HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skum dynaudiobas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/24 :  23:42:03  Show Profile Send Belker a Private Message
Hur tusan får man den här att sjunga? Garderob, eller?

DYNAUDIO 24W75
Fs 32,9
Qes 1,11
Qms 3,32
Qts 0,83
Vas 88,2
Re 5,5
Le 0,4
Sd 220


/Mårten

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/05/25 :  09:48:39  Show Profile Send Larsen a Private Message
Dynaudio själva säger:
"for 20-60 liter cabinets to be employed in sealed, aperiodically damped, transmission line or bassreflex designs"
Hmmmmmm...... Som du säger så ger det en garderob om man går på simuleringens resultat, men Dynaudio själva, har jag för mig, tog fram ett kit med denna och då användes en låda av human storlek.
Jag har sett andra fall också då "simulerade optimala lådor" definitivt inte är det som används i verkligheten och det måste bero på annat än WAF . Om man ska vara petig så kan värdena för att få fram optimal låda ändras en hel del när filtrets komponenter finns med.

Om man går efter data så tycker jag det pekar åt slutet, men jag minns att ett vinnande bidrag till högtalarbyggtävlingen som anordnades av Allt om Elektronik nån gång i början av nittiotalet, använde dessa basar i basreflex på ca 40 liter och basen fick väldigt bra kritik av "juryn".
Nu kan man väl tolka det som man vill...

Den går nog bra att göra 2-vägare av iaf.

Inte så bra svar på din fråga... spånade bara.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000