HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Irländsk folkmusik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/05/21 :  20:02:15  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Är det någon som kan tipsa om lite bra irländsk folkmusik?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/21 :  20:47:34  Show Profile Send divander a Private Message
Jajja mensan. Det finns massor av bra och trevlig irländsk/keltisk musik. Det finns ju en hel del olia stilar som många placerar under folkmusik. Här är några exempel från min skivhylla som många skulle placera under irländsk/keltisk folkmusik.

Planxty
Paul Brady
Donald Lunny
Bill Whelan
The Chieftains
The Bothy Band
Dolores Kane
John FAulkner
Stockton´s Wings
De Denann
Philip King
Peter Brown
Christy More
The Dubliners
Clannad
Davy Spillane

Om du är helt grön kan jag rekomendera att börja med The Chieftains. De är enkla att få tag på och de är lätta att ta till sig. De har gjort en hel drös me plattor och de har spelat med nästan alla de "stora". Några bra exempel från deras katalog är "4", "Irish Heartbeat", "8", "Long Black Veil".

Lycka till.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/21 :  20:53:32  Show Profile Send divander a Private Message
Jag kan även rekomendera en bra bok. "The complete guide to celtic music" Av June Skinner Sawyers(2000, Aurum).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/21 :  21:14:15  Show Profile Send millenniumking a Private Message
För de som kan tänka sig en blandning av hårdrock och irländsk folkmusik så är CRUACHAN något jag rekommenderar. Shane McGowan (Pouges) producerade senaste plattan, och har lånat sin röst till ett par spår...
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/05/21 :  22:04:56  Show Profile Send NtR a Private Message
Just the Pogues blir väl svåra att runda för en rock-fan som skall kolla irländskt. Annars kan jag tipsa om ett band som heter Black Family, fint som snus.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/21 :  22:20:11  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag fyller väl på med lite då.

Tyngdpunkten på de som divander räknade upp är lite mer "pub-folkmusik" eller vad man ska säga medan jag tycker lite mer om keltisk folkmusik, som finns både på Irland och i Skottland först och främst. Fast de båda genrerna går in i varandra mest hela tiden, så det ena kan mycket väl låta som det andra stundtals och vice versa.

Hursomhelst:
Anam (ligger på Linn Records!! )
Capercaillie
Solas
Maìre Brennan (sångerskan i Clannad)
Quilty
Kate Price
Karen Matheson (sångerskan i Capercaillie)
Karan Casey
Mary Black
Cara Dillon


Nu börjar det bli en djungel av artister att undersöka. Var börja? Jo...
Jag är av den bestämda åsikten att alla som är nyfikna på irländsk folkmusik har en plikt att lyssna på skivan Quilty - I'm Here Because I'm Here. Chanserna är stora att se dem live lite här och var i Sverige i och med att de faktiskt är en svensk grupp! - men när de spelade på Irland kunde ingen tro dem när de sa det, utan frågade var på Irland de egentligen kom från...

Lycka till med lyssnandet!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2003/05/21 22:21:30
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/21 :  23:44:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Clannad är ju trevliga. Liksom De denann och Chieftains. Fast det är mera keltisk folklore mystik. Dubliners är öl och stimmig pubstämning från den Gröna Ön. Trevligt det också.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

carlin
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/05/23 :  13:02:06  Show Profile Send carlin a Private Message
The Waterboys, med då bara "Room to roam" och "Fishermans Blues". De andra är ohyggligt bra, men faller inte inom den efterfrågade kategorin.

“Eventually, all land east of the St. Andreas Fault will slide in to the Atlantic...” Murphy’s law #245
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/05/24 :  21:43:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Clannad var en akustisk folkmusikgrupp på 70-talet, på 80-talet började dom skriva egna låtar och använda gitarr med sladd, på 90-talet kom syntarna in i musiken och avståndet till irländsk folkmusik har ökat med tiden. Dessutom har dom gjort skivor med ren elektron-musik.
Alltså, rätt stor skillnad på Clannad och Clannad.
Gruppen består förresten av syskon och släktingar (bl.a. storasystern Maire Brennan) till Enya, som också var med i gruppen några år i början av 80-talet. Fuaim är plattan hon är med i.
Macalla är den bästa plattan från 80-talet och blev ett litet kommersiellt genombrott, bl.a. för att Bono från U2 sjunger duett med Maire på plattan. Uppföljaren Sirius gjordes i USA, och var ett misslyckat försök att bredda musiken med andra influenser. På 90-talet kom plattor som är rätt bra, vissa rätt akustiska, andra som ligger nära Enyas musik.
Maire Brennan har gjort några soloplattor på 90-talet där Misty Eyed Adventures
är värd att kollas in.

Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/05/25 :  12:16:37  Show Profile Send har-man a Private Message
Kanske inte folkmusik men lyssna på dropkick murphys bra blandning av irländks folkmusik och punkrock!

/aLEX

Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/25 :  17:36:53  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag diggar Maire Brennans "Whisper to the wild water" skarpt.
Mike Oldfields tolkningar av några irländska/keltiska klassiker, samt egen musik i den genren, finns på "Voyager" och det är ett album jag verkligen rekommenderar.
Clannad "Lore" tycker jag är fin.
Ett måste i varje samling tycker jag absolut att David Arkenstones "The Celtic Book of Days" är.

Med vänlig hälsning
Roland




Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/25 :  17:38:40  Show Profile Send rolandm a Private Message
Gillar man "crossover" musik så kan AfroCelt Soundsystem vara något. Ja, det är som namnet antyder - keltiska harmonier blandat med afrikanska rytmer.

Med vänlig hälsning
Roland


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/25 :  17:52:27  Show Profile Send Ayn a Private Message
AfroCelt Soundsystem är tokbra!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/05/25 :  19:26:41  Show Profile Send Staffan a Private Message
Rebecca Pidgeon och Loreena McKennitt är
fantastiskt bra!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/26 :  09:18:21  Show Profile Send rolandm a Private Message
Vill man ha lite åt Riverdance-hållet så kan kanske Ronan Hardiman vara något.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/05/26 :  13:23:45  Show Profile Send pesa a Private Message
Vill man kombinera irlandsk stamning, the Chieftains och bra filmmusik sa ar soundtracket till "Far and Away" en hojdare... :-)

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000