HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transparent Ultra...Högtalar kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/06/19 :  07:58:32  Show Profile Send ekman a Private Message
glomde ju saga att visst har du ratt om kablarna och att saga att dom ar avrullade i diskanten ar valdigt daligt formulerat men vi kanske kan saga att dom ar lite snalla i diskanten jamfort med vissa andra marken sen vad som ar ratt ochj inte later vi vara osagt
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/19 :  09:13:09  Show Profile Send Timbre a Private Message


kom igen nu ekman jag forvantar mig minst en rapport from ray kimber och ett intervju from ett visit pa black diamond racing och att du stokar till det på lyrics i new york.
halsa mark...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/19 :  10:24:08  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Nu blev jag så ohyggligt snäll plötsligt!

Vi väntar med spänning på vad hififorum.nu:s flygande USA-reporter har att förtälja!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/19 :  10:28:44  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Inte alla hifi forum som har flygande reportrar...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/06/19 :  16:14:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Är högtalarkablarna lika bra som signalkablarna så verkar det lite mysko att dom skulle låta begränsat i diskanten.

En fråga till Sladd: hur bra är dom billigaste Transparent och hur mycket bättre blir det för varje steg. Vilken signakabel/högtalarkabel bedömmer du som mest prisvärd?

Oj, det där blev rätt tunga frågor märkte jag

Da
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/05 :  20:23:55  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Det handlar ju faktiskt inte om personpåhopp utan mer den - för oss förtappade hifidårar - ganska lustiga LTS-dogmen att intet har hänt efter Sentec DiAna, för att ta ett exempel.

Sladd




Dogm? Är du helt tokig? (En fråga, inget påstående )

Det är ingen dogm. Vi letar ständigt. Det är ju en total katastrof att vi inte lyckats hitta något bra alternativ på så många år, DiAna tillverkas ju inte längre. Hur kan du tro något så dumt att det skulle vara en "dogm" att inget hänt sedan DiAnan??? Varför skulle LTS vilja något så dumt?

Däremot kan man fråga sig varför du presenterar kontradogmen "någonting MÅSTE ha hänt!"...

Jag lägger mig inte i de subjektiva upplevelserna som någon kan säga sig ha haft här, eftersom sådana diskussioner sällan leder någon vart, och eftersom det är allas rätt att uppleva, tycka och tro vad de vill.
. Men att utvecklingen inte gått märkvärdigt framåt på ett sätt som går att undersöka, är lätt att konstatera. Det beror antagligen på att naturlagarna börjar göra sig alltmer gällande. Signalstandarden (nivå och impedanser) tillåter till exempel inte väsentligt högre upplösning. Termiska bruset börjar närma sig. Ny standard skull kunna avhjälpa problemet.

Ingen skulle bli gladare än jag om utvecklingen på DACar hade gått kraftigt framåt, men inte ens de allra mest högupplösande 24-bitars DACar har idag 2002 mer än 20 bitars upplösning, alltså precis samma som DACen (BB PCM63-K) i Sentec DiAna.

Det visste du kanske inte?

Det som hänt är att kretsarna anpassats till att kunna hantera mera högupplösande format, men upplösningen har inte ökat. Kolla vilket datablad som helst, eller ännu hellre, undersök det själv! Långt ifrån alla datablad är pålitliga och/eller relevanta.

Du kan säkert uppleva att utvecklingen har varit enorm, men så länge sådana upplevelser bara tycks uppstå när folk vet vad de lyssnar på och vad de skall tro (men försvinner plötsligt när detta görs till en hemlighet) förbehåller jag mig rätten att basera mina uppfattingar på vad som går att undersöka och konstatera, och inte på dina övertygelser.

Vh, Ing. Öhman


PS. Vi söker bättre apprater med ljus och lykta. Ge gärna exempel på
något i DAC-väg som vi borde titta på för under 10 000:-.
DS.


i
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/05 :  20:46:33  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:


Det är ingen dogm. Vi letar ständigt. Det är ju en total katastrof att vi inte lyckats hitta något bra alternativ på så många år, DiAna tillverkas ju inte längre.


