HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd om cd/dvd..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/20 :  00:19:31  Show Profile Send jonsson a Private Message
Vad tror ni!? Vad får man mest utav? En cd för 10kkr och dvd för 5kkr eller ren dvd för 15kkr??? Jag upskattar film lika mycket som att lyssna på musik...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/20 :  00:24:03  Show Profile Send Ayn a Private Message
Köper du rätt prylar kan du nog få en DVD för 15k som gott och väl låter lika bra som CD-spelare i 10k-klassen. Arcam DV88 t.ex. blev jag själv väldigt förtjust i när jag shoppade DVD-spelare...mycket trevligt CD-ljud i mina öron.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/20 :  00:34:22  Show Profile Send jonsson a Private Message
Men du jagar cd i 10kkr klassen nu!??;-) Nä inget illa ment nu asså men tycker du en dvd står sig bra mot en cd i nämnda prisklasser??

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/20 :  02:24:55  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jadu, eftersom du nu frågar kan jag väl lika gärna ta den historien...

Jag shoppade efter en DVD-spelare i slutet av 2001. Kravet var att den skulle kosta max runt 8k, kunna spela DVD, helst även VCD/SVCD och sist men ändå främst: att den skulle ha bra CD-ljud.

Begav mig en eftermiddag med en trave skivor under armen till Hifibutiken i Östersund för att lyssna på lite olika kandidater. Skulle jag hålla mig under 7000 fanns det en Onkyo-pryl av något slag, minns inte vilken, och en Loewe...Xemix eller Auro. Bägge gick hursomhelst bort direkt. Platt, tråkigt, "filt"-effekten if you see what I mean.

Fick sen lyssna på en Nakamichi DVD-10s för 10k. Och blev kär! Denna maskin kan jag fortfarande rekommendera - det lät riktigt riktigt roligt. I slutändan fick den tyvärr stryka på foten eftersom den inte kunde spela SVCD. Hade inte det kravet vägt tungt hade jag nog köpt den, trots att den låg 2k över budget.

Mest för att visa hur kul det VERKLIGEN kunde vara körde säljarkillen även en Arcam DV88, som då låg på runt 16k tror jag. Klart över min budget alltså - men kul som referens. I jämförelse med Nakamichin, som gjorde ett bra jobb, så kändes det som den ändå höll igen på något medan Arcamen spelade ut helt; med pondus, kraft och kontroll. Men, för dyr som sagt.

I slutändan köpte jag en Pioneer DV-646. Det var lite en kompromiss - den lät inte lika bra som Nakamichin, men den lät åtminstone betydligt bättre än Loewen och Onkyon...och spelade SVCD.

Hade jag fått göra om köpet idag hade jag nog sparat ett tag till och köpt Arcamen. Då kändes dock redan 7-8k som väldigt mycket pengar, så något högre var rätt svårt att tänka sig.

Idag shoppar jag efter CD som går att få tag på för 10k, dvs även beggade prylar som kostar betydligt mer nya. Om en ny pryl för 10k kan mäta sig med såna är det inte mig emot dock.


Men åter till saken - exempelvis både Nakamichin och Arcamen levererade fullvärdigt CD-ljud för sina respektive prisklasser, tycker jag. Och då var det ändå bara det lilla urval som jag lyssnade på...så jag kan inte tänka mig annat än att det finns gott om andra maskiner som gör riktigt bra ifrån sig. Om du känner att kvalité på filmtittandet ska vara lika hög som vid musiklyssnande tycker jag absolut du ska lägga dina pengar på en bra DVD-spelare.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/20 :  09:41:25  Show Profile Send rolandm a Private Message
What Hi-Fi gjorde ett test för några nummer sedan där de jämförde DVD-spelare respektive CD spelare från några märken. De fann att Arcam DV-88 spelade CD jämsides med Arcams billigaste CD-spelare - CD62T och att CD72:an var bättre.

Med vänlig hälsning
Roland



Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/05/20 :  16:17:58  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
//rolandm

Och hur mycket skilde sig priserna mellan DVDn och CDn?
Berätta gärna lite mer om testet.

