HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn Keilidh vs Ninka? Vad skiljer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/05/18 :  11:43:35  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Har varit spekulant på en ny classik/ninka-kombination men har ev. fått tag på beg. Keilidh...hur står de sig jämfört med nya ninka? Hur ska man väga bättre cd/förstärkar-del om man bytern "ner sig" till föregångaren till Ninka? Jag skulle helt klart föredra att lyssna mig fram men eftersom begagnat-prylarna är långt bort (50 mil) så skulle det vara bra med lite synpunkter härifrån innan man sätter sig i bilen...

Vilka delar i stereon slits mest, vad får man räkna med att göra om man köper en stereo som har ett par år på nacken?

// Daniel

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/18 :  11:54:13  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Ninka är klart bättre. Men bättre CD/stärkare ger mer tillsammans med Keilidh, men keilidh hänger med bra länge. Men tar du Ninka så kommer du nog inte känna något behov av att byta högtalare på ett bra tag. själv tror jag att jag skulle tagit Ninka om jag vore du då classiken är en väldigt bra liten apparat. så skulle du kunna fixa dig en ikemi tillsammans med en stärkare tillexempel majik eller kollektor/wakonda lk85/lk140 eller begagnat lk100 så skulle jag nog valt en sådan kombination.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/05/18 :  12:01:10  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Finns en annons ute om ikemi/kolektor/lk140...alternativet är det och begagnade keilidh (om de finns kvar, kanske dumt att ta upp om den annonsen här ). För ekonomin just nu så får det kompletteras med beg. keilidh (eller något annat i liknande prisklass) men kan ju så småningom, när ekonomin tillåter, bytas ut mot någonting annat..Har bara hört classic men har en känsla av att ovanstående borde vara "lite" bättre..men då begagnat förståss.

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/18 :  12:04:52  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Ok då skulle jag om jag vore dig tagit den begagnade kombinationen den skulle vara klart bättre.:) och du behöver inte oroa dig för att jag letar upp annonsen då min ekonomi är som den är. :)

www.selleri.de
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/05/18 :  12:22:06  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Haha, var ju skönt att höra :)

Men hur ser underhålls-delen ut? Vad "går sönder" på en stereo efter ett par år, är det något man bör "underhålla" eller så?

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/18 :  12:31:06  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Otur kan man ha att nått går sönder. men det är väldigt tåliga grejor. Det som skulle kunna vara är att lasern kan behöva bytas men det är det värt på en Ikemi om det skulle behövas och du gör det ju inte fören det verkligen behövs.

www.selleri.de
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/18 :  13:01:19  Show Profile Send n0p a Private Message
Om du har kollat på ninka och classic antar jag att du kan tänka dig att lägga ut ca 30 000:- Tänkte bara säga att i den prisklassen så finns det MÅNGA andra som är konkurrenskraftiga.

Tänker kanske främst på Quad men även Rega har nog något att komma med.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/18 :  13:07:54  Show Profile Send Belker a Private Message
Om du ska köpa en beg Ikemi rekommenderar jag dig att testa den noga med många skivor. Den har ett rykte om sig att vara petig med skivor när lasern (eller nå't annat) börjar bli 1-2 år. Linn brukar dock vara generösa med reparation, men om du köpt begagnat privat kanske det är svårare.

/Mårten
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/18 :  13:10:28  Show Profile Send Larsho a Private Message
Linn har en garanti på reparationer som innebär att
man inte behöver betala mer än max 150 £, oavsett om man
har köpt den privat eller i affär

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/05/18 :  13:14:08  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Bra synpunkt Belker. Har läst om en några som fått problem med lasern på Ikemi, hur ska man testa det? Spela sina egna skivor och testa de skivor som fått sig några repor och kontrollera att de fungerar? Är brända i allmänhet svårare att läsa, ska jag testa med sådana? Får ringa någon återförsäljare och höra vad det kostar att byta ut den om den krånglar..ingen som har något hum om vad det ska kosta?

n0p: Jo, det är nog sant..har lyssnat av en några alternativ men inget på Quad...borde kanske göra det..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/05/18 :  13:18:32  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Så det gäller även om man har köpt den privat, lät ju inte alls illa...är ju helt klart en stor fördel.

