HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dyn audio, varför har alla Hifi snubbar glasögon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Evil
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/05/25 :  15:30:33  Show Profile  Visit Evil's Homepage Send Evil a Private Message
Jag skaffade linser för jag hade standing waves mellan mina bågar.

Någon som kör Dyn Audio?

Jag är ute efter ett par bra aktiva Hifi's med Sub.

Hört mycket gott om Dyn Audio och även lyssnat på ett par Contour... Hemma hos en snubbe, men det var ganska längesedan.

Tanken är att köra dessa i studion, alltså att mixa och även njuta av en skön vinyl ibland.

Dom högtalarna jag har nu Tannoy Active Blue är inte roliga att jobba med länge stunder. Blir trött som fan i öronen.

Har tidigare suttit med ett par Hifi högtalare av märket Mission och trivdes rätt så bra men samtidigt var dom inte optimala att mixa på eftersom jag missade rätt mycket information...

Det är därför jag funderar på highend Hifi i studion... Någon med erfarenhet av detta.

Tacksam för svar/tips!

/Evil Hifi

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/25 :  16:16:24  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Min bror kör ett par Dynaudio Audience 42 i sin lilla hemstudio. Han valde dem framför genelec 1029 & tannoy reveal, tror jag... Så, i hans fall fungerar det bra med hifi-högtalare som monitorer... Men det är ju alltid lite kinkigt med placering & sådär... Låter konstigt att du skulle missa mycket information med missionhögtalarna förresten... Men men... Vilken prisklass ska du upp i? Dean Peer använder ju Avalon-högtalare som monitorer...

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Evil
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:10:20  Show Profile  Visit Evil's Homepage Send Evil a Private Message
Jag gillar mission högtalarna. Men dom är inte lika ärliga, svårare att höra vad som händer vid lägre frekvenser. Jag ska helt klart använda dom igen för att kontrollera mina mixar.

Anledningen till att jag suktar efter andra högtalare är att Tannoy’s billigare högtalare inte riktigt håller måttet eller man kan säga att dom är inte behagliga att sitta med länge.

Jag har alltid trivts bättre med Hifi högtalare. Har en kompis som kör mastringsfirma som använder Dyn Audio, det jag skrev ovan… Och när jag var hos honom och lyssnade på hans system så blev jag förälskad i dom.

Det ska vara behagligt att mixa. Jag brukar inte sitta med hög volym vid slut mix. Spelar så högt som en normal samtalston och då tycker jag inte att öronen ska ta stryk.

Tanken är att ha kvar Tannoy högtalarna men även bygga ut med ett par Dyn Audio.

Jag hade tänkt mig att spendera runt 30 tusen högtalarna och 20 tusen på att förbättra akustiken i kontroll/studio rummet. Sitter flera timmar i veckan och grejar med musik så jag tycker att det är värt att satsa på bra grejer. Tyvärr tror jag inte att det stannar vid 50 tusen utan jag kommer nog att köpa sub och en ad/da plus en stabil förstärkare.

Jag tar gärna emot fler förslag på bra lösningar.

Kanske finns andra alternativ… Billigare, bra lösningar uppskattas…

Anledningen till att jag i första hand hade tänkt mig aktiva högtalare är att det är bekvämt som fan och tar mindre plats… Men det kanske är bättre med ett passivt system?

Kompetensen finns ju här så jag misstänker att jag kan få en massa fina tips…

Hoppas på Feedback!

Tack!

/Evil Hifi
Go to Top of Page

dts
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/25 :  22:25:26  Show Profile Send dts a Private Message
Petig och löjlig som man är, men jag kan inte låta bli att säga att dynaudio sitter ihop.. Retade mig lite på det bara

Jag ser nötter...
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/25 :  22:36:46  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Knoppen brukar rekommendera någon Genelec-monitor som ligger i den prisklassen tror jag, men Dynaudios är säkert också bra... (Har inte hört några av dem, tyvärr) När det gäller passiva högtalare älskar jag den golvstående Amphion Xenon(27400kr eller 32000kr i träfanér).

