HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Recentioner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

carlin
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/05/23 :  13:18:12  Show Profile Send carlin a Private Message
Berätta om den bästa/sämsta recentionen ni läst/hört, bästa sågningen, bästa hyllningen etc.


#1 Expressen hade en "one liner" om Massive Attacks "Blue Lines":
"Gör plats i favorithyllan...Den ska in!"
30 minuter senare snurrade den i cd-spelaren....

#2 Musikjournalen recenserade en skiva (glömt vilken) som sågades med frasen: "den suger fet träballe!" (ursäkta språket)


“Eventually, all land east of the St. Andreas Fault will slide in to the Atlantic...” Murphy’s law #245

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/05/23 :  15:23:39  Show Profile Send pontus a Private Message
en ganska kul recension av Tomas Ledin-skiva på Aftonbladet (Per Bjurman):
http://www.aftonbladet.se/puls/cd/recension/0,1338,6769,00.html

Rolling Stone har ett ganska bra online-arkiv
http://www.rollingstone.com/reviews/cd/cds_az.asp
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:08:58  Show Profile Send divander a Private Message
En sågning som heter duga av Ledins skiva.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:11:42  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har för mig att en recention av en koncert i någon av kvällstidningarna (något år sedan)löd enligt följande

"Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzz"

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken det var.

Oops! I did it again

Edited by - divander on 2003/05/26 10:33:11
Go to Top of Page

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:26:32  Show Profile Send Herrmann a Private Message
Bjurman i högform.
http://www.aftonbladet.se/puls/cd/recension/0,1338,2000028597,00.html
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:47:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har personligen sett Mats Olsson lämna bion efter 10 minuter för att sedan skriva ner filmen i skosulorna dagen efter. Inte sådant som skapar förtroende precis.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/05/23 :  21:05:41  Show Profile Send srv a Private Message
I samband med att Frank Zappa började göra konserter, skrev nån; "Det lät som ett nedbrinnande Zoo."
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/05/24 :  11:33:44  Show Profile Send stegg a Private Message
Defenitionen av en recensent är:
En som försökte sig på musik, men aldrig fick till det.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/26 :  09:23:03  Show Profile Send rolandm a Private Message
Tja, någon tjej på Expressen Fredag, eller var det SvD?, sågade Curt Smith's "Soul on board" när den kom i början av 90-talet. Var en väldigt kort recension, stod något i stil med "Kan han inte lägga sig ner och bara dö"....

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

jarade
Member

66 Posts

Posted - 2003/05/26 :  12:32:27  Show Profile Send jarade a Private Message
Metalwires Niclas Lindh har sina ljuspunkter:

Sunseth Sphere - Storm Before Silence
Nån löjlig jävla snubbe med mask som kan dra åt helvete.

Svär gör man i kyrkan...
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/05/26 :  16:23:55  Show Profile Send Gabe a Private Message
Så där ja, nu kom den berömda fördomen om recensenter fram igen: Den som påstår att alla rockskribenter är misslyckade och i grunden avundsjuka musiker.
Vad krävs då för att få skriva om och recensera musik, böcker, konst, dans, film...? Ja, vad sägs om erfarenhet och kunskap? Om att vara ordentligt påläst? Kort sagt, kunna sin musikhistoria! Men måste man vara framgångsrik musiker också?
Nej, självklart inte. Vem kräver att en filmrecensent ska vara regissör? Eller att en konstskribent ska vara målare?
Visst har den svenska rock/pop-journalistiken flera skribenter som är mer kallade än utvalda, och som mest ängsligt tittar på vad som är trendigt att gilla just nu... eller som tar på sig rollen av överlägsna smakdomare.
Men det finns faktiskt en hel del recensenter som är både kunniga och insatta. Jag gillar och respekterar skribenter som Mats Olsson, Malena Rydell, Lennart Persson och en handfull till. Och jag läser med stort utbyte engelska Uncut och Q. Men det betyder inte att jag delar deras musiksmak i alla lägen. Dock har skribenterna det gemensamt att de är pålästaa och genuint intresserade av att förmedla sina intryck i ett perspektiv som gör läsningen givande, lärande och inspirerande.
Smarta "one-liners" ger jag inte mycket för i sådana här sammanhang. De är mest ett spel för gallerierna och en jakt på lättköpta poäng.
Så - kära forumanhängare, berätta gärna var det finns fler duktiga recensenter i Sverige!Hylla den goda musikjournalistiken, och inte tvärtom.
Gabe
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/05/26 :  18:36:30  Show Profile Send stegg a Private Message
Gabe
Du skriver om fördomar från musiker som inte hyllar recensenter
som den lysande yrkeskår som dom är.
Läs Per Bjurman`s recention av Ledins skiva. Jag är inget stort fan av Ledin, men vad är syftet med en recention som denna?

