HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skillnad på slutsteg för HIFI och PA, modifiera ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/14 :  09:56:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Hej

Vad brukar det vara för skillnad på PA -steg gämtemot HIFI -steg ?
Högpassfilter i PA -steg vid 8hz kanske är vanligt för att skydda
mot DC och annat obehagligt.

Fläktar, såklart för att det ofta går hårt, men i hemmamiljö skulle
man kunna byta dessa mot sådanna som går tystare.

Någonting som man kan modifiera och ändra på i ett slutsteg?!

Distorision på 0,05%, är det illa eller medelbra ?


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2003/05/14 13:13:54

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:34:06  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
PA steg i allmänhet har högre Effekt i 8 Ohm men det är väldigt sällan som dom ger en sån fin kub som
High End slutsteg.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/05/14 :  14:30:36  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
varför ändra?
"Fläktar, såklart för att det ofta går hårt" om det inte behöver fläktar hemma så spelar man inte tillräckligt högt.


Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/14 :  16:13:33  Show Profile Send celef a Private Message
crown eller va de heter skall vara rätt bra...

sound pollution
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/05/14 :  16:16:01  Show Profile Send Larsen a Private Message
Om man ska jämföra effekt och effektkub och dessutom kostnaden, så tycker jag att PA-steg brukar ha lika bra och ibland bättre effektkub än motsvarande HIFI... åtminstone till 4 ohm
Finns ju undantag i båda fallen.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/05/14 16:21:24
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/05/14 :  16:19:28  Show Profile Send Larsen a Private Message
Sound Precision har ju både PA-steg och HIFI-steg och BÅDA är verkligen bra enligt mig. Har en bekant som använder PA-versionen hemma. Inte gratis, men ändå...
Crest gör (gjorde?) PA-steg som klarar 1 ohm.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/05/14 16:21:53
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/14 :  16:25:25  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ja jag tänkte väl det.
Att ett PA -steg skall fungera

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/05/14 :  16:41:25  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag har sett många scheman på både PA-steg samt high end steg och jag vill påstå att det finns många PA-steg som topologimässigt skulle passa bland "finare" slutsteg. Det man kan se skillnad på är att de ofta är robustare med skyddskretsar för överström, DC, temp mm.

När det gäller effektkuben så kanske den inte är lika bra av just den anledningen att man tar ut så hög effekt ur dem. effektkuben är ju i princip bara ett mått på hur mycket matningsspänningen varierar med lasten och inte ett mått på hur låg utimpedansen är. Om man då använder sig av en 500VA trafo i ett 300W-slutsteg så kommer effektkuben se tråkigare ut än om man skulle stoppa i en 1000VA-trafo men den enda praktiska skillnaden är att den klipper tidigare.

Om effektkuben ser riktigt tråkig ut vid låga belastningar så beror det med stor sannolikhet på att man har strömbegränsat utgångssteget i skyddssyfte.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/05/14 :  17:49:42  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag vill säga att jag inte sågar PA, herregud mina högtalare har över 100 dB känslighet :)
Men när man riggar upp för en schysst konsert och använder 4kw Steg så har jag svårt att tänka mig att dessa skulle leverera
32kW i 1 Ohm :)
Det kanske finns ett sånt monster någonstans men dom är nog inte så vanliga, med detta sagt vill jag också hålla med Pabo och Larsen om att Vissa PA saker är grymt bra och definitivt bättre än det mesta i "hifi" väg
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/14 :  18:20:59  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
NN,

Jag skulle vilja säga att det finns ganska många PA-steg som låter riktigt bra i framför allt basområdet. Bortser man från det de allra flesta PA-steg har ett irriterande fläktljud (dock inte Crown K2) så och tycker jag att PA-steg utgör ett klart vettigt alternativ för att driva t ex subwoofers ...

När det gäller återgivning av de övre frekvensområderna så är min erfarenhet att ljudkvalitén är väldigt varierande mellan olika PA-steg. Här kan man inte generallisera lika hårt som när det gäller återgivning av bas. Har man funderingar på att använda ett PA-steg till annat än att förstärka basfrekvenser så bör man noggrant testa detta. Det kan faktiskt hända att det låter otroligt bra men det kan oxå hända att det låter dåligt


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/14 :  18:23:48  Show Profile Send Isidor a Private Message
Till Pabos kloka inlägg vill jag bara lägga det faktum att mycket få högtalare har en impedans som faller under 4 ohm. Mätningar ned till 2 ohm har kanske relevans i ett eller annat fall, men att mäta effektkuber ned till 1 ohm är direkt löjligt för alla som inte använder en gammal Apogee Scintilla (sällsynt elak "magnetostat") eller möjligen en Soundlab A1 (sällsynt elak elektrostat). De ganska få individer som är intresserade av bryggkoppling kan dock ha en viss glädje av lågimpedansdelen av kuben, men mest sätter den tyvärr griller i huvudet på vanliga entusiaster.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/14 :  18:24:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Härligt.
men om ett PA -steh är THX -klassat så måste det ha gått igenom någon sorts
mjuktest iaf, så det klarar ett visst frekvensområde utan att mattas ur..