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Evil
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/05/26 :  14:18:21  Show Profile  Visit Evil's Homepage Send Evil a Private Message
Genelec ska vara för mycket disco...

Jag vill ha ett par tråkiga högtalare, om ni förstår vad jag menar.

Känns farligt att sitta med Dr Alban bas hemma i studion för att senare märka att det inte finns någon bas alls när man checkar sina mixar hos flickvännen i hennes (min) stereo...

Mer tips...

Finns det inga studio snubbar som har erfarenhet av Dyn Audio.

/Evil Hifi
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/26 :  16:18:58  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Måste hålla med dts förresten... det heter Dynaudio... inte Dyn Audio... Det är ett ord.

Jag tror inte Genelec är mer disco än Dynaudio... om man ser på Dynaudios hemsida för deras studiogrejer, så ser man ju att Roni Size använder dem t ex.

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/26 :  16:40:32  Show Profile Send poppop a Private Message
Genelec 1030 med sub är en väldigt vedertagen studiostandard runt om i världen. Man kan lyssna länge utan att bli trött i öronen. Dom är i mitt tycke väldigt ärliga. Jag var med i en grupp som lyssnade fram monitorhögtalare till en nybyggd studio för ett par år sedan. Jag tror vi lyssnade på ca 30 olika monitorer, bl a ett par Dynaudio som specialbyggdes åt Brittiska radion BBC. Dom var länge våra favoriter tills vi lyssnade på just Genelec 1030A. I övrigt är jag inte speciellt förtjust i Genelec, jag har lyssnat på samtliga modeller, men 1030A är deras lyckokast. Snopet för Genelec då det då var deras billigaste monitor. När man däremot kopplade in subban hände något med ljudet. Det blev mattare. Vår "ljudguru" hörde då att dom använt en billigare opamp i subban. Efter kontakt med Genelec byttes den ut mot Burr Brown. Sen lät det bra. Detta var runt åtta år sedan, så det finns säkert andra monitorer i den prisklassen som är lika bra eller kanske bättre. Men jag har inte gillat nån av dem jag hört, t ex Adam (trattmellanregister!) och ATC (ingen bas, hård klang!!).

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Evil
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/05/26 :  23:09:51  Show Profile  Visit Evil's Homepage Send Evil a Private Message
Jo jag vet att Dynaudio sitter ihop… Vet i fan men ibland sär skriver jag ord. Ni får ha tålamod med mig. Jag är dyslektiker och halv blind. Bor föresten i en husbil.

Genelec är absolut inte dåliga Dom faller inte mig i smaken… Låter för trevligt och folk jag känner som gjort mixar på Genelec brukar oftast ha problem i dom lägre Hz… Det låter tunt.

Jag pysslar med akustisk musik, alltså fin lir. Tror att Genelec passar bäst hos en talangjakts fiskare på över Stureplan! De är helt enkelt för hypade i basen. Passar bättre till hemma bio applikationer.

Kanske finns fler tips att ge mig. Som ni märker är jag inte så Het på Genelec. Inte hellre Mackie.

Adam, har jag aldrig testat men dom ska väl vara bra? Kostar skjortan i alla fall.

Tack för alla svar!



/Evil Hifi
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/26 :  23:40:04  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Hehehe, va fan? dyslektiker, halvblind & bor i en husbil? Var i helvete ska du då ha studion?

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Evil
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/05/27 :  00:06:46  Show Profile  Visit Evil's Homepage Send Evil a Private Message
Jag hyr ett rum av en tant!




/Evil Hifi
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/27 :  00:53:04  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Hahaha! OK!

