| Author |
Topic  |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 20:05:57
|
| Whiskyman, intressant! Jag tar alltid bort dammskydden från mina saturnusar (för visst kör du också med ett par sådana?) vid finlyssning då jag tycker dom påverkar diskanten VÄLDIGT mycket!? |
 |
|
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 20:15:04
|
| Sorgligt nog kom jag på att jag aldrig lyssnat utan frontskydd på mina högtalare innan jag läste denna tråd. Så jag tog bort dom och lyssnade, och visst hörde jag en viss skillnad! Om skillnaden var till det bättre eller till det sämre kan jag ännu inte uttala mig om... |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 20:41:40
|
Måste erkänna att jag också körde med skydden på ganska länge innan jag kom mig för att prova utan. En billig (om än subtil) uppgradering. 
Däremot tycker jag om att dölja elementen till vardags. Gillar inte att titta in i elementen, det ser ut som om de tittar tillbaka. (Skulle aldrig kunna ha ett par Cabasse, de där högtalarna som ser ut som aliens. )
Den där historien om ett Brio-tåg i basporten motiverar också en småbarnspappa att skydda sig. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
Edited by - Hatoil on 2003/05/19 20:42:48 |
 |
|
|
Lepra
Member

524 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 03:57:34
|
Tycker mina ser snyggare/tuffare/mustigare ut med frontskydden på. Det är ingen stor skillnad med eller utan. De låter skit i vilket fall |
Frozen Brains Tell No Tales |
 |
|
|
Wintermute
Member

281 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 08:04:52
|
quote: Tjena molsson! Jag tycker att du kan sluta och tracka folk med skrivshop huvudsaken är att vi förstår vad den personen skriver, sen om det är stavfel så spelar det ingen roll bara som sagt var , vi förstår vad som menas.
Det verkar en smula obalanserat att spilla massor med tid och pengar på att uppnå den sista perfektionen i ljudåtergivning och därefter vara nöjd med en språklig nivå där det viktigaste är att läsaren kan förstå vad som menas. I samma anda borde man sitta nöjd med något enklare Hifi-doningar än de flesta på detta forum har. För vi har väl HiFi-intresse endast som ett av symptomen på att vi antingen är samlare (analt enligt Sigmund Freud) eller med kraftiga kontrollbehov (osäker sexualitet enligt samme Freud).
...och ja, jag retas ... |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
 |
|
|
adaktus
Member

58 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 09:34:19
|
till wintermute.
anledningen till att jag älskar musik med ett maffigt ljud , spelar i ett band, är intresserad av hifi etc etc, det har ingenting med min stavning att göra, eller? 
musik handlar om känsla, inte intelligens kvot!
där fick jag sagt det:)
|
big muff, super fuzz |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 09:36:42
|
| Vem bryr sig att du retas Wintermute. |
Min fotosida på flickr
|
Edited by - matså on 2003/05/20 09:37:04 |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 10:59:59
|
| jag säger bara en sak; AD 2002 .....ha ha ha!!!Vilka petskydd! Inte alltför bra för ett oförvrängt ljud va?! hi hi, jag skrattar än...(sedan HiEnd mässan på Sheraton) |
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 11:19:02
|
quote: Däremot tycker jag om att dölja elementen till vardags. Gillar inte att titta in i elementen, det ser ut som om de tittar tillbaka. (Skulle aldrig kunna ha ett par Cabasse, de där högtalarna som ser ut som aliens. )
Jag tycker du låter lite väl paranoid 
Jag testade ganska tidigt att ta av frontskydden, men en del gånger hade jag svårt för att bestämma om det låter bättre eller inte. Mina Dali högtalare som jag hade innan lät en del gånger bättre utan dammskydd, beroende på vilken musik som spelades. Om det var mycket information i diskanten (på progam materialet) blev det lät för ljust. På mina nuvarande JMlab så är det uteslutande bättre att spela utan. |
 |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 11:24:09
|
Jag förstår inte vad du är ute efter igentligen, det är väl hifi och musik vi håller på med sen om en del har skrivsvårighter så behöver vi väl inte tracka dom för det. Detta forumet är för alla. Sen är det bara svammel det du skriver. Ville bara vara elak jag med.
Det verkar en smula obalanserat att spilla massor med tid och pengar på att uppnå den sista perfektionen i ljudåtergivning och därefter vara nöjd med en språklig nivå där det viktigaste är att läsaren kan förstå vad som menas. I samma anda borde man sitta nöjd med något enklare Hifi-doningar än de flesta på detta forum har. För vi har väl HiFi-intresse endast som ett av symptomen på att vi antingen är samlare (analt enligt Sigmund Freud) eller med kraftiga kontrollbehov (osäker sexualitet enligt samme Freud).
|
Edited by - poman on 2003/05/20 11:28:14 |
 |
|
|
Wintermute
Member