THX hif och dit, men i alla fall.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/05/14 :  20:16:16  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Just THX klassning tror jag är en stor båg grejj, det sista jag skulle kolla efter om jag vill köpa ett bra slutsteg är om det är THX klassat :)
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:16:35  Show Profile Send Larsen a Private Message
Fördelen med ett PA-steg som faktiskt klarar låga impedanser är att det bara är att häkta på fler lådor utan att öka antalet slutsteg.
Provade att lasta ner ett Crest 10001 genom att driva 4 st 2x18" baslådor PER KANAL, det innebar 1 ohm, och det gick bra även när man pressade det.
Nu är just det slutsteget lite extremt då det ger 2 x 5000 watt RMS per kanal 20-20000 hz med 0.1% dist i 1 ohm.

Nej, kuben är inte perfekt då det lämnar 3500 i 4 ohm... om nu det är så viktigt.


Jag har hemma använt ett äldre LAB1000 (det med gigantisk kylfläns istället för fläkt) men det var så länge sedan att jag inte kan uttala mig om kvaliteter.
Som du säger så kan du nog hitta PA-steg som funkar bra till att köra dina baslådor hemma. Ev fläktljud är väl boven att tänka på. Bygg en tempstyrning till fläkten vettja

Håller med om att THX-loggan inte direkt manar till köp för sakens skull.

Det finns nog också en hel del billiga s.k. PA-steg som inte är något vidare till hifi.


Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/05/16 07:40:05
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:10:36  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag vet, THX normen är lågt satt för ett slutsteg som borde klarar det,
alla slutsteg i hela världen klarar nog 20 - 20 000 haha

tack larsen för den fina bilden osv...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/16 :  01:37:56  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag såg att det där CREST 10001 lämnar upp til 15'000W bryggat i 2ohm!!!

Larsen har du lysnat på det med kritiska Hifi öron?

Här kan vi prata om ett slutsteg man aldrig lyckas klippa!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/05/16 :  07:36:36  Show Profile Send Larsen a Private Message
Alexi:
Nej inte med kritiska hifiöron.
Ljudkvalitetsmässigt, om vi talar PA-steg, så gillar jag verkligen Dynamic Precisions slutsteg, men dom kan ju det här med att bygga hifisteg också. Sedan finns det ett otal som jag inte lyssnat på och dessutom var det ett antal år sedan jag var inblandad i PA-svängen.

Om du skulle försöka få Cresten att klippa så finns såklart clip limiter . Sedan har det den vanliga raddan av skydd mot tex övertemp, DC, subsonic...
Trots att fläkten var tempstyrd så blåste den på som på "tomgång". Att montera två av dom i samma rack (mobilt rack) var mindre bra... Blev närmare 140 kg.

Tror det går att göra bra köp för dig NN om du vill ha ett kralligt steg att driva dina basar, om du tittar efter begagnade PA-steg.
En sak att kolla upp förutom ljudnivåer på fläkt odl, är att en del steg kan ha ett grundbrus. Inte så noga på en scen men hemma eller i en studio skulle det inte vara så kul.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/05/16 07:39:24
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/16 :  11:19:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
jag skulle gärna ha ett sådant steg

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/16 :  11:21:52  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
En sak att kolla upp förutom ljudnivåer på fläkt odl, är att en del steg kan ha ett grundbrus. Inte så noga på en scen men hemma eller i en studio skulle det inte vara så kul.

Larsen,

Precis! Det är speciellt viktigt när NN's basar har tämligen hög känslighet ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/16 :  11:24:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
verkligen hahaha

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/05/17 :  21:17:53  Show Profile Send blackrose a Private Message
Någon med erfarenhet av Stage Line el. QSC ??
Tänkte driva subbas...är det så kinkigt då?
Man får ju mycket effekt i förhållande till peng!

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/18 :  00:06:11  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
blackrose,

Vet tyvärr inte så mycket om Stage Line ... Däremot har jag en del erfarenhet av QSC i PA-sammanhang. Kan man placera steget så man slipper höra fläktljudet (som oftast kan vara ganska irriterande) så har man definitivt ett mycket bra slutsteg för subbas ...

Martinsson här på forumet verkar ha en del erfarenhet om QSC ... fråga honom eller kolla denna tråd.


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/05/18 :  14:39:51  Show Profile Send blackrose a Private Message
neriks,
Har ett QSC 850 på G för 3000:-, kan det vara ett vettigt köp att diva 2 JBL 12" med??


Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/18 :  16:51:23  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
blackrose,

Jag antar att det är QSC RMX 850 du menar ... Tja, varför inte? 3000 kr är ju ungefär halva priset mot vad steget kostar nytt. Är steget i fint skick så tycker jag priset är helt ok. Steget kommer nog klara att driva dina JBL 12" galant! Observer dock att steget har fläkt vilket kan vara bra att veta om du tänkte använda steget för hemmabruk

P.S.
Vilka JBL 12:or använder du?
D.S.


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/05/18 :  18:22:38  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
http://www.topdjgear.com/qsc-rmx-850.html

där säljer dom den Ny för under 3k kr så du kan ju testa att pruta lite.
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/05/18 :  22:23:20  Show Profile Send blackrose a Private Message
neriks:
Har två GTI 1200 (gamla mod.) som ligger o samlar damm! De tänte jag använda...är väl inte det ultimata till subbar hemma, men istället för att de ligger där..??...
De öser ju på rejält i bilen, men hemma...tror dock det kan bli fart på dem om man matar rejält med effekt! Det tål de ju, såg när de demade dem för många år sen, 5st i en stor, öppen baffel, o så till 230 V uttaget!! 50HZ...BRUMMMMMMMMMMMMM!! ;)
Dock blir det ju aldrig några 20Hz subbar!!

LaZyWorM:
Tack för tipset, dock kostar ju frakt därifrån en hel del.... :(



Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000