Är du alvarlig nu??? Ni har inte under alla dessa år funnit något bättre än DiAna??? Vad grundar ni i så fall bättre på?? Era mätningar eller era blindtester???

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/05 :  20:53:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Här nedan är 1st exempel på bra argumentation( A tycker att bara A ska få förvilla med ord men nu så kommer Ö, va fuskit ):

", men inte ens de allra mest högupplösande 24-bitars DACar har idag 2002 mer än 20 bitars upplösning, alltså precis samma som DACen (BB PCM63-K) i Sentec DiAna."

Förvisso,... men att dagens DACar har så bra upplösning( motsvarande 1st teoretisk och maxad 20bitare ) beror ju bla på att (#1) dessa har 4 extra bitar( 24-20=4, ed) att leka med, att (#2) övriga komponenter har utvecklats ( positivt) det senaste 10 åren, att (#3) allt blivit billigare de senaste 10 åren( förutom $ ;( ,-samt att (#4) 10 års "forskning & utveckling" av Dacar eventuellt har lett till ökad kunskap som det kan användas av när dessa DACar sedan ska konstrueras & tillverkas.


Då #1, #2, #3 och #4 inte var gällande för 10år sedan har eventuellt också en förbättring av DACar, Försteg, Slutsteg, osv- skett under dessa 10-15år??


Mvh A
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  20:55:43  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej Pjotre!

Jag har inte själv jämfört Diana med något annat, men har hört den ett par ggr med utmärkt resultat. Diana är implementerad med samma DAC-krets som ett antal vesäntligt mer kostsamma apparater; nämligen Burr&Brown PCM 63. Jag har själv en DA med dessa chip(EAD DSP1000).
Om jag inte missminner mig så är PCM63 fortförande det finaste 20-bitars-chip B&B tillverkar. Vad har du för invändningar mot Diana?

Kan du själv rkommendera någon DAC som är mer transparent än Diana oavsett ptris?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/05 :  21:42:48  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Tycker detta forum redan börjar bli lite likt hifimagasinets...och tyvärr är det ett fåtal personer som utmärker sig.
Lite trist, minst sagt...

Kan man inte utvisa bråkmakarna och anti-allt-o-alla folket till exempelvis just hifimagasinet...där trivdes de ju alldeles utmärkt tidigare...

Moderatorer, ni har mitt förtroende...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:19:19  Show Profile Send n/a a Private Message

Ååååhhh!!, CH din lille....."smöris" .


( A tycker också att Moderatorerna är Bäst!!( nästan alla iaf))
,



Mvh A.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:31:10  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Hej Pjotre!

Jag har inte själv jämfört Diana med något annat, men har hört den ett par ggr med utmärkt resultat. Diana är implementerad med samma DAC-krets som ett antal vesäntligt mer kostsamma apparater; nämligen Burr&Brown PCM 63. Jag har själv en DA med dessa chip(EAD DSP1000).
Om jag inte missminner mig så är PCM63 fortförande det finaste 20-bitars-chip B&B tillverkar. Vad har du för invändningar mot Diana?

Kan du själv rkommendera någon DAC som är mer transparent än Diana oavsett ptris?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-



Hej Morello!

Nej, jag har inget emot DiAna, det är bara det att jag har så himla svårt att tro att inte utvecklingen skulle ha gjort att vi idag finner bättre motsvarigheter oavsett pris...

Se på hur bilararna så ut på den tiden när DiAnan producerades eller hur datorerna såg ut då... Möjligt att det är dåliga exempel men jag tycker ändå att det känns som att man mer ifrågasätter industrin och branchen när man säger att DiAnan är bäst alla kategorier...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:39:07  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej Pjotre!

Jag tor inte att någon lyckats detektera Dianan i ett FE-test på studioblue, vilket i så fall är ett mycket gott betyg.