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/18 :  13:32:21  Show Profile Send Belker a Private Message
Hur länge gäller 150£-garantin?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/18 :  13:35:24  Show Profile Send Larsho a Private Message
Alltid eftersom du ändå måste betala summan, en kompis
till mig kollade på en 9 år gammal Karik cd-spelare och där
gällde det i alla fall

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/18 :  13:59:14  Show Profile Send Belker a Private Message
Bra! Även om 150£ är många skivor. Din kompis hade tur, för Kariks laser renoveras inte längre (slut i lager), om det nu var den som var paj.

/Mårten
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/18 :  14:04:57  Show Profile Send Larsho a Private Message
Laser samt transporten byttes !!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/18 :  16:09:56  Show Profile Send yalpa a Private Message
Va-va-va-va? Är det slut på Karik lasern? Hur gör man då om man vill köpa en sån spelare? Prutar ner priset till ett minimum? En Karik är minst 5 år gammal, har den gått mycket, då kan det vara dags för laserbyte ju.

Mimik då?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/18 :  16:18:38  Show Profile Send Ayn a Private Message
Japp, det är slut på Karik-lasern. Om du vill köpa en sån spelare får du helt enkelt ta risken att den är paj i morgon och antingen
a) hoppas på att du lyckas rota fram en laser på omvägar, eller
b) byta in den hos en Linn-handlare.

Du är garanterad att få byta in din gamla Karik mot någon viss summa iaf även om den är trasig.

Mimik går det att byta laser på fortfarande, men "laser trays" (vilket är vad, släde kanske?) finns inte att få tag på.

Mer info på http://www.daniel.silicon.nu/linn.html

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/18 :  16:26:25  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det är i och för sig en enorm skillnad mellan
en Karik och en Mimik ljudmässigt, har bara hört på
omvägar att man kan få en annan laser isatt Kariken, men
om det är sant vet jag inte

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/18 :  17:24:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Skillnaden konstruktionsmässigt mellan Ninka och Keilidh är nog inte så stor. Båda är MTM d´appolito 2,5 vägs slutna högtalare. Ninka har en mycket bättre diskant och kanske polymer bas/midarna skiljer sig en del fast jag tycker dom ser rätt lika ut. Ljudmässigt är Ninka klart bättre. Det kanske sitter i filtret eller i lådan.

Jag har själv en Karik som tuffar och går. Jag tycker Linn products ltd i Waterfoot, Glasgow borde kunna fixa en ersättningslaser. Dom har ju alltid servat gamla modeller.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/18 :  17:35:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag har själv en Karik som tuffar och går. Jag tycker Linn products ltd i Waterfoot, Glasgow borde kunna fixa en ersättningslaser. Dom har ju alltid servat gamla modeller.

Det tycker jag också. Tyvärr ser inte verkligheten ut så...men som sagt, som lite 'plåster på såren' finns det ett garanterat inbytespris för trasiga Karikar åtminstone.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/18 :  17:57:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Eller så får M. Stridbeck eller nån annan moddare sätta dit en hottad laser.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/05/18 18:00:36
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/05/18 :  18:39:10  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Hur vet man hur länge som man kan ersätta delar i en produkt då? Låter Linn reparera produkter x antal år efter att de har slutat säljas eller varierar det på modeller?

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/18 :  18:50:11  Show Profile Send Ayn a Private Message
Sony - Linn har långlivade produkter. Kariken är nog enda produkten som jag hört att den är helt "utgången", och det höjer jag på ögonbrynen lite åt. Jag skulle vilja påstå att det i allmänhet inte är något att oroa sig för...

Keilidh kan ju dessutom med fördel uppgraderas med exempelvis Ninkas diskantelement...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2003/06/08 :  00:47:24  Show Profile Send Sondek a Private Message
Någon som lyssnat på en Keilidh med Ninka diskant och jämfört med Ninka?

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000