...komponenterna i en CD-spelare som kostade 20000 för 10 år sen har gått ner till tokigt låga priser sen dess, så låt dig inte imponeras alltför mycket av nypris på gamla CD-spelare. Speciellt inte om de inte är servade sen inköpet - CD-spelare slits mycket mer än förstärkare och högtalare pga att de innehåller fler rörliga mekaniska delar.

Däremot om du hittar en typ 2 år gammal CD-spelare till vettigt begpris, så kan det nog vara ett fint kap. Om du vill ha den dvs.

Angående att köpa stora märken, så blir det ofta rätt kass andrahandsvärde på dem iom att Sony, Pioneer m.fl. sprutar ut nya modeller som ersätter de gamla oftare än Håkan Hellström sjunger falskt. Den dag du vill uppgradera CD-spelaren kan det vara trevligt att få en slant för din gamla.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/26 :  01:45:54  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag behöver också köpa en cd, kör med frestylen tills vidare.

Enda gången jag föll baklänges då jag jämförde nya och äldre spelare var då en xa20es fick gå en match mot en cd-fix. Visserligen kördes sonyn obalanserat in i Amplifixen, men skillnaden var för stor för att det ska bero på det.

Fixen hade idiot-mycket mer av allt: bas, diskant, tryck, dynamik, you name it! Helt sjukt! Jag snackar alltså inte om skillnader som vanliga audiofiler brukar bli lyriska över, basen var så mycket kraftigare, att det lät som om en tonkontroll hade vridits i botten. Sonyn var absolut inte trasig, om nån nu skulle tro det, den var bara kass.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/05/26 :  02:41:43  Show Profile Send Melker a Private Message
Yalpa: Då jämförde du en gammal spelare med en ny som kostar runt 2-3 gånger mer så då förstår jag att det var stor skillnad. Sonyn kostade vär runt 6500:- innan den försvann och CDfixen rätt mycket mer. Eller är jag ute och cyklar nu?

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/26 :  08:25:41  Show Profile Send n0p a Private Message
Melker>> vad har du för cd-spelare nu? Om de är en hyffsad kanske du kan snacka med Harmony Design och höra efter om den går att modda. De säljer ju även cambridges spelare uppgraderade. Kanske kan vara intressant.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/26 :  08:49:57  Show Profile Send rolandm a Private Message
NAD 541i har tidigare nämnts i detta forum och passar din prisklass. En väldigt bra CD-spelare för priset. Äldre CD spelare har hamnat något efter därför att utvecklingen på digitalomvandlare går tämligen snabb och det som förut var dyrt och komplicerat har blivit tillgängligt i lägre prisklasser. Om man har en äldre spelare med transport och digitalutgång, så kan man hänga på en extern DAC och på så vis uppgradera ljudet.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/05/26 :  13:53:01  Show Profile Send Melker a Private Message
Någon som känner till något om Pioneer PD-75? e den nått att ha? Eller Marantz nya spelare?

Jag är lite skeptisk till NAD dock, det är inget jag kan motivera utan bara en känsla som jag är säker på att andra också har mot vissa märken.

Ibland så känner jag bara för att skita i det och gräva ett hål i plånboken och skaffa en Pioneer DV-757iA som spelar alla format, sedan skulle jag inbilla migsjälv att det var det bästa köpet i världen och att det låter perfekt, sluta läsa hifi-press och leva lyckligt ovetande om annat :-)

Fortfarande förvirrad
Melker

Halmstad
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/26 :  16:57:18  Show Profile Send John a Private Message
Hoj,
med min begränsade erfarenhet vill jag bara lite försynt meddela att min Sony xa20es lät halvtamt, fast den är moddad och stämmer därmed inte med de karaktäristika som räknats upp ovan. Har även läst om andra som fått helt annat liv i sina sonys efter moddning...
Dock funkar den mycket bra som transport åt min Harmony Design da9 (stort lyft jämfört med sonyn ensam). Båda beggade och med en totalkostnad på din budget. Vad jag vet ska Sony också hålla reservdelar, laserprylar mm.
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000