HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad är trip-hop !!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/25 :  21:20:14  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag skrev ihop en liten text år 2000 för att locka fler till denna underbara musikgenre !

Året är 1993 och engelska musikskribenter försöker kategorisera den nya typ av musikstil som på sista tiden gjort sig känd under genres såsom acid funk, soul, jazz och hip-hop. Den nya musikstilen passade inte riktigt in under någon av dessa genres så begreppet trip-hop dök upp. Här har vi downtempo, breakbeat, influerat av just soul, jazz, hip-hop och elektronika, tadaaa, vi har -trip-hop. Man skulle kunna säga att trip-hop är rap/hip-hop fast utan rap, dock används rap fortfarande i viss del. Trip-hop är inte elektronika, inte heller house MEN det kan ibland låta så, trip-hoppen är alltid nyskapande.

Men vilka grupper va det då som drog igång trip-hoppen? Många ”experter” menar att det är Massive Attack som dragit igång allt detta, de använder ord som ”the godfathers of trip-hop” jag tycker nog att begreppet arkitekter passar bättre eftersom det finns så tunna linjer mellan trip-hop och vissa hip-hop experimentella grupper. Massive Attack är alltså en av trip-hoppens främsta arkitekter. Det fanns en gång i tiden en grupp i Bristol i England som hette The Wild Bunch, bildades 1983, har du hört talas om Tricky? En snabb vass tunga tillsammans med några av de som kom att bilda Massive Attack gjorde nyskapande experimentell hip-hop / rap som senare skulle komma att betraktas som trip-hop. The Wild Bunch blev senare gruppen Massive Attack, de släppte sin första singel 1990 – Daydreaming. Till och från har Tricky samarbetat med Massive Attack medan han själv släppt eget material. Nu då till Portishead, inte va det Portishead som lade grunden till trip-hop inte, snarare kan man säga att Portishead va en av de mest lyckade grupperna att popularisera trip-hop. Portishead hjälpte också trip-hoppen att utvecklas, kanske mer än någon annan trip-hop grupp någonsin, deras sound är unikt och invecklat, snabbt har det dykt upp liknande artister, dock ingen lika framgångsrik som Portishead själva. Portishead är i själva verket namnet på den engelska sjöstad där Geoff Barrow växte upp som ung, 1991 skapades gruppen i Bristol England och de släppte sitt debutalbum Dummy 1994

Home of trip-hop – Bristol i england, visst det kan man nog mycket möjligt säga. Bristol är en liten grå mörk stad i england, lika som Portishead är en liten by, saken är den att både Portishead och Massive Attack kommer från Bristol. Här kanske man kan dra en parallell med Seattle i staterna. Man brukar säga att för att kunna göra riktigt bra trip-hop måste man sitta på någon mörk plats, typ bristol och vara lite sådära smådeppig, ja nu när Portishead kommit upp sig, ja då åker de till soliga australien för att göra sin nästa skiva… FY Portishead.

De labels som till viss del drog igång det hela va Ninja Tune, Mo’Wax, samt Cup Of Tea. Här hade man plötsligt en genre som lätt grupper som Portishead, Dj Shadow, Tricky, Wagon Christ, Cold Cut, Massive Attack m.fl. falla in i, trip-hoppen va född! Dock som uttryck för man får inte glömma att t.ex. Massive Attacks album Blue Lines släpptes 1991. Man hade ett fack att stoppa dessa grupper i.

Men hur låter då trip-hop? Själv tycker jag det är rätt stor bredd på denna genre, oändligt mycket större än t.ex. drum n bass som är relativt enkelt att sätta fingret på. Samplade trumljud, beats, Scratch:ningar, rap, ambient, atmosfär, såväl elektroniska, halv eller helanalogiska instrument används i trip-hop. Ett tipps är igentligen att lyssna igenom några spår av någon trip-hop artist och höra efter själv. Trip-hop är oftast mysket stämningsfull musik, den är vacker och väldigt musikalisk. Ta madonnas. senaste platta music. här har vi klara infuenser av trip-hop, ska man vara oense om det eller inte? Jag stoppar helst inte Madonna. i denna genre:) visst det är en bred genre, visst är det stor skillnad mellan Portishead. och Massive Attack., eller? Spelrummet är stort.

