HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 zigenarmusik sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:50:11  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Gott folk,

romernas festmusik gör mig glad. Se till exempel Emir Kusturicas (Zigenarnas tid, Underground, Svart katt, vit katt mfl) filmer där Goran Bregovic har gjort musiken.

Jag skulle vilja ha lite fler tips på liknande musik helt enkelt, så kom igen och ge mig några

/Jonas

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/05/15 :  12:45:33  Show Profile Send struts a Private Message
Hej pingvin, sök på www.networkmedien.de där du kan hitta div samlingar från andra kulturer som har fått en hel del uppmärksamhet.
Jag har sett åtminstone två dubbel cd´s med zigenarmusik från det bolaget som rekommenderas av den skivförsäljaren som jag sett dom hos.
struts
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/05/15 :  13:09:10  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Tjena,

Jag kan rekommendera gruppen Taraf de Haidouks som vekligen spelar musik som kan få döda att röra på sig.

/K

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/05/15 :  13:56:44  Show Profile Send pontus a Private Message
Django Reinhardt -- världens bästa gitarrist (iallafall enligt Emmett Ray i Sweet and Lowdown)
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/15 :  14:33:24  Show Profile Send divander a Private Message
Kommer inte Goran till Sverige typ när som helst?

Det var lite roligt när jag köpte hans senaste skiva. Jag satt på jobbet och småläste lite recentioner i den (då) senaste Hifi & Musik. Där såg jag Gorans senaste skiva med ett ganska bra betyg. Jag hade aldrig hört talas om honom men jag kände igen omslaget. Omslaget hade jag sett en timme innan då jag var till bokhandeln och plockade med ett gäng skivor för 19:-/st. Så jag sprang iväg igen och köpte hans nya skiva för 19:-. Det är inte alltid man hittar skivor för dom pengarna samtidigt som de finns med bland nya recenserade skivor i Hifi & Musik. Dessutom var den väldigt bra. Ett otroligt drag i del flesta låtarna.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/05/15 :  14:49:24  Show Profile Send struts a Private Message
www.putumayo.com är en annan intressant site för "världsmusik".
struts
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/05/15 :  14:52:25  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Kul att musiken uppskattas men filmerna är väl så intressanta.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/15 :  14:53:12  Show Profile Send divander a Private Message
Jadom har en hel del bra. Själv har jag en näve skivor från dom och alla är riktigt bra.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/05/16 :  17:57:00  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Filmerna är mycket bra!

Är det någon som har sett något av Kusturica innan han började med den här sortens filmer?

Jag har en kroat på jobbet som kallar honom för sell-out, detta eftersom han tydligen gjorde "vanliga" filmer innan men inte lyckades.

Nåväl, det får vara hur det vill med den saken för i min värld så är i alla fall filmerna väldans bra.

Tack för alla tips!

/Jonas
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:47:09  Show Profile Send struts a Private Message
Goran gjorde även musiken till Kusturicas "Arizona dream" som är mkt bra, filmen är kanonbra dessutom,.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/05/21 :  16:23:09  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Att en kroat är en kroat och att Kosturica betyder fällkniv kan vi aldrig förneka.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/21 :  18:10:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ojojoj K-ping!

Då ska du köpa filmmusiken till "Gadjo Diljo" som handlar om en zigensk flicka som blir kär... Filmen är dessutom bra och bygger väldigt mycket på just musiken.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/05/21 :  18:43:00  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
quote:
Goran gjorde även musiken till Kusturicas "Arizona dream" som är mkt bra, filmen är kanonbra dessutom

Jag håller med! Både filmen och musiken är fantastiska! Favoritlåten från soundtracket är "Death". Det är nog en av de kusligaste låtarna som gjorts (i positiv bemärkelse). Ett stort plus är att Iggy Pop är med i flera av låtarna.

"The fish doesn't think because the fish knows everything"
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/05/22 :  12:12:28  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Vi hade en afton för ett bra tag sedan då vi kollade på lite Kusturica-filmer.
Vi började då med Gadjo Diljo och fortsatte med Svart katt, vit katt. Efter mjukstart med Gadjo Diljo söp vi, rejält . En rolig kväll komplett med filmer och musik

Tackar för era svar! Inga fler tips?

/Jonas

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/05/22 :  12:35:40  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jag kan annars rekommendera en grupp vars namn ligger mig när till hands

AyAyAy heter de, de spelar Trajo-musik med svensk tex.
Dessvärre så är skivan praktiskt taget omöjlig att få tag på
Men jag har en kopia som går varm där hemma.

gå in på: http://home.swipnet.se/ayayay/ så kan ni läsa mer.
det kommer till att bli livespelningar i Göteborg under sommaren.

Tills dess så får ni väl åka till mig i K-älv för provlyssning

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

99nvbjed
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/24 :  15:37:30  Show Profile Send 99nvbjed a Private Message
Vet inte om det är av intresse men programmet PKK i P3 hade ett inslag om romsk musik.
Dom hade nån romsk musiker inbjuden och så. Kolla på sr's hemsida.
Dom sparar väl programmen?
Det sändes 23 maj.

// Joel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000