//SubZer0
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/06/04 :  19:48:18  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Morsning!
Jag gillar också både film och musik. Min rekommendsation är absolut att lägga pengarna på en bra dvd-spelare. Du kommer med all sannolikhet inte att bli besviken på musikljudet. Jag kommer själv att göra på det viset när jag skall uppgradera.
Har du tänkt tanken att lägga 15k på en begagnad dvd. Då tror jag att du kan få en riktigt bra pryl med fantastiskt bra prestanda även på musiksidan.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/04 :  21:45:04  Show Profile Send Cyber a Private Message
jonsson jag gillar oxå både film och musik...håller med hifidreamer om att en bra dvd-spelare kan prestera bra musikljud..köpte själv nyss en ny dvd-spelare Audionet VIP...inget jag ångrar..dock kostar den skjortan...men en beg dvd spelare för 15tkr kommer du långt även med cd-ljudet..
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/06/05 :  00:23:52  Show Profile Send jonsson a Private Message
Morsning på er;-) Jo jag funderar väl i dagsläget mest på DVD.... Arcam DV88 eller Primares V25!? heter den va?.. Stärkaren blir nog Primares SPA20 som det ser ut just nu iaf... Klurigt det här med stereo köp.... MEN kul!!!!!!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2003/06/05 :  08:32:06  Show Profile Send Iqulah a Private Message
Håller med dig jonsson: Arcam och Primare bör du lyssna på. Jag har själv en Primare V20 och är mycket nöjd med både ljud och bild! Ett bra alternativ till SPA20 är ju Arcam AVR200. Lite enklare och lite billigare, men vilket ljud! Jag har en Arcam AVR100 som är en perfekt allroundapparat.

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/06/05 :  10:37:08  Show Profile Send jonsson a Private Message
Jag tror nog jag kommer gå på SPA 20... På det viset är jag säkrad mot uppgraderings noja.... Kommer inte ha råd å uppgradera!!!;-)
Men det är just DVD´n... DV88 eller V25...Det kommer nog å bli ganska tufft de emellan... Kan tänka mig rent spontant att V25 är en något kapablare cd men får pisk på bildsidan... rent spontant, har dock ingen aning...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Freddy
Member

70 Posts

Posted - 2003/06/05 :  11:03:16  Show Profile Send Freddy a Private Message
För att röra till det ännu mer kan jag rekommendera Rotel RDV-1080. Den ligger väl nu på 13000. När den kom var priset 25000. I ett test av den som High Fidelity gjorde tyckte de att den var värd sina 25000 som ren cd spelare.

Har själv en sådan Rotel och innan den så ägde jag en Copland CDA 288 dvs en ren cd spelare som ny kostade 22000. Jag tycker att Roteln är bättre som cd spelare än Coplanden, tightare bas, högre upplösning i diskanten samt ett bättre driv i musiken. DVD funktionen får man liksom med på köpet. Tror att det är någon här på forumet som säljer en sådan Rotel begagnad.
Go to Top of Page

Freddy
Member

70 Posts

Posted - 2003/06/05 :  11:04:42  Show Profile Send Freddy a Private Message
För att röra till det ännu mer kan jag rekommendera Rotel RDV-1080. Den ligger väl nu på 13000. När den kom var priset 25000. I ett test av den som High Fidelity gjorde tyckte de att den var värd sina 25000 som ren cd spelare.

Har själv en sådan Rotel och innan den så ägde jag en Copland CDA 288 dvs en ren cd spelare som ny kostade 22000. Jag tycker att Roteln är bättre som cd spelare än Coplanden, tightare bas, högre upplösning i diskanten samt ett bättre driv i musiken. DVD funktionen får man liksom med på köpet. Tror att det är någon här på forumet som säljer en sådan Rotel begagnad.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/06/05 :  11:15:49  Show Profile Send Conan a Private Message
Hej, Magnus

DV-88:an heter för närvarande DV-88 Plus. Ursprungsmodellen (som jag själv har) var behäftad med ett helt gäng "barnsjukdomar" som krånglande mekanik och buggig programvara. Nu verkar man ha fixat till allt och även min spelare är numera utrustad med "plus"-delar internt. Arcam är generösa med support, men självklart önskar man att man slapp krångla överhuvudtaget. Jag är nöjd med min spelare som spelar både CD- och DVD-skivor utan anmärkning. Jag är osäker på om jag skulle kunna skilja på den interna DA-omvandlaren och min externa Sentec DiAna i ett blindtest. Den är utrustad med alla in- och utgångar du kan behöva (progressiv scan finns som tillbehör) och den har svalt alla skivor jag har matat den med. Spelaren kostar en slant (även om Arcam just precis sänkte priserna över hela sortimentet) men det känns som man får bra teknik för pengarna.

Om jag vore som du skulle jag vänta på uppföljaren DV-89 som kommer inom kort. Det är en DV-88 Plus utrustad med dekoder och multikanalsutgångar för DVD-Audio och Dolby AC-3. Det kommer att gå att uppgradera DV-88:or men det är säkert mer kostandseffektivt att köpa spelaren i färdigt skick från början.

