HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Humor eller rent utav dumhet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2002/08/07 :  22:11:37  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
läste följande i en bilstereo "hifi"-spalt;

"jag kopplade fram och tillbaka med mina nyinköpta fina kablar, döm av min förvåning när jag hörde skillnad beroende på vilket håll jag vände kabeln, kanske det har betydelse i vilken riktning kopparatomerna ligger? jag skall analysera detta ytterligare, prova med lite olika kablar osv."


Jag undrar ju hur tusan man kommer fram till något sådant, och sen har mod till att skriva detta? eller har jag totalt missat något grundläggande??

"a males love is not necessarily devoted to a female, it can also be mechanical things that are subject to such strong feelings"

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/08/07 :  23:28:33  Show Profile Send drgreen a Private Message
Kanske skulle du beställa en kopia av tommy jenvings och ben duncans forskning på området?

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/08 :  10:06:09  Show Profile Send mag a Private Message
Han måste ha en bra sterio i bilen

Gå in på Jenvings hemsida (supra) så kan du läsa om det.

Om jag skulle höra skillnad vet jag inte, men dom har påvisat riknings bestämda skillnader beroende på hur trådarna är dragna under tillverkningen.



//Magnu
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2002/08/09 :  21:35:38  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Det känns ändå som att det finns lite andra, för ljudet avgörande, saker än hur kopparatomerna ligger... men det är i min lilla värld, jag vet inte hur det är för er andra, men jag satsar gärna mer pengar på högtalarna, signalkällan och lyssningsmiljön än på "rättvända" kablar.. "rättvända" kablar är lite väl överdrivet för min smak!

Jag tycker nog att det är humor

"a males love is not necessarily devoted to a female, it can also be mechanical things that are subject to such strong feelings"
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/08/10 :  14:41:43  Show Profile Send drgreen a Private Message
men att vända kablarna rätt kostar ju inget...

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/11 :  17:08:35  Show Profile Send mag a Private Message
Törs man fråga vad du vill uppnå med den här tråden

Och har du ens tittat på Jenvings förklaring, den är till och med på svenska.......För det var väl ändå det du frågade om eller var det nått annat du ville uppnå

mvh

//Magnu
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/05 :  15:40:33  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Vänd dina kablar och testa.... Ibland är det stor skillnad.. brukar låta "oinspelad" igen. Kostar ju inget att vända dem som ovanstående sa också.



Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/06 :  08:10:01  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men vilket håll är rätt då???=)

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/09/06 :  08:20:08  Show Profile Send Gebex a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

men vilket håll är rätt då???=)

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*



Vissa kablar är märkta med vad tillverkaren uppfattar som rätt håll. Jag antar att du inte har sådana kablar.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/08 :  19:24:18  Show Profile Send Rebo a Private Message
Signalkablar har nästan alltid riktningen utsatt. Detta för att kabelns skärm ska vara ansluten i rätt ände, dvs vid signalkällan.


Edited by - Rebo on 2002/09/08 19:26:53
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/09 :  11:35:18  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag har lite svårt för att köpa det där med att kopparen skulle vara riktningskänslig, även efter att ha läst det som står i supras katalog.

Audio signalen en växelström. Elektronerna rör ju sig inte bara i en riktning i kabeln iaf.

Eventuellt hörbara skillnader, då man vänder på en oskärmad kabeln, skulle kunna bero på oxidbildning vid kabelanslutningarna.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000