Author |
Topic |
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 19:30:10
|
Något har hänt med mina fina GALTIS. Det kan finnas ett samband med Zappulsebyggandet, det är i alla fall det jag kan tänka mig. Vad som hänt är att mina XT25 diskanter distar vid höga pianotoner med hårda anslag. För det allra mesta låter GALTIS lika trevligt som vanlig, nästan i alla fall men om man kör tex Anders Widmarks skiva , Psalmer, så hörs det tydligt hur bägge högtalarna distar då pianot tar höga toner med distinkta anslag.
För att söka rätt på felet har jag testat den aktuella skivan hos PAC och Jorma och där hörs inte distandet. Jag har också tagit med min cd till PAC för att höra den i hans anläggning, och det är inte cd spelaren som distar. Slutligen har jag kört anläggningen (med GALTIS) med två olika för och slutstegskombinationer och det distar i bägge tillfällena.
Nu har jag tagit ut filtret ur en högtalare och lyssnat på elementen var för sig och kunnat konstatera att det är diskanten som distar. Jag har testat med ett annat, brantare filter men problemen kvarstår ändå. Alltså måste diskanterna vara trasiga, i bägge högtalarna.
Vad som hänt har jag ingen aning om, men jag misstänker att det har med Zappulse att göra.
Nåväl, det är väl bara att bita i det sura äpplet och köpa nya diskanter. Alternativen är att köpa nya likadana men jag har också hittat diskanter på http://www.tronicaudio.com som heter Vifa XT300K, XT300KS och XT300V. Vad är detta för diskanter???? Det står inget om XT300 serien på Vifas hemsida. Är det bättre eller sämre än XT25? Hur skall man bygga filter till dem utan fakta? Är det någon som vet något om XT300serien?
Bild på XT25
Bild på XT300
Vänligen
StefanB
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 19:33:53
|
har den skickat på nån DC eller? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Tobias
Member
185 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 19:50:23
|
Vad har du använt för delningsfrekvens till diskanterna? Om man delar för lågt så diskanten gör stora utslag kan tråden till talspolen mattas ut och gå av efter ett tag. Ändarna på tråden ligger ofta emot varandra så det kommer ljud om man spelar lågt, men om man spelar lite högre börjar det glappa och låter väldigt illa. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 20:09:28
|
XT25 låter i mitt tycke inte bra rakt av. DX25 låter mycket bättre. Du kanske kunda testa med ett par sådana innan du går vidare. De passar i samma hål om inte annat. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 22:53:49
|
Stefan, har du spelat väldigt högt med Pulsarna tillsammans med Galtis? Iom att Pulsarna spelar väldigt högt i frekvens så är det ju inte omöjligt att ev. högfrekventa signaler har tagit kål på diskanterna?
Så du har nu fått distanter... (dåligt skämt). |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 22:56:10
|
högfrekvent ljud med digitaa försätrkare kan väl ta kål på diskanter eftersom de blir mkt varma ... ?
fenomenet med SACD till exempel, mer distorision |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 09:40:44
|
Hmmm, man kanske skall göra ett filter som skär av även uppåt om jag köper nya XT25 diskanter? Jag hrar delat dem vid ca 3000 hz och ett andra ordningens filter. Det bör inte vara problemet. Däremot vet jag inte vad Zappulsestegen skickat ut, men jag tror att de är orsaken till haveriet.. Skall nog inte montera nya diskanter innan jag fått ordning på ZAPpulsesteget.
Om jag plockar isär diskanten, går den på något sätt att laga eller kan jag se felet? |
|
|
glarsson
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 09:51:52
|
Jag misstänker att du har samma problem som jag med zap:en. Det lät som om någon lagt ett mynt på pianot som låg och vibrerade. Det finns en enkel fix för detta, kolla http://www.lcaudio.dk/zp2opg.htm där finns beskrivning hur man fixar detta.
//Göran |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 10:33:06
|
Har du provat att spela på högtalarna med något annat slutsteg |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
Edited by - n/a on 2003/05/11 10:33:28 |
|
|
gustav
Member
204 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 11:30:53
|
Bra fråga Dahlberg! Hf-oscillationer i slutsteg kan låta illa. Större risk vid lågohmig last enligt min erfarenhet (de nya Viforna går ju under 3 Ohm) |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 13:30:04
|
Jo jag har kört diskanterna med Doxa försteg och ZAPpulseslutsteg. Det var då jag hörde problemet första gången. Sedan har jag spelat med mina vanliga Copland försteg och slutsteg och även här hörs disten. Det hörs dock ytterst sällan särskilt tydligt, det är bara vid höga pianotoner med hårda anslag. Nu då man lyssnar efter det kan kman kanske ana det även i övrigt, men det är då ytterst marginellt.
Det är inte fel på skivorna, har testat dem hos andra. Inte heller cd spelaren eftersom jag testad den hos en kompis. Det är utan tvekan något som hänt med diskanterna.
Om jag plockar isär dem, kan jag då se något fel och kan jag laga det tro?
Och VIfa XT300, vad är det för diskanter? |
|
|
bambadoo
Member
197 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 09:13:14
|
Ja, jeg har sprengt 1 stk, B&W Matrix diskant samt en 10" bass fra ScanSpeak med Zappulse. |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 09:20:39
|
Det låter inget vidare, då har nog jag kommit billigare undan. Mina diskanter är inte spränga utan mer lite "skavda" eller så De spelar egentligen rätt ok om man väljer "rätt" musik. Piano med kraftiga anslag distar dock på ett otrevligt sätt. Hursomhelst så skall de bytas inom kort, nu då Zappulse är "färdigbyggt" och spelande därhemma. |
|
|
bambadoo
Member
197 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 10:12:06
|
Ja jeg vet det. Jeg har også vært inne på Q&A sidene til Lcaudio og forklart dette.
|
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 17:54:52
|
Väldigt tråkigt att du måste byta diskanter på dom där fina högtalarna.
Är du säker på att dom inte har låtit sådär hela tiden?
Det sägs ju att XT 25 har elak distortion neråt i frekvens. Byter du diskanter måste du ju bygga nytt filter iaf. Jag vet att du testat det tidigare, men du kanske ändå skulle försöka med att dela dom lite högre och iaf brantare?
Min erfarenhet av diskanter som gått varmt är att antingen spelar dom fint eller inte alls. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 18:39:31
|
Jo det där med delningsfr3ekvens och branthet skall undersökas närmare innan jag monterar nya diskanter. PAC har köpt mätutrustning sedan sist så jag skall konsultera honom för mätningar av alla tänkbara parametrar i GALTIS. Dessa mätningar kan ju visa att jag bör konstruera om filtret.
XT25:orna har inte låtit på detta viset tidigare. Jag måste försvara mina XT25:or som jag tycker fått ett oförtjänt dåligt rykte. Jag tycker de spelar jättebra, bättre än alla diskanter jag tidigare haft i mitt lyssningsrum, tex ProAc klonens Scanspeak. |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 18:52:22
|
Mina favvo - diskanter är SS 9700 och SEAS T25CF002, fast den är dyyyyyr. Titta på de nya SEAS 27TDC och 27TDFC. ( med och utan ferrofluid ) Dom borde inte vara så svåra att designa filter till. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
|
Topic |
|