HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kabelstrumpa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/02 :  08:52:51  Show Profile Send Xover a Private Message
Ok! jag har haft konsumpåsen rätt länge nu men var kan man köpa en kabelväska?.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/02 :  17:18:36  Show Profile Send divander a Private Message
Kolla med butiker som säljer klättergrejer. Vet inte varför just dessa butiker har väskorna. Vet heller inte varför dom av någon outgrundlig anledning kallar dom för repväskor. Det är väl bättre att kalla dom för kabelväskor så folk förstår vad det är för något.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/06/02 :  20:02:38  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
alla förstår ju att man måste ha såna där coola "spionväskor" av aluminium så det ser ut som man har nåt man behöver skydda

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/03 :  00:25:33  Show Profile Send divander a Private Message
Nej aluminiumväskorna är helfel och toknördigt. De hör 80-talet till. Nu lever vi i 2000-talet och nu är det friluftliv och äventyr gäller.

Oops! I did it again

Edited by - divander on 2003/06/04 11:39:37
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/03 :  10:26:53  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag har en gammal miltärväska en sån där gasmasksväska kan de va nått.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/04 :  01:10:13  Show Profile Send divander a Private Message
Om du sätter ett snyggt märke eller något på den och piifar upp den så det blir lite mycigt för kablarna i den kand et vara en ganska okej DIY-lösning. Men den fungerar endast med DIY-kablar. Om du stoppar köpta kablar i den blir det bara patetiskt. Låt helst bli det.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/04 :  01:18:10  Show Profile Send flintan a Private Message
F*an vilken koll du hade på kabelväskor då. ;)
Vad använder herrn för väska själv?
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/04 :  10:34:17  Show Profile Send Xover a Private Message
Divander tack skall du ha för din goda råd, nu kan jag lägga pengarna på någon obskyr phonokontakt istället.
Skall försöka spara ihop till en riktig kabelväska, men det får nog bli efter semestern.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/06/05 :  09:51:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag vill bara meddela att jag följde rådet om kabelstrumpa från äventyrsaffären färglada rep (dock inte dyra klätterrep utan "vanliga" ej så elastiska rep med nylonkärna). Det är bara att klippa av ändarna på en 2-metersbit och dra ut innandömet och sedan har man en snygg strumpa för högst 20 kr per meter!

Ändarna förseglas tex med krympslang eller smältlim.

Tack för DYI-tipset!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/06/05 :  10:06:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
LeoArietis: Tack för ditt proof-of-concept. Skulle sitta fint med en bild...
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/06/05 :  10:15:33  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
oj... då måste jag ju först fixa bild och även en sladd som är värdig att bli inkapslad på detta lyxiga sätt!

Iofs skall jag åka till elfa och handa lite coax nästa vecka eller så... och så snart jag har testat ut vilken jag väljer så blir det bullet-plugs på den.

Jag ville bara kolla hur pass enkelt det var att få ut och på kabelstrumpa och det var lättare än jag trodde. Gäller bara att hitta en trevlig färg och rätt kaliber eller diameter på strumpan (även om den iofs är lite elastisk).

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/06/05 :  14:29:24  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
det är jättelätt att få ut innandömet.
har själv gjort det med ett par nätkablar. det är bara dra egentligen.
lir skitsnyggt men ändarna fransar sig om man inte gör nåt åt det, typ krympslang.

men jag har ett litet problem, vart köper man sjyssta kontakter till nätkablar?
både de man sätter i väggen och de som går in i apparaten.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/09 :  14:39:22  Show Profile Send divander a Private Message
Ja! Mer snygga kontakter till folket!

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/09 :  15:56:38  Show Profile Send Xover a Private Message
Det finns en tjej Sofia Löfstedt heter hon, som har designat en ny kabelvinda med "snygg skoremsliknande utseende" (visad i senaste VI),hon kontaktade en skoremstillverkare och dom gjorde ett hölje till kabeln???? fulla golvet med frågetecken varför skall man ha en strumpa på en kabel det blir bara en massa problem tänk på momo's våffeljärnssladd den såg ut som en huggorm och blev fet, förskräcklig och äcklig näe tacka vet jag Belden TEFLON eller deras tvåpoliga neoprenkabel avsedd för tungt Ubåtsbruk men då krävs det grejor som kan leverera signal i 10 ohm ett par kilometer det går inte med plastmicrokombialltiettanläggningar.
Därför min tråd om ett De Luxe försteg som kan hantera machokablar utan att få ångest inga huggormskablar för mig tack.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/09 :  16:42:36  Show Profile Send Xover a Private Message
Om man nu skall ta JC's teser på allvar så borde man inte använda signalkabel som är tillverkad av material som kan genera Dielectric Absorbtion vad återstår då förutom TEFLON och vissa typer av kabel med antistatiska material, detta gäller också eventuella i konstruktionen ingående kondensatorer dessa skall vara av teflontyp eller liknande med antistatiska egenskaper.

Var finner man då dessa esoteriska komponenter hos oss här i norden någon som vet.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/09 :  17:19:58  Show Profile Send Xover a Private Message
Här kommer data till "ubåtskabeln" med det menas att militären använder denna kabel till signalövergöring av audiosignaler tål istort sett vad som helst väldigt mekansikt stabil man kan stänga en dörr över kabeln det är nästan så att dörren lyfter.
Men den kräver som sagt ett försteg som klarar jobbet om du skall ha långa kablar.
Den går även att ha som livlina eller bogseringslina vid behov.
Denna kabel måste väl ha sin plats hos rörfreakarn eftersom den dessutom har rätt utseende men framförallt kvalité.
En länk till Belden http://bwccat.belden.com/cgi-bin/ncommerce3/ExecMacro/BELDEN/frames.d2w/report


8413 Non-Paired - Microphone and Musical Instrument Cable


Total # Cond.
AWG
Stranding
Type

2
24
(45x40)
TCB - Tinned Cadmium Bronze



Insulation
Shield
Jacket

EPDM - Ethylene Propylene Diene Monomer Rubber
Braid
EPDM - Ethylene Propylene Diene Monomer Rubber





Edited by - Xover on 2003/06/09 17:33:31
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/09 :  17:49:54  Show Profile Send Xover a Private Message
Glömde tala om att denna kabel är utmärkt om man måste trä på en strumpa då den har en relativt liten ytterdiameter.
Go to Top of Page

Putteman
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/07/11 :  11:19:30  Show Profile Send Putteman a Private Message
En liten tanke bara. Borde man inte kunna ta en färgglad krympslang över en kabel, och sen en gles "mes svart" strumpa från elfa över det? Då får ni iallafall lite färg. Blir nog en ganska osmidig kabel om man har det till högtalarkablarna, men göra en sån signalkabel vore ju lugnt.

//Putteman
"Mannen som blev en gris..."
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000