Vad är då ”typisk” trip-hop? Nedan några av mig rekommenderade trip-hop samt relaterade/liknande grupper:

Portishead, Massive Attack, Björk, Tricky, Hooverphonic, Bowery Electric, Dj Shadow, Dj Krush, Dj Food, Dj Cam, Air, Nightmares on Wax, Funki Porcini, Skylab, Coldcut, Morcheeba, Betch Orton, Moloko, Kruder & Dorfmeister, Kid Loco, Lamb, Unkle, Black Bow Recorder, Everything But the Girl, Sneaker Pimps, Alpha, Archive, Laika, Crustation, Goldfrapp, Gus Gus, Monk & Canatella, My Scarlet Life, Perry Blake, Terranova, Emiliama Torrini, Baxter, Broadcast, Esthero, Moodorama, Red Snapper, Static Sound System, Kruder & Dorfmeister, Attica Blues, Chlorine Dream, Cinematic Orchestra, Code7, Coldcut, Dimension 9 Soundwerx, DJ Colin B and Friens, Dj Vadim, Fat Rhino, Kid Koala, Mythology, The Neo Strip, Shortwave, The Mystica Colonia, Bentley Rythm Ace, Chemical Brothers, Cibo Matto, Dj Spooky, Death in Vegas, Dr. Octagon, Fatboy Slim, Future Sound of London, Howie B, Jimiroquai, Moloko, Mono, Propellerheads, Ruby, Skylab, Sneaker Pimps, Tvievery Corporartion, Alpha, Amstrong, Anjali, Archive, Attica Blues, Baby Fox, Baxter, Big Sir, Broadcast, Cuba, Crustation, Day One, Gry, Jay Jay Johanson, Krom, Mandalay, Market, Monk & Canatella, Passion Flower, Andrea Parker, Pelican City, Smith & Mighty, Spherical, Waldeck, Tosca. med flera..



Några nämnvärda labels:

Cup Of Tea, Altavoz, Jazz Fudge, MoWax, Ninja Tune, Quannum Projects, SoundResearch


Några milstolpar eller nämnvärda skivor inom trip-hop nedan:

Massive Attack – Blue Lines - 1991
Från början introducerades detta album som hip-hop eftersom 1991 det inte fanns något trip-hop att kategorisera den i, mycket senare 1993 omnämdes den och kategoriserades som ett typiskt trip-hop album. Här har vi låten Unfinished Sympathy, en riktig höjdare på denna skiva. Igentligen alla spår på detta album är grymt bra, bara köp.

Dj Shadow. – Entroducing. - 1996
En av trip-hoppens allra största artister Dj Shadow från Kalifornien i USA skapade denna skiva helt och hållet utifrån samplingar från olika skivor och andra ljudkällor, mycket av beatsen kommer från hip-hop. Denna skiva finns med i Guiness Book of Records eftersom det är den enda album gjort helt utifrån samplingar. Denna skiva är ett måste för alla trip-hop fanatiker.

Tricky. – Maxinquaye. – 1995
Detta album kategoriserades som trip-hop fast att Tricky själv inte gillar kategorin trip-hop, några bra spår, ett legendarisk trip-hop album. Dock inte alla som gillar tricky´s musik, provlyssna innan köp.


Portishead. – Dummy. – 1994
Otroligt mörk skiva, kategoriserades som trip-hop vid första anblick, här har vi trip-hop i sin renaste form. Detta är Portisheads debut album vilket släpptes 1994. Hör har vi glödande orglar, krispiga gitarrer, precisa trummor, skumma ljud av Dj Andy Smith på två deck vinyl. Här finner vi spår som Sour Times, Wandering Star, Numb och såklart klassikern Roads som är mångas Portishead favorit. Är du trip-hoppare, eller funderar på trip-hop.. KÖP detta album.