Som jag skrev förut är Dianan bestyckad med PCM63, vilket är ett förstklassigt chip i alla avseenden. Analogdelarna i Dianan är också av mycket hög klass. Bruset är tex väldigt lågt mm.
Alltsammans är dessutom mycket väl implementerat.
Många, även väldigt dyra DA-omvandlare har uppenbara missar. Tex: högt brus, taskig klangbalans(felaktiga filter) mm.
Wadia tar nog priset. Jag tror nästan vem som helst skulle kunna höra färgningarna av vissa Wadia i ett blindtest.

mvh





Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:50:03  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Hej Pjotre!

Jag tor inte att någon lyckats detektera Dianan i ett FE-test på studioblue, vilket i så fall är ett mycket gott betyg.

Som jag skrev förut är Dianan bestyckad med PCM63, vilket är ett förstklassigt chip i alla avseenden. Analogdelarna i Dianan är också av mycket hög klass. Bruset är tex väldigt lågt mm.
Alltsammans är dessutom mycket väl implementerat.
Många, även väldigt dyra DA-omvandlare har uppenbara missar. Tex: högt brus, taskig klangbalans(felaktiga filter) mm.
Wadia tar nog priset. Jag tror nästan vem som helst skulle kunna höra färgningarna av vissa Wadia i ett blindtest.

mvh
Joe Morello
-Time Further Out-



FE test och StudioBlue är för mig ointressanta referenser.

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  23:16:42  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej Pjotre!

Varför är både FE-test och Studio blue ointressanta referenser?

Som kuriosa kan nämnas att jag utförde ett så kallat FE-test för länge sedan själv i min egen anläggning. Det var inte några som helst problem att höra färgningen av det aktuella försteget, vilket sedermera såldes.

mvh


Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/05 :  23:21:59  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Hej Pjotre!

Varför är både FE-test och Studio blue ointressanta referenser?

Som kuriosa kan nämnas att jag utförde ett så kallat FE-test för länge sedan själv i min egen anläggning. Det var inte några som helst problem att höra färgningen av det aktuella försteget, vilket sedermera såldes.
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-



Hej igen!

Jag tror vi har allt för olika syn på detta för att en konstruktiv debatt skulle vara meningsfull vid midnatt en fredagskväll...

Som du säkert vet sedan tidigare så "köper jag" inte "LTS vokabulär" kring ljudåtergivning öht. Så vi lär inte komma så långt i debatten...

Ha det så gött! Nu ska jag gå ner till Diana Krall....

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  23:28:03  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Jag är trots fredagkväll spiknykter och i stånd för en debatt

Hur kom LTS in i bilden?
Jag visste inte ens att LTS utförde så kallade FE-test när jag själv gjorde ett sådant för första gången.

Vad är det du anser vi har olika syn på?

mvh





Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/05 :  23:59:34  Show Profile Send n/a a Private Message
*väntar på debatten....*


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/06 :  00:05:26  Show Profile Send matson a Private Message
Hej Morello!
Jag är också spiknykter tyvärr, så jag kan väl "fäktas" med dig lite...

Från mitt håll så låter ju allt prat om ofärgande produkter väldigt smart.
Man tar Sentec DiAna,Sentec försteget,Nad 208 och dom bästa högtalarna man har råd med. Som CD-transport kan man ta nästan vad som helst förutom Wadia och Pioneer(Legato Link), och det snöras ihop med EKK och RG62. Då har man en kedja som är ofärgande FÖRUTOM högtalarna och rummet och cd-mediumets begränsningar.
Det handlar alltså så långt om att minimera färgningar och då är DiAnan "bäst".
En följd av detta resonemang är ju då att synergieffekter inte existerar OM det handlar om att ha en "ofärgande apparatkedja". Alltså är en ofärgande produkt ALLTID bättre än en färgande. Ett byte till Nad 208 skall då ge ett lyft i återgivningen för dom som sitter med en färgande förstärkare.
Så långt teori.
Praktik:
Matson lånar hem ett Rotel 1090-slutsteg(långt innan jag visste att det var ofärgande) som "dödar" ljudet/livet i min återgivning, vilket gör mig ännu mer övertygad om att se hela anläggningen som 1st apparat(rum inräknat). För mig funkar helt enkelt inte dessa teorier, då jag tror på att det går att matcha färgningar. Alltså är jag inte mer intresserad av vare sig DiAna eller någon annan ofärgande apparat än vad jag är av färgande apparater.
Det är väldigt svårt att veta vad ens preferens är exakt, sett ur "musiklyssnarperspektivet".

