HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nytt filter.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/23 :  02:55:08  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hello

Har pillat med filtret i några veckor o hittat något som både låter väldans bra & ser bra ut i simulatorn. Om det är något som ser tokigt ut så hojta till.








Puh!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/23 :  03:36:21  Show Profile Send marens a Private Message
Det här ser ju riktigt bra ut. Du har verkligen greppat vad som är viktigt i filterdesign. Är inte förvånad att det låter bra.

Det du kan testa, om du vill testa något, är att öka L1011 till 2,2mH, bara att linda på några extra varv med nån tråd. Det ska inte påverka fasen så mycket ev kanske du vill justera diskantens fas med R2021 om fasen ändras på basen.

Visst är det din "monitor" detta?
quote:
Om det är något som ser tokigt ut så hojta till.
Ser inget tokigt men har ett par frågor, har du mätt eller räknat ut skillnaden i akustiska centrat mellan elementen? Är det ren minimumfas du använder? Har du mätt impedansen på elementen själv?
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/05/23 :  08:43:05  Show Profile Send Larsen a Private Message
Off topic:
Vilket program använder du Henricsson?
Jag har beslutsångest inför val av mät- & simuleringsprogram...

By the way: Fasresponsen såg mkt fin ut!

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/05/23 :  10:57:52  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Marens:

Det är jag som mätt upp impedans och amplitud. Fasen är "uppmätt fas" i LspLAB, mätt med MLSS impuls. Tidsskillnaden har jag mätt upp genom att sätta mikrofonen från ett låst avstånd från baffeln och i höjd med elementet vars akustiska centrum skall mätas, varpå jag skickar en MLSS impuls. Motsvarande görs på vardera element. Sedan tar jag tidsskillnaden mellan när de två olika impulserna når mikrofonen och multiplicerar med ljudhastigheten. Brukar ge ett hyfsat riktigt resultat på +/- någon mm från verkligt akustiskt centrum. Brukar vanligtvis även bekräfta skillnaden i akustiskt centrum genom att mäta högtalaren med ett känt filter.

Larsen:

Jag använder LspLAB till alla mätningar och LspCAD till alla simuleringar. Henricsson använder LspCAD till sina simuleringar.

/Mcz

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/23 :  16:30:31  Show Profile Send henricsson a Private Message
marens
Tack Det låter förvånandsvärt bra, speciellt med 1st hemlånad cdspelare (ska klottra ner något under hårdvara).
Ska prova med 2.2mH, 2.5mH lät dock lite dovt. Och japp, monitor alá billiga Seaselement.
Som Mcz säger så sköter han allt mätande m LspLAB (gracias Martin ), skillnaden mellan bas o diskant är inte mindre än 48mm. Har precis läst hur man kan räkna ut det själv mha derivatan på fasen (Hilberts transform om jag inte fått det helt om bakfoten ). Får se om jag lyckas realisera det..
Minns att Mcz & jag fick ~31mm offset (eller vad det kallas) mellan bas o diskant första gången vi mätte (men då hade Mcz nått mekk med ljudkortet).
Fasen ser ganska minimalistisk ut hoppas sdet stämmer m verkligheten.


Larsen
Som Mcz skrev,, LspCAD. Du kan dock mäta MLS & dyl med gratismodulen JustMLS.
http://www.ijdata.com

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/23 :  16:32:18  Show Profile Send henricsson a Private Message
Snacka om att ett bra filter kan göra mirakel m ljudet.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000