Dj Krush. & Toshinori Kondo. – Ki-Oku. - 1998
Fruktansvärt mörk trip-hop, bland det tyngsta jag hört, bara Bowery Electric. kan komma så nära, möjligen Portishead.. Här arbetar Dj Krush. tillsammans med Toshinori Kondo, . en välkänd artist på trumpet. Det känns som om man åker på en regnig gata i San Fran Sisco, är privat dekkare och har ett misserabelt liv när man lyssnar på detta album, alla låtar är otroligt väkomponerade, det ryser i kroppen och man kan känna varje sekund av hårt arbete i studion. Detta är ett speciellt album, provlyssna innan köp. Dock ett måste! Kanske passar albumet Entroducing med Dj Shadow. bättre för vissa, helst ska man ha bägge, så är det bara!

Dj Cam – Underground Vibes - 1994
Rolig skiva av Dj Cam som igentligen inte alltid räknas till trip-hop, han är lite av gränsen mellan trip-hop och den typ av experimentell rap som alltid legat nära trip-hoppen. Funkigt album, det leks en hel del på vinylspelarna. En skiva som är helt okej, alla trip-hoppare gillar denna vågar jag nästan påstå.

Bowery Electric – Beat - 1996
Skum skiva av en skum underlig grupp, Bowery Electric låter dig bara flyta med musiken i detta album, fluff fluff trip-hop och mörkt sound.


Det va bara ett axplock av album, det finns lika många till som är lika bra, och flera flera flera till.. Så provlyssna nu någon av dessa grupper eller köp någon sorts kompilation skiva med flera av dem. Mycket nöje i djungeln…

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/25 :  21:28:33  Show Profile Send ekman a Private Message
är verkligen beth orton triphop?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/25 :  21:44:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

En grupp/artist kan ofta delas in i olika genres!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/26 :  02:23:02  Show Profile Send brumel a Private Message
Sneaker Pimps var ju lite Triphop också. Har inte kollat om du nämnt dom men Morscheeba och Moloko då? Jo dom finns med ser jag!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/26 :  10:02:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Klart de är det, jag kan väl inte ta opp ALLA grupper som finns heller..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/05/26 :  11:05:17  Show Profile Send Texianen a Private Message
Shadow, krush och alla de andra har betytt mycket för mig, jag gillar det suggestiva i t.ex meiso av krush och shadow är ju en riktig klippa vad gäller vinyltrix, måste nog rekomendera ett till bolag beläget i england (vet inte om de finns fortfarande) nämligen Wall Of Sound med mark jones i spetsen, där finns det beats av det mer hårda slaget att lyssna till, istallet hör grupper som wiseguys, mekon, zootwoman och rootless. Kan rkomendera en bra samling därifrån som finns på cd och det är 'Back to mono' enjoy folks

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/26 :  11:17:23  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Håller med dig där Taxianen, Back to Mono va!! hehe!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

jarade
Member

66 Posts

Posted - 2003/05/26 :  12:21:30  Show Profile Send jarade a Private Message
Det här är ju sjukt.

När jag fick The Gatherings senaste platta i lådan så medföljde där en promofolder som indikerade att innehållet på plasten var "trip hop".

Dessvärre hittade jag bara tråkig goth rock...genrer är bisarra...

Svär gör man i kyrkan...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/26 :  14:01:07  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja det va ju lite långsökt faktiskt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/05/26 :  14:15:56  Show Profile Send Anton a Private Message
NN: Du verkar ha en alldeles utmärkt musiksmak .

Ett litet tillägg till listan, -borde inte Leftfield kunna anslutas till denna genre
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/26 :  15:11:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Mjao kanske det.. Lite Bambaata!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/27 :  15:48:05  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tycker det är sjukt tråkigt att sitta och placera in musik i fack. Det håller aldrig ändå. Dessutom så är trip hop ett totalt onödigt namn på en onödig genre.

Dj Krush och Dj Shadow... trip hop? ehh.. nope. inte i min värld.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/27 :  15:51:39  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
"trip hop är alltid nyskapande".... jo men visst..