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/27 :  01:05:10  Show Profile Send marens a Private Message
Kolla upp Intelligent sound. De är spikraka +/-1dB inom en bred lyssningssektor, har knappt någon distorsion, avslöjande, väldigt dynamiskt linjära och låter extremt rent och bra även som hifi-högtalare. Ingen bumpad bas eller något sådant utan mixar man på dem så låter det bra i andra anläggningar. De har ett par nya modeller med en 6,5" eller en 8". Vet inte om de är klara än, men man kan lyssna på dem hos petter hölaas i kungsängen utanför stockholm i hans lagerlokal. Har själv bara hört tidigare modeller men alla har låtit extremt neutralt och bra. Hemsidan är inte så bra för tillfället men det finns en iaf: www.intelligentsound.se

Edited by - marens on 2003/05/27 01:21:45
Go to Top of Page

Evil
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/05/27 :  03:40:42  Show Profile  Visit Evil's Homepage Send Evil a Private Message
Yes, sparad i mina favoriter...
Är han killen på bilden synskadad? Ser så ut. Tänker på käppen.

Ja, hemsidan sa inte så mycket... Kanske är "Under Construction" :)

Högtalarna på bilden så stora ut. Jag har själv HK Audio Aktiva. Dom låter jäkligt bra men skulle aldrig funka att jobba med eftersom det sitter en fläkt i skiten...

Allt med fläkt är jobbigt... Har ett Allen&Heath GL2200 också med fläkt... Drygt som fan, ett externt nätaggregat kostar 9500 att köpa.

Nu flummade jag bort min egen tråd!

Tanken är nog att satsa på nått som inte tar så stor plats och som påminner om ett par studio monitorer. Måste säga att Dynaudios monitorer är väldigt stilrena...


/Evil Hifi
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/05/27 :  11:43:57  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Trevligt probblem du har där, jag skulle vilja slå ett slag för JBL LSR28P vilka förefaller mkt kompetenta.

http://www.jblpro.com/pub/recording/lsr28p.pdf

Ta gärna en titt.

mvh martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Evil
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/05/27 :  11:49:52  Show Profile  Visit Evil's Homepage Send Evil a Private Message
Fläkt problem är inget kul!

Jag ska installera Acrobat och kolla in din länk!

Tack!

/Evil Hifi
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/27 :  14:59:58  Show Profile Send marens a Private Message
De är som normalstora stativare ungefär. Något större kanske.

De på bilderna är PA-serien, de har kanske onödigt hög dynamisk kapacitet för dig?

Monitorerna/hifi-högtalarna är mindre och har hemtrevligare finish. Ser ut som en vanlig hem-högtalare. Vet inte om de går att få aktiva. Tror inte det. Tycker iaf att du mailar Petter (ja han är blind) och hör med honom hur det ligger till, ungefär när de beräknas komma i försäljning osv. Rekommenderar att du lyssnar på högtalarna, sen kan man slänga genelec i papperskorgen. Är jättemånga studios mm som har bytt ut sina monitorer mot IS. Norsk radio bl.a. har bytt till såna i hela byggnaden.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/05/27 :  16:09:18  Show Profile
Inoaudio Pip,eller PI60...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:19:50  Show Profile Send poppop a Private Message
Har du lyssnat på PMC? Har bara hört dem på mässor, men dom är intressanta...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Evil
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:17:43  Show Profile  Visit Evil's Homepage Send Evil a Private Message
Intressant jag får dra iväg ett mail till killen...

Tack för all respons!

/Evil Hifi
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2003/05/28 :  18:46:27  Show Profile Send Antonic a Private Message
Kolla dessa monitorer till studio ska vara något i hästväg.
kolla senaste monitor

http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=534

kostnaden är ungefär 22000kr exkl moms styck
du kan göra allt som behövs med dessa högtalare, kolla testet.

Mvh Anton
Go to Top of Page

Evil
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/06/02 :  01:30:19  Show Profile  Visit Evil's Homepage Send Evil a Private Message
YES!!

Spara pengar...

/Evil Hifi
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000