HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilka har ni sett live - utomlands?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/05/21 :  23:18:43  Show Profile Send markku a Private Message
Finns det några sanna fans blandt er, som har rest till utlandet endast för att kunna uppleva sin favoritartist på scenen? Vi skall inte räkna med konserter, som ni har besökt under längre vistelse i utlandet (jobb/studier/semester).

Själv har jag tagit båten till Stockholm tre gånger, tom med övernatting på hotell ett par gånger.

Den första konserten var - tro eller ej - i Tyska kyrkan på Gamla Stan, vid öppningstillfälle till konstutställning 'Apocalypse', den 31. augusti 1996. Det var mycket intressant att se hurdan äldre tyska damer klarade att lyssna hela den ca 40 minuter långa första uppförandet av Asmus Tietchens 'Stokholmer Totentanz'. Endast två damer lämnade kyrkan.

Trevligt med sådana artister är, att man kan gå och hälsa på dom och ta en prat. Det kunde jag då, efter att väntade höfligt tills dom älder damerna hadde sagt sitt.

Den andra konserten var endast del av 'Nursery Injection' festival, som ägde rum ombords på M/S Stubnitz, som var ankrad nära Slussen under perioden 31. maj-31. juli 1998. Jag och min gamla vänn fick uppleva Zoviet-France live den 26. juni, och som bonus efter konserten spontan jammingsession med Frans de Waard, mannen bakom bl.a. Beequeen. Då kunde jag också prata med den ena medlemmen till Z-F. Han var smickrad då han fick höra, att vi hadde rest utomlands för att lyssna på dom live.

Den tredje konserten var egentligen tre dagar lång festival 'Nature is perverse', som fannt sted på Moderna Museets auditorium och på Fylkingens lokal 27.-29. november 1998. Blandt artister var Voice Crack, Zbigniew Karkowski, Small Cruel Party, Kapotte Muziek, Mats Lindström, Dror Feiler, Goem samt Farmers Manual. Vid sidan av musik kunde vi uppleva flera performanser.

Hurdan är det med er? Jag kan tänka mig, att de flesta artister skulle uppträda i Sverige, om dom nu över huvud taget skulle till Norden. Därmed har ni det rätt bra, icke?

Jag kunde resa ännu längre bort: på min önskelista av unika konserter vore The Hafler Trios uppträden ombords på M/S Stubniz, denna gång i Rostock (den 13. maj) och Wim Mertens konsert i Jena (av alla städer!). Jag bryr mig inte om vanliga rock- och popkonserter, det bör vara någonting extra intressant...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/05/21 23:28:17

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/05/22 :  12:04:56  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Åkte senast till Oslo för att kolla på Depeche Mode. Inte så långt och dramatiskt dock då jag bor i Göteborg

/Jonas
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:04:47  Show Profile Send Zombie a Private Message
hmm...råkade nästan i slagsmål med Johnny Thunders på en konsert i Paris i början på 80-talet, jo, åsså John Lee Hooker live i Toronto, samma dag som den sista av de berömda Kanada-Sovjet-matcherna 1987, fick hans autograf i mitt pass...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

megadeth
Member

88 Posts

Posted - 2003/05/22 :  15:58:59  Show Profile Send megadeth a Private Message
Var till London förra sommaren och kollade på Mark Knopfler tillsammans med många musiker ur Dire Straits. Han körde ett par konsterter där pengarna gick till välgörenhet. Spelade på ett mindre ställe där gick in kanske 2000 pers. Jag har aldrig hör 2000 pers låta så mycket. Skulle igentligen bara sett en konstert, men när vi var där dagen innan för att kolla in stället så var det ju folk där som sålde biljetter så vi gick den dagen också.

----------
/Every breath leaves me one less to my last
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2003/05/22 :  18:27:23  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Har sett Tori Amos 4 gånger i England
Manchester 2001
London 2001
London 2003 x 2

Bryan Adams i Oslo 93 ??
Varit på Roskilde festivalen också.
Har biljetter till Springsteens konserter i Köpenhamn och Oslo i Juni
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000