Musik som verkligen är nyskapande går aldrig att placera i fack såsom facket "trip hop".



Jag citerar Sole: "they tell me this ain't hip hop, but I'm supposed to be a rapper.."


Eftersom jag ändå pratar med folk som tycker om att placera in musik så små fack så hade det varit kul att höra vilka fack ni placerar Themselves, Clouddead och Restiform Bodies i?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/27 :  15:56:00  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
"Samplade trumljud, beats, Scratch:ningar, rap, ambient, atmosfär, såväl elektroniska, halv eller helanalogiska instrument används i trip-hop." - Jag som trodde man använde detta i hip hop, tänk så fel jag har haft!

Kan någon upplysa mig om vad det är för skillnad på deppig experimentell ambient hip hop och trip hop?

Efter beskrivningen som getts här så känns det inte som det är särskilt stor skillnad. Så varför måste man då ha ett till fack?

Kanske för att man, när folk frågar vad man lyssnar på, ska kunna verka lite mer speciell eftersom man lyssnar på Trip hop? Eller vad finns det annars för mening med det?

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/05/27 15:57:42
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:04:29  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag tycker det är perfekt att dela in i olika genres, speciellt med
trip-hop som är så pass brett.

Jag förstår dig inte riktigt Akhenaton när du säger att trip-hop
är hip-hop. Det är ju helt olika saker, det har sin grund i olika
stil osv. Klart genren nosar på andra genres, men så är det väl ofta,
speciellt med vissa artister som är mångsidiga och gör mycket olik
musik, inta bara EN sorts musik, utan varierar sig.

"Themselves, Clouddead och Restiform Bodies", ja jag skulle väl säga
EXPERIMENTELL musik, kan ju ha sina rötter i flera genres.

jag tycker det verkar som du är ute efter att ha nått att hacka på
bara, du får nog tänka till en extra gång Akhenaton

Du kanske tycker att ALLA genres är onödiga.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/27 :  23:37:36  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tycker alla genres är onödiga! Genres är mest till för att pretantiösa "musik-förståsigpåare" ska kunna glänsa. Inte helt sant kanske men det ligger en hel del i det.

Sen tycker jag det är interessant det här med genrer.. Om artisten själv sätter sig i en genre, borde inte det vara det som gäller? För i så fall så är både clouddead, themselves och restiform bodies hip hop. Men clouddead uppfyller också alla "krav" som du satte upp för att det ska kallas trip hop. Kinkigt det här eller hur! Sen tycker jag att "experimentell musik" är en väldigt konstig genre. Den blir väl så bred att det inte är lönt att ha den? Precis som trip hop?

Jag vill inte ha nån att hacka på, jag är bara trött på all klassifiering och bedömning av musik. Om man ger fan i att sätta musik i fack så blir det så mycket roligare. Det är den poängen som jag ville ha fram.

därför blir jag så trött när jag ser nån skriva en hyllning till en genre, och inte till musik.


Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2003/05/28 :  13:43:52  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Vill inte riktigt ge mig in debatten kring vad som är triphop och inte så jag ska försöka låta bli Det jag blivit pålurad av en kompis som jag förstått är triphop och dessutom är väldigt bra enligt mig är följande artister: Dj shadow, Mr scruff, Herbalizer, Dj Food(sådär bara), Portishead, Dynamic Snycopation och även några jag inte kommer ihåg namnet på. Hmmm, Ninja Tunes är verkligen en tung label Men som det tidigare sagts i tråden verkar det vara en väldigt bred genre så det är jäkligt svårt att säga vad som platsar eller inte. Men vem bryr sig när man tycker det är bra? Kom förresten på en till skiva: "Lovage - music to make love to your old woman to".

Mvh


Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/06/04 :  13:35:54  Show Profile Send lindvall a Private Message
Lika bra att tipsa i den här tråden också om min favorit ambient/deep house/triphop-radio på nätet:

www.somafm.com
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:01:28  Show Profile Send lindvall a Private Message
Here we go again!

Något för trip-hop älskare!

http://www.triphop-music.com/

Där kan man lära sig en del som det verkar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000