Vidare skriver du att recensenter är kunniga och insatta.
Hade det bara alltid varit så väl. Jag är inte jämt så imponerad av deras kunskap. Jag har ofta observerat nån surkart bland publiken och då blir recentionen därefter.
Synd tycker jag, att folk som gillade konserten skall få läsa en enda persons negativa åsikter.
Värre är att dessa personer ofta omger sig med musikuttryck som inte används, för att ge trovärdighet åt sin åsikt.

Självklart skall inte en recensent alltid hylla och jubla, men en negativ attityd är enligt mitt tycke recensentens vapen för att verka trovärdig.
Mvh
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/26 :  18:59:57  Show Profile Send divander a Private Message
Jag läste en rad med recentioner av Neil Young och Peter Gabriels senaste besök i Sverige. Betygsättningen var allt från topp till botten, med få undantag av "mittbetyg". Jag tyckte även att det var tydligt att de som inte gillade konserterna var väldigt okunniga om artisten. Att bli förvånad och besviken över att Young inte ger en hitkavalkad likt Paul McCartney, och att Gabriel spelar "teatermusik" i stället för allsångsvarianter av Shock the monkey och Sladge hammer. En etta eller ett minus är inte ett seriöst betyg om en del samtidigt ger femmor. Även dessa kan kanske ifrågasättas.

Musikjournalister är inga övermänniskor. Många av dom är otroligt duktiga både inom ämnet och som yrkesmän/kvinnor. Men en hel del kan man verkligen ifrågasätta varför dom får skriva och dessutom få betalt för det.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/05/27 :  07:42:29  Show Profile Send Wintermute a Private Message
I Karlskoga Tidning kunde man för några år sedan läsa en
recension av Eminems första skiva (tror jag att det var)
som kunde sammanfattas som
1) Det här är Hip Hop
2) Jag tycker inte om Hip Hop
Ergo: Jag tycker inte om det här

Nyanserat och subtilt; som alltid

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/05/27 :  09:09:53  Show Profile Send Gabe a Private Message
Stegg: En negativ attityd till musiken låter helt galet. Däremot kan en kritisk inställning vara en lämplig plattform att avge sina omdömen från. Men mest av allt efterlyser jag kunskap och en ärlig uppsåt. Att recensenten faktiskt förmedlar något som ger läsaren en bild av skivan/konserten. Och som sagt - det finns en handfull i Sverige som klarar sitt jobb - inte fler. Som jag känner till i varje fall!
berätta gärna om fler kompetenta och läsvärda recensenter.
Gabe
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/27 :  11:29:01  Show Profile Send divander a Private Message
Vilka recensenter tycker ni är bra?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

carlin
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/05/27 :  12:03:20  Show Profile Send carlin a Private Message
Nu blev denna tråd en aningen seriösare än jag avsett (inte nödvändigtvis av ondo!) men jag hakar på diskutionen om recensenter och deras värde. Recentioner av musik (böcker, film, hifi...) är per definition subjektiva och de är personbaserade. Att tro att det är så enkelt att man ska kunnat ta första bästa recention av en artist/skiva och tro att man kommer att tycka om det man hör är att skicka pengar i sjön. Nej, recensenter är endast av nytta om man vet att deras smak speglar ens egen. Detta är kanske lättare sagt än gjort men efter ett tag så hittar man ofta de som har en smak/åsikt som liknar ens egen inom ett visst område. Jag har t.ex. en som jag gärna läser innan jag ska köpa rödvin (DI) men vars smak när det gäller vitt vin inte faller mig på läppen: ergo så läser jag bara om nya rödviner i DI men söker någon annanstans efter råd om vita viner. Svårare än så är det inte! (även om det vore praktiskt om all visdom fanns på samma ställe...). En recention som man inte håller med om är i mina ögon bara en av livets många jaha-upplevelser och att hänga upp sig på dem gör bara livet lite tristare.

Att dåligt pålästa/pålyssnade recensenter skriver om en artist de inte vet något om är inte bara av ondo heller. Personligen uppskattar jag en "utomståendes" åsikt då det inte sällan kan bli ett fall av kejsarens nya kläder. Med detta menar jag inte som recentionen ovan där en hiphop-skiva skrivs ned av anledningen att recensenten inte gillar Hiphop över huvud taget... det känns lite som att låta iogt/nto lista sommaren bästa lådviner... (ständigt denna vinreferens...kanske dags att köpa lite pilsner istället...någon som har några rekomendationer?)

Till slut vill jag dock motsäga mig själv och slå ett slag för att utsätta sig för någon annans åsikt. Recentionen jag inledde denna tråd med ledde till att den omnämnda cd:n snurrade i spelaren 30 minuter senare (så lång tid det tog att gåt tor till skivaffären) och jag har sedan dess inte missat en skiva el. konsert med Massive. Med tanke på hur min musiksmak hade utvecklat sig fram till dess misstänker jag att jag inte hade hittat fram till denna (i min mening, eminenta grupp) utan att ha läst denna mening i en kvällstidning... Så tag ett skutt ut i det ökända då och då, ibland blir det bra, ibland blir det det åt skogen... men alltid lär man sig något!