Något åt det hållet!

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/06 :  00:29:06  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Trevligt att du vill debattera lite, ehrur jag ej noterar någon fäktning i ditt inlägg. Tack för det!

Lag tror knappast att LTS gjort gällande att någon apparat är helt ofärgande. Alla apparater färgar mer eller mindre mycket.
Med ofärgande avser jag en apparat där utsignalen är exakt identisk med insignalen(förutom magnituden och en viss fördröjning såklart). Alla apparater distorderar signalen något.

Rotel-steget som du pratar om som även LTS testat har jag själv aldrig kommit i närheten av. Har däremot läst testet i Stereophile.
Det verkar som S-phile fått ett något defekt exemplar att testa.
Det fick ett gott betyg av både S-phile och LTS.

Det där med att bygga en anläggning med färgande komponenter som skall "släcka" varandras färgning tror jag inte så mycket på.
Det går tex aldrig att släcka dist med ny dist. Det blir bara en annan fördelning på dist-produkterna(av högre ordning). Däremot kan man med våldsam tur kompensera klangliga fel i en anläggning, men det är väl bättre att söka efter apparater som färgar minimalt?

Kan du utveckla dina upplevelser med Rotel-steget lite mer? Blev nyfiken.

Ang. transporter så är inte den digitala signalen från tex Wadia behäftad med de fel som den analoga, varför det går fint att använda dessa som transport. Själv kör jag en TEAC CD3 som drive till min EAD-DAC, som för övrigt har samma DA-chip som Diana, vissa Krell ML med flera.

mvh


Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/06 :  00:33:27  Show Profile Send n/a a Private Message
En liten undran.... Jag kan ingenting om hur eller vad.. men hur vet jag om anlägnngen har en neutral klang? Man kan väl knappast mäta direkt på CD-skivan? Frekvensgångar m.m går ju att mäta, men neutral klang... hmm... säkert nån här som vet... Själv har jag inte en aning...

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/06 :  01:01:31  Show Profile Send matson a Private Message

Lag tror knappast att LTS gjort gällande att någon apparat är helt ofärgande. Alla apparater färgar mer eller mindre mycket.
Med ofärgande avser jag en apparat där utsignalen är exakt identisk med insignalen(förutom magnituden och en viss fördröjning såklart). Alla apparater distorderar signalen något.
Jo, det är klart att signalen påverkas lite genom alla produkter, men det finns ju några prylar som man inte funnit "hörbart färgande", trots upprepade försök

Det där med att bygga en anläggning med färgande komponenter som skall "släcka" varandras färgning tror jag inte så mycket på.
Det går tex aldrig att släcka dist med ny dist. Det blir bara en annan fördelning på dist-produkterna(av högre ordning). Däremot kan man med våldsam tur kompensera klangliga fel i en anläggning, men det är väl bättre att söka efter apparater som färgar minimalt?

Det är ju svårt att veta vilken sorts dist som är "öronvänlig". Vad som är rätt respektive fel när det gäller klang är imho inte så vettigt att fastslå generellt. Här kommer det in en preferens om vad man gillar, och detta är ju väldigt svårt att fastslå med exakthet. Sen inbillar jag inte mig att man skulle få ett bra slutresultat med våldsamt färgande produkter, kan jag ju tillägga....
Jag tycker inte att man kan säga att förstärkaren X är "bra". Det är rätt stor chans att man inte pratar om samma sak, när "bra" inte är definerat......


Kan du utveckla dina upplevelser med Rotel-steget lite mer? Blev nyfiken.

