HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Dub Side Of The Moon...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/05/14 :  18:05:22  Show Profile Send bliss a Private Message
Efter diverse återutgåvor och 30-årsfirandet av Pink Floyds numera klassiska album Dark Side Of The Moon finns nu en reggaemixad version av plattan. Easy Star All-Stars står för utgåvan och albumet heter precis som i rubriken Dub Side Of The Moon.

Samtidigt som låtarna fått reggaebeats i olika stilar så har de inte dubbats om till oigenkännlighet utan de mer eller mindre spektakulära passagerna hos orginalen återfinns i en eller annan form på denna skiva. Vid närmare eftertanke ligger låtarna otroligt nära orginalen trots att det är en helt annan rytm. Svårt att beskriva.

Vid första genomlyssningen känndes det som ett halvtaskigt försök till att tjäna lite snabba coverpengar, men allt efterom jag lyssnat på skivan har den växt otroligt mycket. Man känner som sagt väl igen låtarna och de är minst lika psykadeliska som orginalen, vilket också har varit avsikten med detta album, men dock skapad i en helt annan genre.

Har svårt att utse någon särskilld favoritlåt, men Breathe (in the Air), Great Gig in the Sky (och givetvis bonuslåten Great Dub in the Sky) samt Us and Them är några av de bästa låtarna. Det känns dock som att det finns favoritpotential hos fler av låtarna. Time och Money är i mitt tycke också bra tolkningar.

"Dark Side Of The Moon's cover image of a beam of white light passing through a prism and emerging as a full spectrum stands as a metaphor for life's complexity - though it may represent the mind of the listener after exposure to Pink Floyd's" masterpiece as well. Dub Side Of The Moon's aim is to split that beam into reggae's red, gold and green without sacrificing the nuances that made the original so powerful."-taget från innersleeven

Samtidigt som jag får känslan av att det är ett krav att gilla reggae, kanske till och med dub (som den lät under Lee Perry's klassiska period på 70-talet fast i en modernare, kanske Burning Spear, tappning, och i det avseendet att kunna jämföra både orginalversion och dubversion), men även notoriska reggaehatare bland mina vänner har till min stora förvåning tyckta att albumet varit helt ok. Ok, kanske inga superlativ från dessa vänner, men det säger ändå en del om vad som finns på albumet.

Att som jag, och kanske just därför, älska både reggae och Pink Floyd, och trots min skeptiska hållning i början, leder min slutsatsen till att detta är ett obligatoriskt album i cd-hyllan. Gillar man Pink Floyd men inte reggae, så tror jag att pengarna kan läggas på något bättre, kanske en återutgåva av något slag, eller varför inte på den eminenta liveutgåvan Pulse, som fortfarande inte kommit på DVD vad jag vet, och som var, förutom Roger Waters In The Flesh (och några konserter till), den primära anledningen till att jag, fram tills för något halvår sedan, hängde kvar med hb-anläggningen.

Om jag inte är helt fel ute så kommer Easy Star All Stars - Dub Side Of The Moon att finnas i den svenska skivbutiken i slutet av juni. Greetings in the name of H.I.M ;-) //bliss

Oh by the way, which one's Pink?

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/05/14 :  19:40:23  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Yush!!!
Irie.. Trodde jag var ganska ensam om att gilla både Floyd och Reggae.
Den här skivan måste jag bara ha.

One Love


"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/05/14 :  20:48:03  Show Profile Send bliss a Private Message
Då kan jag speciellt för dig, jensevik, meddela att den här skivan har vissa likheter med Dreams Of Freedom och Chant Down Babylon med (dock inte av) Bob Marley. Hygglig musiksmak du har ;-) //bliss - always laughing like a clown

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/05/14 :  21:14:51  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Dreams of freedom är ju klockren. härlig djuuuupbas.
Chant down babylon, Är det den med olika duetter som kom för ett par år sen?
På tal om "allways laughing like a clown", concrete jungle är en av mina favoriter.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:15:27  Show Profile Send divander a Private Message
Pink floyd i reggaetakt! Låter som en klockren hit.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000