HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lådvolym till Excel W18-001
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/05/17 :  12:56:36  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Hej!
Jag har precis byggt ett par högtalare och fick lite
material över, nu ska jag hjälpa en kompis att använda detta materialet till en låda med W18-001 bas och SS 9700 diskant.

Finns det någon vänlig själ här som har byggt en låda till detta element eller som har simulerat fram en bra lådvolym till den?

Han spelar på ett par Polk i 10k kr klassen nu och mitt mål är att bygga en högtalare som är mer väljudande än dom.

Lyckas jag med detta så kan han bli omvänd till en äkta DIYare

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/18 :  15:20:26  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag rekommenderar inte mer än 20liter per elemnt då det kan låta lite slött. Ska det bli en stativare så rek jag 15 liter.

Jag har själv haft 2st i en dappolito konfiguration men jag hade Millenium diskanten som jag anser vara bättre än 9700 då jag själv haft 4st av dom innan.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/05/18 :  16:49:22  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Tack Max!
Den låda som jag simmat fram har 14,5 liter och är avstämd till 44hz, kul att jag inte verkar vara helt ute och cykla med denna volym.
Angående diskanten så är ju smaken delad, personligen så har jag lite förkärlek till SS, jag har 9300 i mina bakhögtalare och 9900 i mina framhögtalare och tycker att dom låter väldigt bra. 9700 låter som ett mellanting av dessa och är således även den i min smak :)

Jag har även ett annat problem (om möjligt ännu större) och det är att jag är väldigt dålig på att beräkna delningsfilter när det ska till att korrigeras för baffel och för den pik som W18EX-001 har, du kanske kan ge mig några tips på en sån lösning eller körde du med det färdiga filtret som används i t.ex Odin högtalaren?
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/18 :  20:39:02  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Stäm av den vid 50Hz istället. Det du simu. fram är på tok för lågt.

Jag har haft det filter som visas på Seas hemsida. www.seas.no med vissa mod. men det gäller endast basen.


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/18 :  20:42:57  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Diskanten mena jag...

Om inte din bas är på 4ohm så får vi räkna om sug och seriespole..

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000