281 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 13:26:06
|
Den allmänna uppbrusningen borde lära mig att inte skriva inlägg medan jag har morgonhumöret påslaget...
Är det någon som bemödat sig med att pilla bort gallren på ett par Nautilus och kan berätta om det gör någon skillnad (mer än på utseendet)? |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 13:33:49
|
Hej dekengren, ja jag har också Saturnus. Har dock inte testat med dessa att ta av skydden,men gjorde det med mina QRS Tellus tidigare.Men jag kommer dock inte ihåg hur det lät.
Men förmodligen så var det bättre med skydden av men det ser inte så bra ut bara.Mvh Kristofer |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 13:36:35
|
| Framför allt sidobasarna ser inte så kul ut men framifrån ser det inte så farligt ut, men det kan ju vara som så att de är anpassade för att ha skydden på . Men det vet jag inte. Mvh Kristofer |
 |
|
|
zorro
Member

201 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 16:16:18
|
frontarna ligger och vilar vid sidan om, högtalarna blir så mycket snyggare utan dem (och lite bättre låter det faktiskt..) Det där med att gummit torkar ut snabbare i ljus har jag inte tänkt på, man kanske borde ta lite hänsyn till det. |
heja sverige! |
 |
|
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 09:43:07
|
| Generellt låter det väl bättre om det inte finns något i vägen, de flesta har ju lätt avtagbara skydd. Jmlab utopiaserien är lite mer radikala, där används ju träbafflar som skydd, som helt sonika tages bort när man skall spela. |
Bravo  |
 |
|
|
LeoArietis
Member

1953 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 15:05:42
|
| Jag kör utan för att det är så mycket lättare att flytta högtalaren utan skydd! Bara att stoppa in ena näven i reflexporten på framsidan och den andra näven i framsidans reflexport! (B&W CDM-NT7) |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
 |
|
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 15:10:30
|
quote: Bara att stoppa in ena näven i reflexporten på framsidan och den andra näven i framsidans reflexport! (B&W CDM-NT7)
   Måste se rätt kul ut i alla fall?    /en john med skydd |
Hörlursfrilla! |
 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 15:21:00
|
Jag upplevde att diskanten blev bättre när jag tog av dammskydden. Däremot rekommenderar jag att dom sitter på under övrig tid. Framförallt ni med lite dyrare högtalare. Jag tror att högtalareelementen kan torka ut och även påverkas av uv-strålningen, damm och annat. Det är vad jag tror.
|
Veckans skiva, här ! |
 |
|
|
LeoArietis
Member

1953 Posts |
|
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 15:44:56
|
LeoArietis: Var absolut ingen kritik i min kommentar, ville bara vara rolig , för sådär blir det ibland när man skriver, oavsett förmåga. Och då är det ju kul, tycker jag i alla fall .
Har mina Linn Keosor med skydden på, dels för solen, men mest för WAF:en. Lite pilligt att ta loss dem också. Jag får dessutom alltid flytta fram dem till lyssningsposition, så jag önskar att de haft reflexportar! Som det är nu får jag nypa tag i dem från sidorna och lyfta. Lite träning av typ bröstmuskel? Behövs för visso...
/en john med en soffa mellan högtalarna |
Hörlursfrilla! |
 |
|
Topic  |
|