Det var för ca ett halvår sen som jag lånade hem detta steg, då jag vid den tidpunkten funderade på att hänga på ett slutsteg till min Primare-stärkare. Jag hade läst lite recensioner med dom vanliga tillropen: "bomb i prisklassen", "high-end till budgetpris" osv....
Så mina förväntningar var högt ställda!
Kopplade in det och märkte omedelbart att det var mkt kraftigare än min Primare. Lite ljusare klangmässigt.Bättre kontroll i basen(mycket).
Men.
Efter ett tag jag att något inte stämde och min anläggning kändes "omusikalisk", själlös och helt enkelt lite småtrist.
Roteln var bättre på många punkter, men som helhet föredrog jag min "klena" Primare. Jag började tänka på annat när jag lyssnade(inte bra!)






Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'


Edited by - matson on 2002/07/06 01:02:2
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/07/06 :  06:39:39  Show Profile Send markih a Private Message
Hej Mats!

Eftersom denna debatt har varit uppe förr, och det med för vissa tröttsamt resultat, ska jag fatta mig någorlunda kort.
Först ett citat av dig: "En följd av detta resonemang är ju då att synergieffekter inte existerar OM det handlar om att ha en "ofärgande apparatkedja". Alltså är en ofärgande produkt ALLTID bättre än en färgande. Ett byte till Nad 208 skall då ge ett lyft i återgivningen för dom som sitter med en färgande förstärkare.
Så långt teori."

Jag tror att du har missuppfattat lite och fått det bakochfram: Man behöver INTE alls uppfatta en "ofärgande" produkt som bättre än en färgande! (Det var en av dessa saker jag ville poängtera med F/E-artikeln. Det står mer om detta i stycket: Är F/E-testade apparater goda musikförmedlare.)

Jag vet att ämnen som dessa är nedprioriterade på detta forum, dock får jag svårt att inte tillägga detta, då jag tycker att det är synd att ett litet missförstånd får onödig inverkan.

Mvh

marki
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/06 :  08:33:28  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Hej!

Jag är trots fredagkväll spiknykter och i stånd för en debatt

Hur kom LTS in i bilden?
Jag visste inte ens att LTS utförde så kallade FE-test när jag själv gjorde ett sådant för första gången.

Vad är det du anser vi har olika syn på?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-





Godmorgon!

Min hänvisning till tidpunkten hade inget med alkoholintag att göra då även jag var spiknykter i går...
Det var hänsynstagande till övriga familjen här som tycker det är så där lindrigt kul att jag sitter framför datorn hela fredagskvällen...

FE tester har du en syn på och jag en annan, så där lär vi aldrig komma framåt ändå. Vad det gäller StudioBlue så må det vara en referens för dig men för mig är det inte det.

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/06 :  08:37:08  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Hej Mats!

Eftersom denna debatt har varit uppe förr, och det med för vissa tröttsamt resultat, ska jag fatta mig någorlunda kort.
Först ett citat av dig: "En följd av detta resonemang är ju då att synergieffekter inte existerar OM det handlar om att ha en "ofärgande apparatkedja". Alltså är en ofärgande produkt ALLTID bättre än en färgande. Ett byte till Nad 208 skall då ge ett lyft i återgivningen för dom som sitter med en färgande förstärkare.
Så långt teori."

Jag tror att du har missuppfattat lite och fått det bakochfram: Man behöver INTE alls uppfatta en "ofärgande" produkt som bättre än en färgande! (Det var en av dessa saker jag ville poängtera med F/E-artikeln. Det står mer om detta i stycket: Är F/E-testade apparater goda musikförmedlare.)

Jag vet att ämnen som dessa är nedprioriterade på detta forum, dock får jag svårt att inte tillägga detta, då jag tycker att det är synd att ett litet missförstånd får onödig inverkan.

Mvh

markih



Hej Mårten!

Nej, att man inte behöver uppleva en "ofärgande" apparat som bättre är ju jag ett exempel på.
Men i mitt inlägg till Morello så menar jag att en ofärgande är bättre än en färgande OM man vill ha en ofärgande kedja. Jag menar bara att det är svårt att veta, om det är det man vill ha i praktiken.



Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000