HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filter hit och dit.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/23 :  13:25:06  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag har en bok. Där står det en massa om filter till högtalare. Det står till och med lite om vad ett filter egentligen gör. Så finns Linkwitz-Raily, Butterworth och allt vad det heter. Glad i hågen väljer jag ett som verkar bra och matar in värden i mitt simuleringsprogram. I programet har jag också uppmätta impedanskurvor på dom aktuella elementen + en del annan data. Filtret från boken visar sig i simuleringen inte alls fungera så bra som påstått. Sedan när jag ska anpassa filtret för att jämna ut diverse tillskott från baffeln så hammnar jag enormt långt ifrån dom föreslagna värdena.

Så frågan är nu: Vilken nytta har man av dessa filterlösningar som beskrivs i min bok och lite här och var på nätet?
Uppenbarligen fungerar dom bara med element med rak impedanskurva som inte placerats i en högtalarlåda (eller annan baffel). Eller har jag fattat helt fel?

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/23 :  13:32:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
Precis! De är värdelösa! Kör egna lönsingar istället!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/23 :  18:39:02  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Vilken nytta har man av dessa filterlösningar som beskrivs i min bok och lite här och var på nätet?
Ingen! De är helt värdelösa. Nästan värre, de bara skapar en massa grova missförstånd.
quote:
Uppenbarligen fungerar dom bara med element med rak impedanskurva som inte placerats i en högtalarlåda (eller annan baffel).
Jo, det har du helt rätt i. Dessutom ska elementen vara perfekta med rak frevkensgång från 0-oändligheten. Det är sällsynt.

Det är bara vissa saker man kan ha nytta utav från en sådan bok. Fast för att kunna sålla ut den informationen helt så måste man redan ha så ingående kunskaper så boken är helt onödig. Moment 22 helt enkelt.

Jag tjatar som jag brukar om att det är totala frekvensgången hos enement+filter som en enda enhet som ska resultera i en viss respons t.ex. 1:a ordn. butterworth eller 4:e ord. Linkwitz-Riley. Då summerar "filtrena" som det är tänkt. Sen finns det givetvis många andra saker man bör tänka på men om man förstår detta är man på rätt väg.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/23 :  19:56:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Va finns det då för program som man kan få en verklig kurva summerad och filtrerad?
Då måste man importera mätkurvan på nåt vänster. Hur gjorde du Mr Älg när du kom fram till att skolbokslösningarna var kass?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:28:34  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag kör med LspCAD. Jag gjorde en simulering av baselementet i en låda. Bestämde då volym och avstämning. Sparade impedanskurvan. Högre upp i frekvens påverkar inte lådan impedansen i någon större utsträckning, däremot talspolens induktans. Den vet jag vad den är. Diskantens induktans och likströmsmotstånd är kända. Så in med värdena i programet bara. Jag har också gjort en analys av baffelns inverkan (i excel) samt hur bakväggen påverkar frekvensgången (högtalarna skall användas för lyssning på nära håll och placeras direkt mot bakväggen). Så jag viste hur utsignalen från filtret borde se ut på ett ungefär.

Jag började med att välja delningsfrekvens och ett 2a ordningens filter i LspCAD. Kurvan på såväl filter som totala frekvensgången (element + filter) såg för ***** ut. Så det var bara att börja labborera med värdena på spolar och kondingar och motstånd tills det blev bra. Det tog ett tag att komma på hur jag skulle göra och att 2a ordningen på både bas och diskant var helt fel i det här fallet. Jag provade först med att laborera med värden nära dom som programet föreslog och dom som stog i boken. Sedan kom jag att tänka på en tidningsartikel om ett högtalarbygge (Ljudtekniska sällskapets F1).
Nu delar jag basen med 6dB/oktav vid ca 500 Hz, en konding // med basen ser till att nivån efter att ha kompenserat för baffeln likförbannat fortsätter rakt upp till ca 2,2kHz där basen dyker brant i nivå. Diskanten har ett filter som ser ut som ett vanligt 2a ordningens som börjar bryta vid ca 2700 Hz.

Ett sånt här filter skulle vara helt omöjligt för mig att göra utan datorstöd, även om andra kan räkna fram ett för hand.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:59:36  Show Profile Send brumel a Private Message
Ok optimeringsfunktionen i LspCAD gav inte ett bra resultat med 2 ordningen givet vissa begränsningar. Vad är det för bas? Den kanske måste delas brantare?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/23 :  21:36:17  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Det är en seas p14rcy. Visst kan man dela brantare (basen dyker redan nu brant i nivå vid ca 2,2 KHz, det är bara sänkningn från 500-1000Hz som går med 6dB/oktav, sedan planar kurvan ut upp till 2,2k). Men då kommer inte kompenseringen för baffeln att fungera om man inte använder fler komponenter. Nu är det 2 som sköter delning och baffelkompensation. Jag vill gärna ha filtret så enkelt som möjligt.

Men sånt här tycker jag det borde stå mer om i en bok som heter "Loudspeaker design cookbook". Bygger man efter bokens anvisnningar (liknande eller samma formler etc finns vida spridda på nätet och i divesrse kataloger) så blir det ju helt åt skogen. För inte tala om färdigbyggda filter som delar vid en viss frekvens...

Edited by - Mr.Älg on 2003/05/23 21:46:26
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/23 :  22:18:07  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har nu laddat ner ett gratisprogram Speakerworkshop. Ska se vad jag kan få till med filterfunktionen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/05/24 :  12:15:25  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Det är nog att imperdansen stiger och filllretts delning ökar upp i registret .det går att koppla ett motstånd och en konding i serie och i sintur paralellt över ellementen..vilken delning och vilken iperdans är det på filltrett med högtalaren..räkna som 6 db fillter.och motståndett någott över imperdansen.då kommer den att ta ner kurvan 6 db oktav. i en oktav. lite knepigt formuleratt
mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/25 :  03:56:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Du menar Zobel network på basen. Impedance comp circuit. Asså. Nu har jag kämpat med mitt speaker workshop (utan att komma nån vart men det är på G ) och det är dags att sussa.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000