Svenska distributören: http://www.ljudtema.se/

Arcams hemsida: http://www.arcam.co.uk/

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

linken
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/06/05 :  12:23:11  Show Profile Send linken a Private Message
Conan, Hur mycket fick du ge för att uppgradera från DV88 till DV88+ ?
Har själv en DV88 och funderar på att uppgradera
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/06/05 :  17:59:53  Show Profile Send jonsson a Private Message
Nja jag går nog inte på splitternya modeller.... Jag har gjort som så tidigare att man köpt den utgående modellen istället när och om den går ner iom produktbytet;-)
Jaså Rotel är het ochså... ujujuj.... Rotel primare arcam.... tre starka kort, får väl se om och när man får chans att provlyssna i hemmamiljö.... annat än det är helt ointressant, då köper jag lika gärna olyssnat! fast det jäkliga är ju att man behövt provlyssna de med spa 20 eller märkes combo för runt 35-40´ jojo mycket kul finns det där ute..

Tackar för alla svaren så långt!!! fler inlägg är ju helt och hållet fortfarande välkomna;-)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/06/05 :  23:24:38  Show Profile Send Conan a Private Message
linken,

Spelaren fick en total genomklappning så Ljudtema bytte delarna (mekanik och MPEG-kort) på garantin.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/06 :  00:03:27  Show Profile Send marbrink a Private Message
satsa på en Yamaha DVD-S2300! tar alla format! kostar 15000 kr.
http://www.yamaha-hifi.com/products.php?lang=w&idcat1=1&idcat2=4&idcat3=4&idprod=1050#
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/16 :  08:41:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Satsa mest pengar på Cd-spelaren om du uppskattar musik.

Bravo
Go to Top of Page

CM
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/06/26 :  11:22:24  Show Profile  Visit CM's Homepage Send CM a Private Message
Conan skrev:

"Om jag vore som du skulle jag vänta på uppföljaren DV-89 som kommer inom kort. Det är en DV-88 Plus utrustad med dekoder och multikanalsutgångar för DVD-Audio och Dolby AC-3. Det kommer att gå att uppgradera DV-88:or men det är säkert mer kostandseffektivt att köpa spelaren i färdigt skick från början."

Jag tänkte bara för tydliga lite:

DV89 finns redan ute och DV88 Plus ligger kvar som modell. Skillnaden mellan spelarna är ett kort, programvara och några kablar (Man får behålla sin gamla frontpanel om man uppgraderar från DV89/DV89 Plus). Tyvärr är inte de olika DVD-uppdateringarna prissatta än, men de ska enligt Arcam dyka upp efter sommaren.

Carl Michael Engvall
Ljudtema

www.ljudtema.se
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/26 :  15:13:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Bara man är medveten om att man får en försämmring i cdljudet i en dvdspelare än i en ren cd spelare så är det väll ok att köpa en dvd för allt.
Men man ska vara medveten om att den kanske bara presterar vad en cdspelare för halva pengarna gör ( dock inte alltid ). Men jag tror man måsta upp i betydligt mer penagr än 15 tkr för att hitta en dvd som kan jämföras med en cd i samma prisklass.

Ett bra allternativ i billigare priser är Roksans Kandy DVD, den uppger i alla fall tillverkaren själv fungerar väldigt bra på cd..
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/06/26 :  15:15:55  Show Profile Send jonsson a Private Message
Tack för infot CM.... Ujuj jag är så förbryllad!!!! Jag gillar synergin man brukar vinna i form av ljudmatchning när man kör ett märke rakt igenom + att looken på anläggningen får ett ansiktslyft i klass med 100´000:- plastikokoperation.... SPA 20 är spikat (har sneglat på myryad men de har ingen int.surr.stärkare, tyvärr... annars är det ett mycket intressant märke) men det är dvd:n jag är osäker på.... DV88 har ju fått utomordentligt mycket ros av de flesta jag sett och i gengäld har man hört väldigt lite om primare... gäller f.ö. spa 20 åsså... har inte sett några direkta test på denna nånstans.. lite synd..

Mvh Magnus Jonsson som är i valet och kvalet....

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/06/26 :  17:05:11  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Varför inte satsa på en lite billigare DVD-spelare vilken du använder till film samt som transport för CD-skivor och köper till en DA-omvandlare. DVD-spelaren kan moddas så att digitalutgången blir bättre och du kommer förmodligen få ett bättre ljud/krona även om antalet burkar blir en extra.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/26 :  17:19:11  Show Profile Send B Peter a Private Message
En lustig sak med DVD-spelare är att de måste bli riktigt varma innan man hör vad de går för. De cd-spelare jag haft låter bra i stort sett från kallstart men DVD-spelarna ska stå på några timmar först.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/26 :  19:57:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Lustig skillnad, vad har du haft för märken på dem?

Bravo
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/27 :  09:08:34  Show Profile Send B Peter a Private Message
Bravo: Sony och Panasonic (båda två slightly tweaked). Sonyn är DVP NS 700 (tar även SACD), den kan låta förvånansvärt bra efter att man t.ex. spelat igenom en långfilm innan man sätter igång musiken.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000