HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dåligt ljud med switchande nätdel...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/05/22 :  21:43:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag håller på och labbar med nätdelar till hörlursförstärkare.
Ett problem när jag använder en stabiliserad switchande batterieliminator är att den avger ett tjutande ljud i bakgrunden, mkt irriterande.

Byter jag till en "vanlig" stabiliserad batterieliminator försvinner det tjutande ljudet.

Jag använder 6st kondingar a 470uF efter batterieliminatorn.
Den stabbade eliminatorn ligger på 10w den switchande på 9w.

Vad beror det tjutande ljudet på?

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2003/05/22 :  22:37:55  Show Profile Send Acme a Private Message
En orsak kan vara att den interna sk "switchfrekvensen" hos din switchande batterieliminator ligger under 20kHz och därför hörs som ett tjutande i dina hörlurar.
Denna switchfrekvens finns hos alla switchade nätdelar och är en ofrånkomlig del av själva konstruktionen.
Om man ska avända en switchad nätdel till audio, så ska man välja en som har en arbets/switchfrekvens över 20kHz (helst mycket högre). Brukar stå i databladet.
En annan orsak (mindre trolig dock) är att de interna reglerkretsarna i din batterieliminator inte är korrekt injusterade/konstruerade. Även då kan man få missljud/tjut i hörlurarna.

Din "vanliga" batterieliminator är troligtvis sk linjärreglerad och har därför inte detta problem.

/Peter
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/05/22 :  22:51:22  Show Profile Send Pabo a Private Message
Det var väldigt länge sedan man konstruerade switchade strömförsörjningar med så låg switchfrekvens. Det kan inte vara så att du sätter igång en oscillation hos den genom att lasta på så mycket ellyter? Testa att sätta en drossel mellan eliminatorn och ellyterna! Gärna på 100uH eller mer.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2003/05/22 :  23:12:35  Show Profile Send Acme a Private Message
Håller med Pabo, de där kondingarna kan vara lite otrevliga för
en liten batterieliminator...

Annars är det inte såvärst ovanligt med låga switchfrekvenser generellt; designade för inte så länge sedan en växelriktare baserad på IGBT-transistorer. Switchfrekvens runt 20-25kHz.
Vid lägre effekter som här är det dock som sagt vanligare med lite högre frekvens...

/Peter
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000