HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips på bredbandare runt 500:-/st ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/05/21 :  13:39:42  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjena,
vad finns i 500:- -klassen förutom Fostex, som är bra och prisvärda. Gärna avskärmade också...

/Simon

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2003/05/21 :  16:28:22  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Tangband gör grymt bra bredbandare, (http://www.tb-speaker.com/) Mina skall in i CR164 horn när jag får tid.
De finns skärmade varianter och de har ovanligt lång slaglängd för att vara bredbandare +/-3mm för 4" drivers W4-657s kolla in distributören www.nuera-acoustic.ca 19 dollars pe driver så även med frakt och moms lär du hamna under 500 kr. Fostex elementen har ju en slaglängd på max 1mm ofta mycket mindre....

Philips gjorde en mycet bra 6.5" bredbandare för länge sedan, kanske kanske HiFikit har några kvar. Dessutom misstänker jag att dessa element hamnade i diverse philips budgethögtalare på 70 talet så en tur till Myrorna och loppmarknader kan löna sig, dessa är dock inte avskärmade. Jag hade ett bar av dessa bredbandare och de lät oförskämt bra! Tyvärr fick en NAD 3020 förstärkare ett nervöst anfall och drog med sig Philips elementen i sitt fall...
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/05/21 :  16:34:44  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jepp, jag har kollat lite på tangband oxo, men trodde att de låg i klassen under fostex pga priset. Hade tänkt lägga max 1500:- på elementen, så det borde väl finnas bättre än tangband 3" för under 750:-, eller

(Btw: Tangband 4" går inte tillräckligt långt upp i frekvenserna tycker jag)
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/21 :  18:30:06  Show Profile Send flintan a Private Message
vad ska du bygga?
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/05/21 :  18:56:11  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message

Datorhögtalare...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/21 :  19:08:34  Show Profile Send divander a Private Message
Vad hette Philipsen? Någon som kommer ihåg?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/05/21 :  19:12:40  Show Profile Send kung a Private Message
checka den här: http://home.new.rr.com/zaph/audio/audio-speaker11.html
jag bygger dessa as we speak
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2003/05/22 :  09:08:23  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Philips AD 70631M / PRO610 kostar 290 pix på HiFi kit.

Om du kollar test av bedbandare i magasinet "Klang & Ton" så ser man att ju större bredbandare desto värre resonanser. Vattenfallsdiagramen på Lowthers 8" ser ut som Alperna! Fostex något bättre. 6.5" elementen klarar sig bättre och 5" och 4" är riktigt bra.
Om du nu vill ha skärmade högtalare tyder det på att du vill ha nära en CRT monitor dvs sitta nära högtalarna. Med 8" element har du flera problem ett av dem är den mycket stora riktningverkan som ställer till det. En annan är ett 8" tunnt pappersmembran slöpper igenom en hel del reflexer inifrån lådan detta kommer du att lyssna på också.

Jag tror att du kommer att lyckas bättre med element under 8". Bland klassiska bredbandare finns ju Jordan elementen (http://www.ejjordan.co.uk/) med Jordan JX92S en skärmad 5-6" driver och Bandor (http://www.bandor.com) som är en avknoppning av detta företag, de tvenne företagen drivs faktist av vad jag antar vara före detta makar.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/05/22 :  11:11:02  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jepp, jag hade defentivt inte tänkt gå upp till mer än 4"... För det första för att jag föredrar rent och härligt ljud (även upp över 10kHz) framför djup bas i detta sammanhang. För det andra för att jag inte vill ha för stora lådor då de är tänkta som datorhögtalare på jobbet.
Jag har tidigare kollat på Bandors 2"-element, men det är lite väl dyrt (1200:- /st) och frågan är om det är värt det, eller om man betalar lite för miniatyr-grejjen, vilket inte är nödvändigt?!

Jordan har jag inte kollat på däremot, tack för tipset, ska kollas direkt!!

Hittills står det mellan TB och Fostex...

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/22 :  21:42:52  Show Profile Send time a Private Message
Håller med Dr boar, gå till loppis och leta efter ett par Philips 6.5" och skärma dem själv, borde kosta under en hundring

Lämnat forumet
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/22 :  22:43:04  Show Profile Send divander a Private Message
Är det stor skillnad på Tangbands 3" och 4"? Förutom storleken förståss.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/22 :  23:12:54  Show Profile Send flintan a Private Message
Största skillnaderna är väl slaglängden (0,4mm för 3" och hela 3mm för 4") och resonansfrekvensen (100Hz hos 3" och 65 hos 4"). Sen har 4" högre känslighet och tål dessutom mer än dubbelt så mycket effekt (45w) men uppträder, på bekostnad av den långa slaglängden vad jag förstår, lite oroligt i de övre registren över 7k och flyter bort helt runt 16k. -Enligt deras hemsida.
Har då ingen som helst erfarenhet av elementen..

/
Linus
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/22 :  23:15:12  Show Profile Send flintan a Private Message
Köpte förresten ett par Fostex FE 103S av joakim idag
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/23 :  00:52:54  Show Profile Send divander a Private Message
Man kanske skulle skicka efter några. Är det någon som vet hur mycket frakten blir på 6st W4-657s? Jag var in på www.nuera-acoustic.ca men hittade inga fraktpriser.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000