//Kalle


PS. En gång när jag skulle köpa på mig lite böcker till semestern och inte kunde bestämma mig tog jag helt enkelt och plockade 10 böcker med silvrig rygg...2 var oläsbara, 3 mest mediokra, 3 var bra och två hamnade på top 10-listan äver bra böcker jag läst...någonsin! Ibland kan det vara bättre att ta ett beslut i blindo än att vänta på att kunna välja... DS.


“Eventually, all land east of the St. Andreas Fault will slide in to the Atlantic...” Murphy’s law #245
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/27 :  13:36:42  Show Profile Send divander a Private Message
"Att dåligt pålästa/pålyssnade recensenter skriver om en artist de inte vet något om är inte bara av ondo heller."

Då är det viktigt att det kommer fram. Jag tycker att recensenterna ofta medvetet eller omedvetat fösöker att dölja detta.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

carlin
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/05/28 :  13:18:19  Show Profile Send carlin a Private Message
divander, håller med, men det brukar oftast framgå. Dessutom brukar ju argumentet om pålästhet nästan bara komma fram när ens egna favoriter blir nedskrivna...

//Kalle

“Eventually, all land east of the St. Andreas Fault will slide in to the Atlantic...” Murphy’s law #245
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/05/28 :  13:56:37  Show Profile Send stegg a Private Message
Carlin
Det där är vel inte hela sanningen.....
Att en recensent bara skriver positivt styrker ju inte direkt troverdigheten hos recensenten. Men ngr. gånger undrar jag om vi har varit på samma konsert.- Eller lyssnat på samma skiva.
Sjålvklart är det så att en artist/ orkester av o till ger dårliga konserter/ skivor, men recensenter är mycket nyckfulla.
Dom följer ofta olika trender och har lätt för att skriva positivt om artister/ kompositörer som i regel får positiva recentioner.
Det samma gäller motsatsen. En negativ recention följs ofta av flera likadana.
Klart att Bjurman skriver ned Ledin, likaså att dom flesta recensenter kommer att skriva ned Lundell.
Amen i kyrkan du vet..
Mvh.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:17:03  Show Profile Send pontus a Private Message
skriva ned Lundell? -- brukar han inte få minst 3/5 av kvällstidningarna?
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/05/28 :  17:21:38  Show Profile Send stegg a Private Message
Lundell får aldrig bra recentioner
Dom bästa recentionerna ges till en fånig Göteborgare i sjömannskostym som sjunger falskt
Och blir dessutom kysst av Per Bjurman på scen
Mvh.
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/05/28 :  19:12:10  Show Profile Send srv a Private Message
Finns det överhuvudtaget någon som respekterar recensenter till fullo, utöver andra skribenter? Jag bara undrar?
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/05/29 :  14:53:49  Show Profile Send pontus a Private Message
Lundell har fått betyg 3-5 i de tio senaste recensionerna i Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/puls/cd/sokresultat/1,1352,,00.html
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/29 :  15:42:32  Show Profile Send poppop a Private Message
Jag anser att för att kunna göra en recension så måste man gilla musiken. Skicka iväg mig på en konsert med rolling stones och jag kan garantera att det blir ett minus. Jag gillar inte rolling stones. Men be mig recensera en depechekonsert. Då kan jag vara objektiv. Har sett dom flera gånger, och ser om dom är trötta, eller gör en kanonkonsert...

Värsta recensionen jag sett var med svenska syntploppbandet S.P.O.C.K.
Recensenten tyckte att det var hemskt att många i publiken heilade....... SUCK! Kasta kärringen i sjön! LÄS PÅ!!! För er oinvigda så handlar merparten av låtarna om Star Trek. De av rasen Vulcan sätter upp ena handen med en glipa mellan lång och ringfingret för att hälsa vänligt med orden "Live long and prosper"... Detta fick kärringen att tro att hon var på en nazistkonsert... Expressen tror jag det var...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/05/29 :  15:47:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Finns det överhuvudtaget någon som respekterar recensenter till fullo, utöver andra skribenter? Jag bara undrar?

Jag har och har haft ett antal recencenter jag respekterar och även högaktar. Tex Lennart Person, Håkan Pettersson på min lokalblaska NA.Dom skriver bra, har lyssnat på oerhört mycket musik dom har grym koll på historian och framför allt en stor kärlek till musik. Kan jag inte respektera sådana människor så är det lika bra att lyssna på rosa brus istället för musik. Jag har genom åren fått otaliga tips på musik tack vare recensenter. Naturligtvis finns det gått om papphattar som tycker att deras varande är viktigare än musiken dom skriver om, men dom ser man igenom fort.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000